schilfers,''vervilte'' vacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

schilfers,''vervilte'' vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 17:44

Ik heb sinds gisteravond 2 shetlanders van 2 jaar oud, ze komen bij mensen vandaan die er toch geen tijd voor hadden, en ze zo afentoe (1x per maand ofzo) is borstelden...Verder zijn ze niet echt slecht behandeld ofzo, gewoon aandachttekort...

Ze zitten nu dus nog gigantisch in de wintervacht, maar bij de ene is het net of het zegmaar heel vervilt is...op sommige plekken (waar hij zelf bij kan) zie je de zomervacht al, die is glanzend en lekker kort, maar de rest heeft het uiterlijk van een vervilt schaap...
Ook heeft deze last van schilfertjes, de huid zelf is niet rood of kapot ofzo... Nu is mijn vraag wat ik hier het beste tegen kan doen?..Wassen is niet direct een optie (kan het niet anders, dan roep ik wat hulptroepen in) want ze kunnen geen van beide aan een halster meelopen, stilstaan, of over de weg (zou moeten om bij een wasplaats te komen)...

Iemand suggesties om die rare vacht normaal te krijgen?Of is dit normaal bij (sommige, want de andere heeft het niet) shetlanders?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:21

Vervilte vacht...dan zou ik persoonlijk de shets scheren. Zal een verademing voor ze zijn ! Zeker omdat de zomer ineens ingevallen is, als er vliegen eitjes gaan leggen onder die vervilte vacht dan krijg je nog grotere problemen.

Veel sterkte...en dat je ze een goed tehuis hebt gegeven !

mirror666

Re: schilfers,''vervilte'' vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 19:24

Ik zal zo een foto plaatsen waarop je het (hopelijk) kunt zien, ik weet zelf niet zeker of het vervilt is...maar ik krijg er een beetje een raar gevoel bij
Of ik ben raar , zal zo is kijken voor een foto
En het goede tehuis, ja, dat is super gelukt

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:26

Vervilt?Mag ik vragen wat ik me daar bij voor moet stellen?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:35

Een vervilde vacht is als alle dode haren erin blijven hangen en je een soort "matje" krijgt, dit komt regelmatig voor bij shets, maar ook bij verwaarloosde honden en katten. Ik ben vrijwilliger in een dierenasiel en bij dit soort problemen is er vaak geen andere oplossing dan scheren.

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:41

oooh ok dank je wel voor de duidelijke uitleg weet nu de benaming van dat bepaalde kapsel.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:05

de duidelijkste foto die ik heb... Afbeelding
Het is wel allemaal doorkambaar met zo'n ijzeren hondenkam (haal je snel dode wintervacht mee weg vandaar) maar het ziet er zo raar uit?
op de donkere vlek bij zijn schouder is de vacht al vrij ver weg...maak anders morgen wel een duidelijkere foto, als dat nodig mocht zijn??

[edit]groot typgebrek[/edit]

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 16:41

bescheiden schopje?
Weet niemand het? Er komen ook niet echt meer haren uit, van de wintervacht...vind het echt raar... zou toch denken dat dat dier die haren wel loslaat met zulk weer....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:48

Dit valt nog wel mee hoor, scheren hoeft niet, valt er helemaal vanzelf uit. Als je ze wilt helpen om snel door hun wintervacht heen te komen kun je een scheutje lijnzaadolie of zonnebloemolie door het voer doen. Als ze op dit moment geen extra brok krijgen kun je de olie ook op een boterham geven. Olie geven van binnenuit helpt ook tegen schilfers van de huid/droge huid.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:53

Volgens mij is dit niet echt ongewoon. Ziet eruit als een shetlander die nou eenmaal niet zo snel van z'n wintervacht af is. Mijn shetlanderruin heeft ook nog best veel vacht, die doet er altijd heel lang over, maar als het nog vast zit dan zit het nog vast he.
Als je denkt dat ze er echt last van hebben, dan zou ik ze scheren.
Maar dat zal nog moeilijker gaan dan wassen, als ze niets gewend zijn.
En dan hebben ze wel even heel weinig haar.
Ik zou gewoon veel borstelen al is het maar tegen de jeuk.
De vervilte plukken gaan vanzelf los zitten en dan kun je ze er voorzichtig uittrekken. Je kan ook proberen om een pluk in kleine plukjes te scheuren, dan heb je kans dat je het er zo al af kan halen. Mits je het maar met beleid doet uiteraard.
En misschien kun je iets in de wei zetten zodat ze zelfs ook goed kunnen schuren?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 16:59

de waterbak is uitgevonden als schuurpaal, en elkaar Mja, die andere heeft een heel andere vachtstructuur zegmaar... maargoed, we rossen elke dag en dan zien of ze erdoor komen...
Vond het alleen raar, want alle ''gewone rijpaarden'' die ik doe/deed/zie die zijn al door de vacht heen... Maarja die komen er ook niet zo extreem in als een shet natuurlijk...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:10

De gewone rijpaarden staan vaak ook onder dek.
Scheren zou ik niet doen, daar wordt de vacht erg lelijk van. Hele erge plakkaten kun je eventueel proberen los te knippen.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 06:45

Dit lijkt me niet zoo erg hoor.
Es goed wassen, en met een rubberen roskam een uurtje bezig zijn

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:35

Cassidy schreef:
Hele erge plakkaten kun je eventueel proberen los te knippen.

Wees erg voorzichtig met knippen!!! Wij krijgen nl regelmatig honden/katten op spreekuur waarbij de eigenaar ook klitten/ vervilte vacht wilde wegknippen en dus per ongeluk in het vel knipte. Dit gebeurt heel makkelijk, omdat de knoop vaak dicht op de huid zit.

Als je verder niet met ze werkt of wat ook, zou ik het lekker zo laten, idd lijnzaadolie evt vitaminespuit en veel borstelen.
Die vervilte stukken kun je er soms met enige handigheid ook uittrekken (door ze te ontwarren zeg maar).
Suc6!

__manon__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:40

mijn pony heeft het ook, veel schilfers maar dat is nu hij bijna door zijn wintervacht heen is een stuk minder. en heb 6weken iedere dag half uur gepoetst.

denk gewoon goed poetsen en keer wassen

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:14

Sorry maar ik vind dit er niet als een vervilte vacht uitzien. Meer dat die aan het verharen is, of je hebt het meeste eral uit.

Zou hem een keertje wassen, maar niet scheren.