ezel en pony versus longworm, wat is nou waar??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

ezel en pony versus longworm, wat is nou waar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 21:24

hoi,

ik kreeg vandaag in een gesprek ineens een advies, zegmaar, dat misschien een ezel een betrouwbaar alternatief is voor een pony, in mijn zoektocht naar een wandel/ rijdier voor mijn gehandicapte zoontje..
omdat een ezel geen vluchtdier is, en dus blijft staan ipv wegrent bij angst, wat betrouwbaarder is.
ik wil voor mezelf graag een pony hoor!!
en heb verder niks met ezels..
maar ja, pony zou dan tóch gezelschap nodig hebben; en als het nou zou kunnen dan zou het een idee kunnen zijn om pony en ezel samen te zetten, pony voor mij, ezel voor zoontje.

maar hoe zit het nou in het echt met die longworm??
ik hoor en lees zoveel verschillende dingen..
voor zover ik wist is het gevaarlijk, ezels dragen longworm, hebben daar geen last van, voor paarden kan het dodelijk zijn, en het is niet te behandelen.
maar ik hoor van mn vriend dat koeien wel behandeld worden voor longworm..
welk middel weet ik niet meer, en hij ligt al op bed kan het nu niet vragen.
maar het word over de rug gesmeerd.
en lees op een ezel forum dat ook koeien en schapen longworm hebben.. en pony komt sowiezo bij schapen in te lopen..

wie kan mij uitsluitsel geven over dit onderwerp??
bedankt alvast!!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:03

Als je beide dieren goed ontwormd, kunnen ezel en pony goed bij elkaar staan hoor. Dat is geen probleem.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:06

Zover ik weet staan ezels er vooral om bekend dat ze zo koppig zijn, dus dat is een groot nadeel. Een wat oudere betrouwbare kinderpony heb je dan meer aan! Longwormen zijn idd. gevaarlijk voor paarden; vaak wordt het advies gegeven om ze niet samen te houden. Ik weet niet of goed ontwormen voldoende is. Informeer anders eens bij de dierenarts.

moonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:08

zo als hier boven al werd gezecht goed ontwormen geen problemen zo hebben wij ze al 10 jaar bij elkaar lopen

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 15:08

bedankt!
maar ook hier tegenstrijdige geluiden dus!

de koeien worden ontwormd met Ivomac, dat gaat over de rug, trekt in de huid, en helpt tegen longworm.
gebeurd het met paarden ook zo dan?
want met gewone pasta bereik je de longworm toch niet?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:12

Je moet je paarden gewoon op de normale manier ontwormen en ezels kun je ook gewoon met een pasta ontwormen. De pasta wordt nl opgenomen via de darm, het doet zijn werking niet uitsluitend in de darm.
Welke middelen precies goed zijn tegen longworm, die je voor ezels kunt gebruiken, durf ik niet te zeggen, daar zou je je dierenarts even voor kunnen bellen. Maar het kan absoluut wel hoor. Ken mensen zat die een ezel tussen de paarden hebben staan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:51

Wat dacht je van 2 ezeltjes?
Lijkt mij een goede optie als betrouwbaar maatje voor je zoontje, al zal je met goed zoeken ook wel een pony kunnen vinden die bomproof is.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 22:00

wil voor mezelf een pony, en als het nou samen kan, dan hebben ze gelijk gezelschap aan elkaar (plus geiten schapen)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:31

Als je allebei goed ontwormt kan het prima

Je kan ook een ezel 'lenen' van een stichting (ben even de naam kwijt) Die ezel staat dan gewoon bij jou, het is eigelijk gewoon jouw ezel, maar hij blijft eigendom van de stichting. Ze komen af en toe eens kijken of hij nog gezond is en als je van hem af wilt zoeken zij een ander huis voor hem

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:35

Gewoon goed ontwormen ... dan kan er niks gebruiken .. en anders kun je altijd nog een dierenarts vragen

moonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:48

die stichting is stichting ezelopvang

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:35

Er staat bij ons al 10 jaar een ezel tussen de paarden en we hebben nog nooit ergens last van gehad. Beide goed ontwormen.

Maar dat een ezel blijft staan als hij schrikt...... nee onze ezel rent net zo weg als een paard dat schrikt. Laatst nog liep mams met de ezel naar de andere wei en daar ontluchtten een vrachtauto. Nou mams stond stil en ezel rende als een idioot naar de stal. Het blijven toch dieren.

