Eigenaren; kosten/bijdragen bijrijder, hoe en wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Eigenaren; kosten/bijdragen bijrijder, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 16:36

Een lastig iets vind ik dat, het bepalen van de bijdrage die een eventuele bijrijder zou 'moeten' betalen.
Vandaar mijn vraag aan diegene hier die ook een (of meerdere) bijrijder voor zijn of haar paard heeft.
Wat heeft de bijrijder voor die prijs? En wat de bijrijder?
En ook heel belangrijk; op wat heb je die prijs gebaseerd?

Ik denk ik nl. 'even' overna omdat mijn studie gewoon onzettend zwaar wordt en ik toch ook andere dingen naast mijn paard wil/moet doen. Niks is natuurlijk zeker maar het kan nooit kwaad om eens om je heen te kijken en te orienteren tot de dag komt dat het wél nodig is.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:12

Zie op Verzorgpaarden

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 17:29

Urielle schreef:
Zie op Verzorgpaarden

Maar dat wordt gevraagd aan bijrijders zelf, die hebben er een hele andere kijk op dan eigenaren .

Naatje80

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:23

Ik ben van mening dat wanneer het jou paard is, je blij moet zijn dat iemand anders de verzorging op zich wilt nemen.
Wanneer ik een bijrijdster nodig zou hebben hoeft hij bij mij niks te betalen. Misschien een symbolisch bedrag van € 25 per maand, maar dan meer om er zeker van te zijn dat diegene ook echt komt opdagen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 18:31

Ilse schreef:
Urielle schreef:
Zie op Verzorgpaarden

Maar dat wordt gevraagd aan bijrijders zelf, die hebben er een hele andere kijk op dan eigenaren .

Er staan meningen op van zowel verzorgers als bijrijders en de dingen waar ze rekening mee hielden dus ik dacht dat het toch een inspiratiebron kon zijn

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:19

Mijn bijrijdster betaald me 65 euro voor 3 dagen per week. Vind ik een netjes bedrag. Ik wil er ook niet "rijk" van worden. Maar is netjes als je kijkt wat je op een manege moet betalen in de maand voor 1 x per week.

Maar bedenk je wel dat het lastig is om iemand te vinden waarmee het echt klikt. Geloof me ik ben de expert met nu zo'n 4 bijrijders in 2 jaar tijd! Maar dat het toch kan heb ik nu ook ondervonden

Ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 20:44

Dat geloof ik graag .

Hier in de omgeving zijn de prijzen al gauw 80 euro per maand voor 2x per week rijden, en wilde kijken of dat overal zo was.
Ben benieuwd naar meerdere reacties .

En over dat niet rijk worden.. sja ik zal wel moeten want ik/mijn ouders zal het binnenkort ook niet geheel financieel meer op kunnen brengen ben ik bang, én ik zit met mijn studie .

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:10

viewtopic.php?f=100&t=468791&start=0

Dat is het topic op verzorgpaarden over wie wel of niet betaald voor de bijrijdpaardjes.. Misschien even goed om door te lezen, daar staan ook reacties waarom ze wel of niet willen betalen voor een bijrijdpaard..

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:23

de bijrijdster/2e eigenaar van desteny betaald 175 euro voor 5/6 dagen in de week aangezien ze het gewoon kan beschouwen als haar paard.. ik zou haar nooit meer kwijt willen om het feit dat ze super goed voor desteny is en ik super goed met haar kan vinden. ze is de beste die ik ooit gezien of gehad heb. bij ons liggen de prijzen voor stalling heel hoog deze omgeving uit. ik heb haar ook gezegt dat als ze graag wedstrijden wil rijden dat van mij altijd mag. (dat ik zelf toeschouwer zal wezen ). zelf ben ik van mening dat ze makkelijk mee kunnen betalen aan een paard (zeker deze omgeving uit ). om het feit dat manege veel duurder is want reken maar uit 1 les in deze omgeving kost 16 euro maal 5/6 maal 4 dan is ze met deze oplossing veel goedkoper uit.

Moonny

Re: Eigenaren; kosten/bijdragen bijrijder, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 06:51

Mijn bijrijdster betaald niks, ze komt één of twee keer in de week en mest ook gewoon de stal uit en helpt me ook wel eens met andere klusjes rond om stal.
Ik vind het belangrijker dat ze goed voor mijn paard is dan dat ik er geld voor krijg. Ze neemt af en toe eens en zak wortels of appels mee.

