paard gewond uit de wei gehaald! ook welleens meegemaakt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juliette_88

paard gewond uit de wei gehaald! ook welleens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 21:05

in de zomer staan de pony's altijd lekker buiten zo ook vorig jaar!
ik ging me pony uit de wei halen en er leek niks aan het handje tot ik ineens bloed op haar achter been zag zitten!
ik gekeken maar er zat geen wondje!
ik vragen of iemand haar beed hield en dan nog even goed kijken maar haar benen zaten onder bloed maar geen wondjes!
toen ik eenmaal het spoor bloed volgende kwam ik uit bij haar mutS !
en wat ik toen zag was verschrikkelijk! ze was opengescheurd!
ik schrok me rot alles bloed! da gebeld!
13 hechtingen het arme meisje!
plassen deed natuurlijk erg zeer etc.!
maar het rare is hoe is dat gebeurd ?
je weet noooit naturlijk wat er gebeurd in een kudde!
misschien trap gehad precies daar ?? terwijl ze stond te plassen!
het was in elk geval erg zielug !

hoe zou zoiets kunnen gebeuren ?!
gelukkig heeft de Da het prima opgelost en heeft ze wel een kronkeltje
maar ziet er wel goed uit!
heb je ook zo iets gehad ?

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:08

Dat is nooit leuk om zo je merrie uit het weiland te halen! Gelukkig is het op gelost, en waren jullie er optijd bij!

Over hoe het heeft kunnen gebeuren, het zou heel goed mishandeling geweest kunnen zijn! Hebben de andere paarden geen verwondingen?

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:11

Dat is ook het eerste wat in mij opkwam,

Het lijkt me erg stug dat het natuurlijk is gebeurd.

Ik zou alles even goed in de gaten houden.

Juliette_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 21:16

ze stond in een kudde van denk ik 18 pony's!
alleen zei had het ! het was niet door mens gedaan lijkt mij het was echt uitgeschuird in flarden! gelukkig was er ook geen infectie! want dat had ook nog kunnen gebeuren door de viezigheid!
ik vond het erg moeilijk vooral toen de DA ging hechting ze had er echt pijn aan!

dus lijkt me niet door de mens!
nu heeft ze wel een kronkel maar ze heeft er geen last van ( altijd netjes schoongehouden enzo )

YourtheOne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:23

Wat erg..
Zal er ook lekker fris uit hebben gezien

Gitta

Re: paard gewond uit de wei gehaald! ook welleens meegemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:45

Ja heb ik vorig jaar meegemaakt mijn merrie stond met haar veulen en nog een merrie appart . daarnaast een ander koppel van drie merries met 2 veulens zijn gaan klooien bij het hek en hebben het draad neergehaald. We vonden ze allemaal bij elkaar en alles leek gewoon goed stonden kalm totdat we bloed zagen liggen idd zelfde verhaal aan haar achterbenen maar geen wond te vinden. Totdat we onder haar staart keken helemaal uitgescheurd flinke winkelhaak is bij haar niet gehecht en redelijk mooi genezen . Zijn rotdingen hoor brr hopelijk is ze snel weer de oude is erg pijnlijk!!!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 00:53

Ik heb het gelukkig ook nog nooit meegemaakt

Dat is wel sneu TS van je merrie

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:15

Ik heb het al drie keer gezien, en verzorgd. (gelukkig was het wel niet bij mijn paard)
De eerste was een A-pony die aan een boom was blijven hangen bij het staartschuren. Die wonde was niet zo groot, maar enkele centimeters. Dat hebben we verzorgd door het proper te houden en af te dekken met leem. Het is niet genaaid. Het was op 2 weken zo goed als genezen.
De andere twee waarbij ik het wel eens gezien heb, waren melkpaarden van de plaatselijke paardenmelkerij. Bij het ene paard was ook de uier mee doorgescheurd. In z'n geheel was die scheur ongeveer een halve meter lang . Zij is genaaid, en alles is goed genezen. Je ziet nog wel een litteken, maar het paard wordt nog steeds gebruikt als fokmerrie/melkpaard. Bij het andere paard was het iets minder erg, en die is ook goed genezen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:14

ik heb het een keer bij mijn vorige paardje gehad.
als ik haar riep kwam ze altijd op een drafje naar me toe, maar die keer bleef ze achterin de weide staan.

ik naar haar toe, wilde ze niet lopen, bleek dat ze in een van haar hoeven een gigantische scheur had zitten.
precies aan de achterkant zo van links naar rechts een mega diepe scheur..

hele weiland nagekeken op glas ofzo, maar helemaal niks gevonden.
ze hefet wel een half jaar kreupel gelopen voor die scheur er weer uit gegroeid was..