Kan je geen contact opnemen met een manege voor gehandicapten? Misschien hebben zij nog wel een pony die geschikt is of kunnen ze je meer info geven.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 18:24

magicrover schreef:
....Maar dat een ezel blijft staan als hij schrikt...... nee onze ezel rent net zo weg als een paard dat schrikt. Laatst nog liep mams met de ezel naar de andere wei en daar ontluchtten een vrachtauto. Nou mams stond stil en ezel rende als een idioot naar de stal. Het blijven toch dieren.

ow oliebol!...

ja als dat zo is dan hoeft het ook geen ezel te worden..

contact met het paardrijden-gehandicapten-wereldje heb ik wel hoor.
en hij rijd (straks) ook wel daar.
maar ik zoek gewoon naar mogelijkheden voor bij huis, om te wandelen met hem (onder andere) en toen kwam iemand met het idee van 'ezel' dus vandaar dit topic.

Fenrir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:35

ezels kunnen gewoon bij paarden staan hoor... mits je ze goed ontwormd! mijn 'verzorg'pony staat ook al jaren tussen 3 ezels
ze lopen ook samen in het span. en ezel zijn helemaal niet zo koppig, ze nemen gewoon even de tijd om ergens rustig over na te denken. voorbeeld (heb ik zelf mee gemaakt):
we lopen met de pony en een ezel over de weg. staat daar zo'n super fluoricerend pillonnetje: pony ergens over de sloot (nou ja, niet helemaal), ezel staat daar naar het enge pillonnetje te kijken en je ziet hem denken: als jij me aanvalt ren ik heel hard weg. als hij ziet dat het onschuldige pillonnetje niks doet loopt hij gewoon door. en dan durft de pony ook wel
dus ezels zijn even 'koppig' als veel paarden... natuurlijk hebben ze soms geen zin, maar een paard toch soms ook niet?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:08

Ik vind ezels zo leuk. Als ik ooit nog geld heb voor een dier erbij neem ik denk een ezel of muildier/muilezel

Jasper

Re: ezel en pony versus longworm, wat is nou waar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:24

Het verhaal dat ezels niet bij elkaar kunnen, is allang achterhaald. Met de ontwormingsmiddelen die er tegenwoordig zijn, hoef je je nergens zorgen om te maken.
Ezels kunnen heel geschikt zijn voor kinderen en gehandicapte kinderen. Een ruintje is wat actiever en zal sneller de benen nemen. Merries zijn veel rustiger, zeker wanneer ze ouder dan 7 jaar zijn.
Maak eens kennis met wat ezels en je zukt merken dat het hele leuke, slimme en sociale dieren zijn.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat vrijwel iedere ezel balkt. Niet alle buren zijn daarvan gecharmeerd.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 22:40

hoi Jasper, bedankt voor je reactie, jij weet dus meer van ezels?
ik echt helemaal niks haha.

bedankt voor de info over verschil merrie/ ruin, we waren zelf voor ruin gegaan, bij een paard hebben die een gelijk matiger karakter?
jij zegt dus dat paard en ezel samen kan..
en hebben ze ook wat aan elkaar qua gezelschap?

de anderen hier ook evengoed, erg bedankt voor jullie reacties!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:25

Dat het abslouut onmogelijk is; is een fabeltje.
Zolang je, zeker de ezel en natuurlijk de pony netjes ontwormt met de goede werkzame stoffen is er niks aan de hand. Ontworm je niet, dan loop je wel een risico. Ezels hebben nl. al gauw longwormen en als je pony die krijgt, ja dan is het goed mis.

Bij ons staat de ezel ook bij de pony's; kan prima; ook qua gezelschap etc.

Jasper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:25

loveblacky schreef:
hoi Jasper, bedankt voor je reactie, jij weet dus meer van ezels?
ik echt helemaal niks haha.

bedankt voor de info over verschil merrie/ ruin, we waren zelf voor ruin gegaan, bij een paard hebben die een gelijk matiger karakter?
jij zegt dus dat paard en ezel samen kan..
en hebben ze ook wat aan elkaar qua gezelschap?

Een ruin is ook bij ezels wat gelijkmatiger van karakter maar, zoals gezegd, ze zijn wat aktiever en speelser. Voor een gehandicapt kind is daarom een merrie geschikter.
Net als bij paarden zijn er merries die maandelijks wat gek in de kop worden, maar er zijn ook vele merries die gewoon het hele jaar door hun brave zellefie blijven.
Een ezel en een pony hebben zeker wat aan elkaars gezelschap. Maar het is zaak om de karakters wat op elkaar af te stemmen (maar ja, bij welke diersoort geldt dat niet?).
Ik weet niet waar je woont maar als je dat wilt, kan ik je wel met ezeleigenaren bij jou in de buurt in contact brengen. Kan je eens nader kennismaken