Ik heb er ook wel eens over na gedacht , ik bedoel ga eens op een manege rijden moet je ook voor betalen waarom dan bij mij niet.
Maar nee, ik ben tevreden zo.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:18

Ik vind het afhankelijk van wat er gedaan moet worden. Ik zou persoonlijk voor het rijden best een vergoeding willen geven... aan de andere kant.. wanneer er uitmesten en allerlei zaken bijkomen zou ik niet weten waarom ik een vergoeding zou moeten geven. Je bent er als eigenaar toch mee geholpen. ik zie vaak dat sommige een bijrijder nodig hebben om hun paard te kunnen houden.. dus dan zie ik niet waarom er een bijdrage gevraagd moet worden (dan kun je kiezen voor de verkoop).

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:20

als je op een manege rijd kun je ook rijden en weer weg gaan. Ik heb tenminste nog nooit op een manege moeten uitmesten

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:23

Ik ga geheel met Gentle777 mee.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:30

Een manege is niet te vergelijken met een bijrijdpaard.
Hoeveel je bereid bent te betalen hangt volgens mij af van een heleboel factoren.
Maar als het teveel zou zijn kun je natuurlijk net zo goed zelf een paard kopen, dan heb je er tenminste ook wat over te zeggen.
De enige keer dat ik heb betaald voor een bijrijdpony was 50 gulden per maand voor een pony die ik de helft van de tijd ter beschikking had. Maar ik deed daar ook allerlei klusjes en die mensen gaven ook gewoon niet veel uit aan de paarden. Ze hadden het goed, maar geen luxe.

Verder heb ik nooit betaald.

Als je een bijrijder moet nemen omdat je anders je paard niet meer kunt betalen ben je fout bezig vind ik.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:57

laatst zag ik een advertentie staan... meisje wil paard kopen maar zoekt wel bijrijdster voor 4 a 5 dagen in de week (al voordat ze het paard heeft gekocht dus) en vroeg ook een flinke vergoeding..

Jamezy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:07

Gentle777 schreef:
Ik ben van mening dat wanneer het jou paard is, je blij moet zijn dat iemand anders de verzorging op zich wilt nemen.
Wanneer ik een bijrijdster nodig zou hebben hoeft hij bij mij niks te betalen. Misschien een symbolisch bedrag van € 25 per maand, maar dan meer om er zeker van te zijn dat diegene ook echt komt opdagen.

...Van de andere kant; op een manege rijden is ook niet goedkoop, en je krijgt vaak minder de kans met paarden om te gaan dan met een privépaard van een ander, dus wat dat betreft... Ik zou rond de €50 vragen, denk ik. Natuurlijk is het fijn dat iemand anders de verzorging op zich wil nemen, maar het is wèl geven en nemen. Zomaar je paard ter beschikking stellen is ook zo wat (ze zijn tenslotte kostbaar genoeg!), en als je om je heen ziet hoeveel mensen er om een verzorgpaardje zitten te springen... Ik vind een (kleine) bijdrage niet meer dan normaal (nu tenminste, als pony-eigenaar In mijn "verzorg-tijd" had ik wel raar staan kijken, toen was dat allemaal nog niet zo... maarja, tien jaar geleden )

Naatje80

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:57

Jamezy schreef:
Gentle777 schreef:

...Van de andere kant; op een manege rijden is ook niet goedkoop, en je krijgt vaak minder de kans met paarden om te gaan dan met een privépaard van een ander, dus wat dat betreft... Ik zou rond de €50 vragen, denk ik. Natuurlijk is het fijn dat iemand anders de verzorging op zich wil nemen, maar het is wèl geven en nemen. Zomaar je paard ter beschikking stellen is ook zo wat (ze zijn tenslotte kostbaar genoeg!), en als je om je heen ziet hoeveel mensen er om een verzorgpaardje zitten te springen... Ik vind een (kleine) bijdrage niet meer dan normaal (nu tenminste, als pony-eigenaar In mijn "verzorg-tijd" had ik wel raar staan kijken, toen was dat allemaal nog niet zo... maarja, tien jaar geleden )

Een paard is inderdaad een kostbaar bezit, maar moet er om die reden voor worden betaald? Op de manage rijden is inderdaad niet goedkoop, maar dan heb ik liever dat mijn bijrijder privé lessen neemt op mijn paard ipv dat ze mij gaat betalen.
Je hebt zelf voor een eigen paard gekozen, en toen wist je ook dat een paard houden duur is. Ik zie niet in waarom een bijrijder moet betalen, terwijl deze juist eigenlijk een dienst voor jou verricht. Jij geeft je paard, de bijrijder geeft jou meer tijd. Dat is toch geven en nemen?

eliise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:19

ik heb sinds kort ook een meisje dat samen met mij me paard doet.
zij betaald 55,- voor 3x in de week.

