Moet ik even veel doen als gewone pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

p0nyl0ver

Moet ik even veel doen als gewone pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 13:55

Hoi
Als ik een mini shet heb als gezelschap voor me pony. Moet ik die dan even veel verzorgen enzo? En moet ik die dan ook goed verzekeren? En ook elke dag poetsen\beweging? Groetjes

Anoniem

Re: Moet ik even veel doen als gewone pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:00

Hangt er vanaf of jij er genoeg tijd voor hebt.
Je kunt zo´n pony ook alleen als grasmaaier/gezelschap gebruiken, maar dan worden ze vaak veel te dik en shets zijn erg gevoelig voor hoefbevangheid.
Je zult hem dus afentoe beweging moeten geven, gewoon beetje wandelen en hem longeren.
Kun je niet een verzorgertje voor hem nemen?
En over dat verzekeren, zo'n ponytje kost niet veel dus een verzekering zal niet zoveel kosten.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:03

Lijkt me wel? Je kunt het beestje niet zo maar in een weiland kwakken en er maar het beste van hopen. Ieder paard, hoe klein ook, heeft geregeld aandacht nodig. En idd, mss is een verzorgstertje een optie?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:05

Wat heb je er zelf voor ideeën over ponylover?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:08

Ik denk dat de grootte van je pony niet veel uitmaakt qua verzorging.
Wat wil je er zelf mee??

Denk er inderdaad om dat hij niet te dik wordt ivm hoefbevangenheid

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:09

Je hoeft hem niet te verzekeren en iedere dag poetsen/rijden is ook geen must als hij lekker in de wei staat.
Al zal hij aandacht zeker wel waarderen, een lekkere poetsbeurt op zijn tijd of een wandeling zal hem goed doen.

Je moet met shetlanders wel goed oppassen dat ze niet teveel jong gras binnen krijgen, daar kunnen ze niet goed tegen.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:13

idd wat sjonniej zegt. hoeven laten bekappen ed. hoort ook onder verzorging. ik heb mn paarden ook niet verzekerd maar dan kun je wel voor hoge dierenartskosten komen te staan, dat heb je ook met een mini-shet, die kunnen ook koliek krijgen. ze moeten wel lekker buiten kunnen lopen, maar in een weiland krijgen ze snel teveel gras, dan heb je kans op hoefbevangenheid.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:38

tuurlijk moet je die evenveel verzorgen, het is ook gewoon een pony en die heeft ook (veel) aandacht nodig
verzekeren is eigen keus, maar ik zou het wel doen
enne, beweging geven is nooit verkeerd, af en toe even ermee wandelen (in het bos) of even longeren ofzo?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:20

Denk dat er veel mensen zijn die een low budget en low maintenance shet erbij nemen, en vaak gaat dit erg goed.

Een jaartje geleden dacht ik dit ook te doen, niet eens low budget en ik wou allerlei dingen met hem doen dus low maintenance was die ook niet, maar had hem niet verzekerd.

En na 5 weken breekt hij tijdens het spelen en rennen zijn beentje, beland 8 weken in een klinieken is ondertussen een shet met gouden hoefjes, want tsja...niet verzekerd he?

Het gebeurd misschien niet vaak maarze hebben evenveel kans en misschien wel meer ook door de grootte die ze hebben op ongelukjes, zonder beweging op een normaal land is meestal iets teveel van eht goede en shetjes krijgen hierdoor iets sneller last van hoefbevangenheid.
Borstelen is toch wel zo fijn voor zo'n dier, helpt hem toch ook wat beter door de rui heen en alhoewel je het niet elke dag hoeft te doen merk je na verloop van tijd toch wel dat alle viezigheid gaat jeuken (japs we hadden een low maintenance shet op mijn vorige stal, werd zelden tot nooit gepoetst en schuurde zichzelf het apezuur.

Ik persoonlijk vind shetjes gewoon miniatuur paarden,ze moeten ook bewegen, aandacht en opvoeding krijgen.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:26

Tuurlijk moet je die ook dezelfde verzorging geven. het is en blijft een pony. als je een grote bak of wei heb hoef je hem niet perse beweging te geven, maar wandenelen op z'n tijd vinden ze vaak wel erg leuk.
een shet verzekeren heeft geen nut. het zal wel heel weinig kosten per maand aan verzekering maar een verzekering betaald vaak niet meer uit dan de waarde van de pony. als je dus bijv. een pony van 200 euro hebt en dierenartskosten van 800 euro dan betalen ze vaak niet meer dan de waarde van je pony uit. en vaak is bijv. de eerste 100 euro of zoveel % van de rekening nog voor je zelf dus dan betalen ze nog minder uit. dat geld wat je uitgeeft voor de verzekering kun je dus beter op een aparte dierenartsrekening zetten.

Maar ik wil verder niet banketstaaf doen maar ben jij niet diegene die naar het buitenland zou gaan en daar maar een hele kleine ruimte had voor een pony??
Zo ja, dan zou ik persoonlijk helemaal niet aan een pony beginnen en een leuke verzorg/huurpony zoeken. als je al ruimtegebrek hebt dan moet je er zeker niet nog eens een shet bij gaan zetten.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:21

Ponylover heeft al eerder allerlei dubieuze ideeën over de aanschaf en het houden van pony's geuit hier op bokt. Ik hoop van harte dat ze zo wijs is om op een manege te blijven rijden en heel veel bij te leren voor ze überhaupt ooit aan een pony begint!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:44

Nou, idd, ik dacht ook daar heb je haar weer.

Pony's en paarden kosten geld, veel geld, veel tijd en veel kennis.

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:47

ellenlouise schreef:
Ponylover heeft al eerder allerlei dubieuze ideeën over de aanschaf en het houden van pony's geuit hier op bokt. Ik hoop van harte dat ze zo wijs is om op een manege te blijven rijden en heel veel bij te leren voor ze überhaupt ooit aan een pony begint!

ben het hier helemaal mee eens

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:56

Bij mij op stal staan 3 pony's, ik verzorg er eentje, de andere twee worden door twee andere meiden verzorgd. We komen allemaal zo vaak mogelijk, maar als ik "mijn" pony aant poetsen en knuffelen ben dan kijken de andere twee zo sneu dat ik hen meestal ook ff doe Ik vind het anders ook zo zielig. Denk dat dat hetzelfde is als het om een shet gaat.

verzekering moet je gewoon eerst heel goed uitzoeken, wat Droebel en Sily zeggen zit allebei wat in.

wat dubieuze ideeen betreft dat weet ik niet, maar op zich denk ik dat er heel veel mensen zijn die een shet zomaar in de wei gooien zonder er verder veel aandacht aan te besteden, dus ik vind dit wel een goed topic.

Als je trouwens een shet hebt die makkelijk hoefbevangen wordt kun je hem aan een touw zetten en een paal in de grond slaat en daar aan vast maken. Dan heeft ie wat minder ruimte

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 06:51

je hebt helemaal geen pony! wel heb je een ban.
Ook ben je nu weer hetzelfde bezig als een maand geleden, komt je zo ook weer met een SA omdat al je topics op slot gaan?

Doe toch niet zo hyper, in een rijtjes huis kun je geen 2 pony's in een voortuin houden, is dat nou zo moeilijk te begrijpen....

zucht, ik tem maar weer eens voor een slotje..

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 10:26

Inderdaad, TS is van bokt geband, hier dus een slotje