zevenblad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

zevenblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:16

hoi,
wat doe ik aan zevenblad in het land? het groeit ook in de berm en ik ben bang dat het mn land overwoekert! of valt dat wel mee?

wat te doen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:46

Je kan het spuiten met bestrijdingsmiddel, maar dan kunnen de paarden een week niet in het weiland. Spuiten wil ook het [naam] als het nog jonge planten zijn, oudere willen het nog wel eens overleven. Als je het weiland bemest en het af en toe gemaaid wordt hoef je niet bang te zijn dat het straks vol staat met zevenblad.

texela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:51

Zevenblad (Aegopodium podagraria) groeit bijna overal. En het woekert enorm. Heb je het eenmaal in de tuin dan ben je er niet zo een twee drie weer vanaf. Vroeger was zevenblad, ook al omdat het overal voorkwam, één van de bekendste en belangrijkste groente.
Zevenblad zit boordevol vitamine C, provitamine A en kalium, calcium, magnesium, kiezelzuur). In de volksgeneeskunde gebruikte men zevenblad bij de behandeling van jicht en reuma. De naam (Podagra) verwijst daar ook naar. Omslagen van gekneusde zevenblad bladeren werken pijnstillend op pijnlijke gewrichten.

In de keuken kun je zevenblad gebruiken in alle recepten waar je ook spinazie voor zou kunnen gebruiken. In soep, salade en stoofschotels maar ook in bladerdeeg doet zevenblad het goed. Rauw smaken jonge verse bladeren het beste. Gedroogd is zevenblad te gebruiken als "peterselie", daar smaakt het ook naar.

Als je het wilt verwijderen moet je er op letten dat alle worteltjes ook verwijdert worden.

itske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:31

[***] schreef:
Je kan het spuiten met bestrijdingsmiddel, maar dan kunnen de paarden een week niet in het weiland. Spuiten wil ook het beste als het nog jonge planten zijn, oudere willen het nog wel eens overleven. Als je het weiland bemest en het af en toe gemaaid wordt hoef je niet bang te zijn dat het straks vol staat met zevenblad.

Sorry [***] maar zevenblad is niet te bestrijden dmv spuiten.
Sinds kort zijn er een soort korrels(chemisch) die je bij de plant moet strooien maar ik ben de naam even kwijt.
Zodra ik de naam weet meld ik me

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:39

Heb jij je spuitlicentie 1 en 2? Ik wel. En de korrels die je bedoeld is casaron, maar dat kan je moeilijk in de wei strooien want daar gaat gras ook van dood.
Jonge planten en uitlopers van de wortels zijn goed te spuiten, is zelfs de [naam] manier omdat je dan de wortels ook dood maakt, als je ze uittrekt krijg je soms meer uitlopers terug dan je aanvankelijk aan plantjes had.

itske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:53

[***] schreef:
Heb jij je spuitlicentie 1 en 2? Ik wel. En de korrels die je bedoeld is casaron, maar dat kan je moeilijk in de wei strooien want daar gaat gras ook van dood.
Jonge planten en uitlopers van de wortels zijn goed te spuiten, is zelfs de beste manier omdat je dan de wortels ook dood maakt, als je ze uittrekt krijg je soms meer uitlopers terug dan je aanvankelijk aan plantjes had.

Ik heb ook licentie 1 en 2 maar ik ben wel benieuwd welk middel je dan wilt gebruiken.
Round-up en groeistoffen werken niet voldoende.

Bestrijding
Chemisch: Vaak wordt zevenblad bespoten met glyfosaat (bijv. Roundup). In de praktijk is dit zelden een concrete oplossing. De bladeren sterven af, maar na enige tijd loopt zevenblad weer uit. Ook met totale onkruidverdelers, bv. op basis van simazine en dergelijke, kunnen dit onkruid niet stoppen. Als toch naar een chemisch middel gegrepen moet worden, probeer dan een middel als Top Gun. Dit is een biologisch afbreekbaar middel dat geen residu in de grond achterlaat. Je kan het best in het vroege voorjaar gebruiken.

Ecologisch: Zevenblad bestrijding op een ecologische manier is een uitputtingsslag leveren met de onkruidplanten. Het komt er op neer, dat het zevenblad handmatig wordt verwijderd. En dit steeds maar te herhalen. Geen enkele plant is bestand tegen een voortdurende uitputtingsslag. Ook niet het zevenblad. Met de riek het gewas uit de grond tillen en vervolgens zo goed en zo kwaad als het gaat met de hand alle wortelstokken los woelen en verwijderen. Dit is zwaar en ook tijdrovend werk.

itske

Re: zevenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:02

Let op: plaatselijk wordt de naam Hanenpoten gebruikt als andere naam voor zevenblad. Dat is verwarrend, want Hanenpoten wordt ook gebruikt voor een bepaalde woekerende grassoort: Echinocloa crus-galli. Ook de plant Tormentil wordt soms zevenblad genoemd.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 18:14

het is die tweede foto die ik bedoel.
op plekken waar we eerder met roundup hebben gespoten is zevenblad ervoor terug gekomen.
het beste is dus weiland bemesten en maaien?
die worteltjes zitten ovral, die kun je nooit allemaal weghalen!

Mendi

Re: zevenblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:59

itske schreef:
Let op: plaatselijk wordt de naam Hanenpoten gebruikt als andere naam voor zevenblad. Dat is verwarrend, want Hanenpoten wordt ook gebruikt voor een bepaalde woekerende grassoort: Echinocloa crus-galli. Ook de plant Tormentil wordt soms zevenblad genoemd.

Mijn vader noemde het altijd hanevoet. Volgens mij is Hanepoot iets anders (als ik het plaatje zo bekijk).

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:04

ik trek het altijd uit de grind maar dat heeft geloof ik nie zoveel zin
(ze staan nu trouwens op een anders land)

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:05

Ik heb pas ook nog naar zevenblad gekeken maar volgens mij heb ik toch iets anders in de tuin staan

De wortels zijn heel lang en groeien horizontaal in de grond (zowel van zevenblad als wat ik in de tuin heb). Bestrijdingsmiddelen zou ik zelf niet gauw gebruiken, zeker niet omdat zevenblad dus niet giftig is, in tegendeel zelfs! In de tuin schijnt het zeer moeilijk te verwijderen, voorgesteld wordt om de grond 20 cm om te spitten.

Misschien kun je iets vinden op sites als lto en lnv ofzo?

Heb je trouwens een foto?