Zooist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:24

Jeetje...da's schrikken....

Kelly, mijn merrie is als tweejarige een keer van de dam gevallen, de sloot in. Toen ze in de sloot lag is ze op haar knieën onder de dam doorgekropen en aan de andere kant van de dam de sloot uit geklauterd.
Toen ik haar uit de wei haalde had ze van haar manentop tot aan haar staartwortel een kale geschaafde streep over haar rug.
Verder zat ze helemaal onder de bagger....
Je schrikt je wezenloos.
Ik heb haar eerst onder de slang gezet en de DA gebeld en toen heeft ze een paar prikken gehad.
Gelukkig groeide al haar haar weer snel terug en had ze twee dagen later nergens geen last meer van....

Aan de dam zat aan één kant een enorme bos haar geplakt.

Ook heb ik haar een keer uit de wei gehaald en toen leek het wel of ze een compleet hoofdkussen onder haar boeg had zitten.
Ze was over een hek gesprongen en had haar boeg gestoten.
De DA weer gebeld en die heeft het direct lek geprikt. Hele emmers pus kwamen eruit. Helaas is de blaas toch nog geknapt en heeft het haast een half jaar geduurt voor al het losse vlees afgestorven was.
Nu heeft ze een litteken maar ook nergens geen last meer van.....

Vind het nog steeds spannend als ze nu de wei opgaat.....
Lijkt wel of ze het ongeluk opzoekt.
Gelukkig loopt het tot nu elke keer goed af....

Zit meteen even af te kloppen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:01

Heb wel gehad dat m'n paard een enorme snee had bij haar kroonrand, was echt een rotplek om te behandelen ook ..

Een andere Friese merrie van stal is een keer de sloot in gedendert, had daarbij haar lies opgenhaalt, mocht ook gehecht worden en het behandelen heeft lang geduurt, nu zie je enkel nog witte haren zitten.

Luiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:43

Ik heb dat ook wel eens mee gemaakt..
was zelfs een keer dat een merrie haar hele been kapot had door prikkel draad..
het was toen zelfs tussen haar achter benen heen gegaan..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:08

wat er met jouw merrie is gebeurt ,hebben wij op mijn oude stal ook meegemaakt.

alleen had mijn dominante ruin dat toen gedaan.
ze hadden een oude dichtgenaaide fokmerrie bij hem in de wei gezet,en dat terwijl ze wisten dat de mijne dekte beetje dom!

en die arme merrie was ook uitgescheurt,en dat is ook door de DA netjes gemaakt.

staat er bij jouw merrie ook een ruin in de wei?
de merrie staat met de hengstigheid de ruin op te warmen,en die springt wel hoor als er 1 staat te knipogen voor z`n neus.

Tancreda4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:27

He getver, wat ontzettend sneu zeg...
Idd, staat er misschien een ruin bij je merrie ni het land en was ze hengstig? Soms hoor je van die verhalen van ruinen die geowon nog dekken en het hoeft er niet altijd zachtjes aan toe te gaan...

Mijn merrie hebben we vorig jaar gewond uithet land geplukt, met een wond op haar achter been... Ik dacht even dat ze dood zou gaan, niet op kunnen staan, rillen, mega koorts etc.... Brrr, maar gleukkig is ze er weer helemaal bovenop gekomen. En een aantal jaar terug was mijn andere merrie in de sloot beland en zich ernstig open gehaald... (helaas heeft ze het niet gehaald)

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:32

staat er niet toevallig een ruin bij?
Sommige ruinen dekken merries ook als ze hengstig zijn.
En dan heb je een kans op uitscheuren, zeker bij merries die nooit natuurlijk gedekt zijn

Vaak genezen de geslachtsdelen wel het snelste, dus daar heb je geluk mee.

Juliette_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 19:41

CarpeDiem schreef:
staat er niet toevallig een ruin bij?
Sommige ruinen dekken merries ook als ze hengstig zijn.
En dan heb je een kans op uitscheuren, zeker bij merries die nooit natuurlijk gedekt zijn

Vaak genezen de geslachtsdelen wel het snelste, dus daar heb je geluk mee.

ja er staan gewoon paar ruinen bij dat zo idd een mogelijkheid kunnen zijn! want het was echt uitgescheurd vond het echt sneu voro haar

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:44

die van mij heb ik vandaag ook uit de wei moeten halen. Ze waren met het koppel door het draad gerent (bij een opfok bedrijf). Hij stond er precies twee dagen

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:21

Bij mijn verzorgpaard
Gelukkig is het helemaal over gegaan maar er zat een snee in zijn been en liep daardoor kreupel..

LelieyHoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:07

Heeft de DA , niet kunnen zien wat het michien geweest zou
kunnen zijn dan?

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:12

heb ik ook eens gehad, haalde mijn verzorgpony (die inmiddels van mij is) uit de paddock, opeens allemaal bloed op haar voetje ontdekt.. spoor gevolgt: hele diepe vleeswond op de binnenkant van haar been, je zag de pezen etc zitten..
Nou, DA erbij, gehecht..
Komt er een of andere doos die pony ook verzorgen, had nog uitdrukkelijk gezegt: raak het niet aan! wat doet ze: lekker openborstelen... zucht. (pony was van een pretpark, eigenaar bemoeide zich nergens mee, als ie maar zn geld verdiende,, elke gek kon daar pony's verzorgen.)
maargoed, DA er weer bij, want het was heel erg gaan etteren, gelukkig is alles goed gekomen en heeft ze er alleen een heel klein littekentje van over gehouden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 21:21

Vanmiddag nog gezien bij ons op stal. Een ruin, niet die van mij, stapt heel dom met zijn been in de waterbak, blijft vervolgens ergens achter haken. Hij leek niets te mankeren, stond gewoon op vier benen. Dat was echter verkeerd gezien, paard had een flink stuk van zijn hoefbal en hoef afgesneden met een slagaardelijke bloeding. Ik weet niet hoe het afgelopen is, maar verwacht eerlijk gezegd niet veel goeds.

Fem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:22

Het is altijd onwijs schrikken.. tijdje terug.

Werd ik gebeld door de eigenaren van mijn verzorgpaarden. Dat Hassan (kwpn-er) in de wei stond en bloed aan zijn been had.
Dus ik had zo iets. Kun je die er dan neit even uit de wei halen. Maar dat durfde ze niet, want ze was een keer geschopt door een van de paarden.

Maar ik zat in maastricht en wist dus niet HOE erg het was. Dus andere verzorgster opgebeld. Die is er naartoe gegaan, heeft het paard uit de wei gehaald, toen bleek dat het boven zijn hoef, ingescheurd was...

en hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen? mag joost weten.??

Maar dat is nu wel mooi dicht, maar zit een hele bobbel op, als ze betijds waren geweest en meteen de dierenarts hadden gebeld, had het gehecht kunnen worden..

Onwijs goed dat je meteen DA hebt gebeld dus!

Sterkte nog!!

Prescious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:49

ik ga ook altijd iedere dag het liefste even langs de wei om te kijken hoe t gaat met haar, en of dat alles nog goed is.
2jaar geleden liep ik naar de wei toe, en ik riep haar naam, maar ze kwam niet.
Normaal komt ze altijd, dus dan weet ik dat er iets niet goed is.
Ik kwam steeds dichter bij, toen bleek dat ze samen met een weide maatje over een klein stukje prikkeldraad waren gesprongen.
En ze heeft toen dr been opgehaald aan t prikkeldraad.
Ik de dierenarts gebeld die is langs gekomen, heeft haar toen gelijk weer een tetanus spuit gegeven, antibiotica heeft ze gekregen voor een week en ja met 25 graden boks rust. ze was er niet blij mee, maar t is heel mooi genezen, en zal dr dus ook niet meer in een wei met prikkeldraad zetten, dat hoort niet in een paardenwei

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:45

Ik heb het een keer meegemaakt dat ik op stal kwam en een mn veulen een stuk vlees uit zijn been miste!

Swintha_13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:05

aw dam he wat vervelend veel beterschap voor je merrie

merkte toen ik begon met verzorgen van me bijrijdpaardje dat bij haar achterbenen grote littekens zaten.. nagevraagd wat er was gebeurt bleek ze als veulen vast gezeten te hebben in het prikkeldraad.. mocht ook niet aan haar benen zitten ook geen hoeven krabben van het paardje dan begon ze te trappen en wegspringen kon alleen met praam.. nu een jaar later kan ik gewoon terwijl ze losstaat haar hoefjes krabben en benen borstelen:)
maar de gedacht van vastzitten in prikkeldraad doet me huiveren.. net als de rest van de verhalen hier.. arme paardjes