Blue_ShadoW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:27

Ik heb mijn bijrijdster altijd geld geven ik was zo blij dat ik een leuk iemand had voor me paard als ik er geen tijd voor had. Maar als je het hebt over geld vragen zou ik persoonlijk € 25,- euro vragen. Dat kunnen de meeste wel missen. Hier in de beurt word al gauw €125,- euro gevraagd dat vind ik echt niet kunnen voor 2 of misschien wel 3x in de week.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:11

Ikzelf heb het altijd gedaan met les nemen, ze hoeven mij niets te betalen maar ik wil dat ze geregeld lesvolgen bij mijn instructrice en dat betalen ze zelf.

Maar hier in de buurt zie je een heleboel mensen die ongeveer de helft van het stalgeld vragen, zo'n 100 euro voor 3 keer in de week, soms iets meer en soms iets minder.

De afspraak dat de bijrijdster de hoefsmid betaald vond ik ook wel wat hebben, ijzertjes en hoefjes verslijten ook als zij rijden dus tsja.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:32

Ik reed zelf voor anderen en heb voor mensen bijrijders moeten zoeken dus ik ken het van twee kanten. De mindere ruiters rijden gratis, de betere ruiters (en dat gaat dan vanaf ongeveer L1-dressuur of B-springen!) krijgen betaald. Betalen voor een paard gebeurt hier in de regio alleen door bijv. beginnende manegeruiters. Iedereen die al iets langer meeloopt begint er niet aan hier. Kijk dus ook naar wat er in de regio gebruikelijk is en wat je eigen eisen zijn. Wil je bij ons in de regio dat een M of Z-ruiter je paard rijdt (en dan spreek ik niet eens over hoger!) dan kun je over het algemeen je portemonnee wel trekken.

Jamezy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:05

Gentle777 schreef:
Een paard is inderdaad een kostbaar bezit, maar moet er om die reden voor worden betaald? Op de manage rijden is inderdaad niet goedkoop, maar dan heb ik liever dat mijn bijrijder privé lessen neemt op mijn paard ipv dat ze mij gaat betalen.
Je hebt zelf voor een eigen paard gekozen, en toen wist je ook dat een paard houden duur is. Ik zie niet in waarom een bijrijder moet betalen, terwijl deze juist eigenlijk een dienst voor jou verricht. Jij geeft je paard, de bijrijder geeft jou meer tijd. Dat is toch geven en nemen?

Neenee, zo bedoel ik het niet Natuurlijk weet ik dat een paard houden niet goedkoop is; ik heb ook geen bijrijder.
Een bijrijder bewijst jou misschien een dienst (zoals je zei, bijvoorbeeld meer tijd), maar van de andere kant; je paard aan iemand anders toevertrouwen, dat moet je wel kunnen opbrengen. En echt een dienst is het niet, want ze is er zelf ook mee geholpen en je mag aannemen dat je bijrijder graag met paarden bezig is
Ik zou mijn bijrijder inderdaad om een bijdrage vragen, simpelweg omdat ik "wel de lusten, niet de lasten" geen goed systeem vind en er ook geen echte noodzaak is (ik zou het puur en alleen doen om een ander een plezier te doen en de kans te geven een leuk paardje bij te rijden, maar ik ben niet van plan voor alles op te draaien in zo'n geval). Het zou me niet om de helft van de stalhuur, delen van dierenartkosten e.d. gaan, maar gewoon, zoals jij beschreef, een symbolisch bedrag (en ik vind €50 daarvoor prima). Mesten en voeren hoeft bij mij op stal sowieso niet, dus als er iemand lekker met mijn paardje in de weer zou willen, zou ik daar graag compensatie voor zien

Maar voorlopig komt er gewoon niemand anders op of aan mijn paardje

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:11

Op stal zijn er een paar meiden die bijrijdsters voor hun paard hebben die mee betalen.
Ikzelf heb nu iemand die mijn paard 2 a 3 keer in de week verzorgt en rijdt en die hoeft niet mee te betalen.
Dat zou ik niet willen en zij kan het ook niet betalen

Nee.. ik ben veel te blij dat ik iemand gevonden heb

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:10

Het ligt ook een beetje aan je situatie denk ik:

Als je zelf echt niet kunt dan vind ik dat je geen grote bedragen ervoor moet gaan vragen. Want ja je bent er dan mooi mee geholpen...

Maar als je het zoekt als steuntje in de rug dan zijn beide partijen daarmee geholpen vind ik! En daar mag best een redelijk bedrag tegenover staan. Ik vind idd 50 - 70 euro een redelijk bedrag voor het bijrijden.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:50

Ik vraag aan mijn bijrijder ook geen bijdrage, ondanks dat ze nu niets meer hoeft te doen als mijn paard te poetsen en te rijden, want ze staat op de zomerweide Ze komt 2 dagen per week.

Ik (nouja, mijn vriend) ben blij dat ik 2 avonden in de week thuis ben en zij vindt het fijn dat ze mijn paardje mag doen.. Financieel gezien heb ik geen steuntje nodig