Nieuw paspoort en entingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Nieuw paspoort en entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 19:34

Mijn paarden zijn nu eindelijk allemaal een paspoort en moeten weer geent worden. Nu is mijn vraag, of ze bij een nieuw paspoort opnieuw de basisenting moeten krijgen, of dat je aan de hand van een oud entingsboekje moet aantonen dat je paard optijd geent is. Wordt er iets van weergeven in je paspoort? Vraagt een veearts naar je entingsboekje, als je met een leeg paspoort aankomt? Volgensmij ben ik namelijk net telaat met enten

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:58

Ben ook heel benieuwd naar een antwoord op jouw vraag, want ik zit met hetzelfde geval. Volgens mij kan de DA de oude entingen overschrijven in je nieuwe boekje, maar zeker weet ik dat niet. Ik heb er nu een kopie van de oude entingen in zitten, maar dat is volgens mij niet voldoende.
Ik hou dit in de gaten!

Tieme

Re: Nieuw paspoort en entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:01

Ik heb gewoon bij mijn paspoort ook het oude inentingsboekje zitten.
de dierenarts is gewoon in het paspoort verder gegaan met de entingen. dus niet apart basisenting of wat dan ook.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:27

Dit soort informatie is vaak allemaal op de site van de KNHS te vinden .

KNHS schreef:
2. Vaccinatiegegevens
In het paspoort moet een geldig overzicht staan van de aan het paard of de pony toegediende vaccinaties, inclusief de verplicht gestelde vaccinaties tegen influenza. De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. Vervolgens dient jaarlijks (binnen 12 maanden na de vorige enting en minimaal zeven dagen voor de wedstrijd) de vervolgenting te zijn gegeven. Vermeldingen van vaccinaties zijn pas geldig als deze zijn voorzien van de entingsdatum met handtekening en (praktijk)stempel van de dierenarts die heeft gevaccineerd. Wanneer de basisenting en de vervolgentingen voorheen in een afzonderlijk vaccinatieboekje zijn vastgelegd moet de dierenarts de volgende tekst in het Paardenpaspoort opnemen: "the vaccination history of this horse/pony is correct. Last vaccination on:..". Deze Engelse regels gelden voor paarden of pony's met een FEI paspoort. Voor paarden of pony's met een ander paspoort dan een FEI paspoort, volstaat de regel in het Nederlands ook. De Engelse of Nederlandse verklaring moet wel zijn afgetekend en afgestempeld door de dierenarts.

Een entingsboekje is dus niet meer geldig. Het verstandigste is overschrijven van de entingen. Sommige veeartsen schrijven een nieuwe basisenting, terwijl deze niet is uitgevoerd. Makkelijker en sneller dan de hele geschiedenis overschrijven.

Die tekst die volgens dit verhaal mag, daar hoor ik ook al verhalen over dat dat niet altijd even makkelijk geaccepteerd wordt.

Dus om een lang verhaal kort te maken. Zeker als je wedstrijden rijdt is het aan te raden om je entingen over te laten schrijven.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:11

okeey, ik moet mijn veearts dus lief aankijken, of hij dat regeltje in het paspoort wilt zetten. Zoniet, dan moet ik opnieuw de basisentingen doen.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:14

of als je entingen altijd goed zijn verlopen vragen of je VA wel een nieuwe basisenting schrijft maar niet daadwerkelijk ent. Als je begrijpt wat ik bedoel. Dit mag officieel niet, maar gebeurt regelmatig om gezeur en onduidelijk te voorkomen

Dit zeg ik dus niet hardop

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:38

Nee nee, dat begrijp ik. Ik speel het wel van, owh ik heb de oude boekjes niet bij.... maar ent ze altijd op tijd (A)

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:30

Bedankt voor de juiste informatie, Freggel!
Ik zal mij DA ook even bellen dat hij het nieuwe paspoort moet bijwerken.