Stroomsterkte op weide, hoeveel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Stroomsterkte op weide, hoeveel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 17:18

om maar meteen met de deur in huis te vallen, hoeveel stroom moet er op een weilandje, waar 2 kleine shetlanders in staan? Zou 9V dan genoeg zijn (zo'n batterij) of moet dat meer zijn?
Ze staan achter houten palen met lint, 3 linten boven mekaar, verdeeld over 1meter...

Weet iemand dit??

[edit]domme typo[/edit]

Mirthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:33

Ik was hier net aan het neuzen om te kijken of ik dit kon vinden dus ben errug benieuwd....

rinaldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:18

Het gaat niet over de batterij/accu die je gebruikt, maar om het schrikdraadapparaat. Deze geeft de 'tik' op het lint.
Shetlanders willen nog wel eens eigenwijs zijn, in combinatie met een dichte vacht soms moeilijker te houden achter draad/lint.
Gebruik bij voorkeur een schrikdraadapparaat met een hoge ontladingsenergie, liefst meer dan 1 kilojoule.

Accu's en batterijen betekent dat uiteindelijk de kracht lager wordt, en dan wegvalt. Controleer regelmatig of er nog spanning op het lint staat.
Het beste is om een apparataat op 230V te gebruiken. Dit kan in een verder weggelegen weiland natruurlijk niet of heel moeilijk. Er zijn sets op zonne-energie, maar deze zijn niet zo krachtig.

Luckystory

Re: Stroomsterkte op weide, hoeveel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:29

9 Volt is te weinig voor een shet, zeker in de winter.
We hebben zelf ook 9V op onze draden. Dit werkt wel voor de grote paarden, maar de shet loopt er gewoon door. (dikke pels hé )
Als je met batterijen werkt, heb je sowieso problemen om voldoende stroom op je draden te krijgen. (Dat is dus ook ons probleem, wij zijn aangewezen op batterijen)
Het beste is het als je een 'tikker' hebt die je kan aansluiten op het stroomnet. Zonnepanelen zijn ook iets beter dan batterijen, maar het net heeft toch de voorkeur.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:40

Hoeveel stroom? nou, ongeveer 0,5mA. dat is al aan de ruime kant, meestal is het minder
Spanning 9V? Denk je werkelijk dat een Shet daarvan met z'n ogen knippert?
Tja, elektriciteit is nou eenmaal mijn vak en soms heb ik last van vakidioterie
Voor een shet zou ik zeker 6500V kiezen, bij minimaal 6J ontlading. DAT zijn termen waar je schrikapparaten op uitkiest.
De capaciteit van de batterij bepaalt alleen hoelang je ermee doet. Als je verstandig bent, kies je een versie die op gewone acuu's werkt, dat is uiteindelijk veel goedkoper dan versies die op die speciale 9V-batterijen werken.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 07:45

ikke schreef:
Hoeveel stroom? nou, ongeveer 0,5mA. dat is al aan de ruime kant, meestal is het minder
Spanning 9V? Denk je werkelijk dat een Shet daarvan met z'n ogen knippert?
Tja, elektriciteit is nou eenmaal mijn vak en soms heb ik last van vakidioterie
Voor een shet zou ik zeker 6500V kiezen, bij minimaal 6J ontlading. DAT zijn termen waar je schrikapparaten op uitkiest.
De capaciteit van de batterij bepaalt alleen hoelang je ermee doet. Als je verstandig bent, kies je een versie die op gewone acuu's werkt, dat is uiteindelijk veel goedkoper dan versies die op die speciale 9V-batterijen werken.

kijk, die stroom, accu's, batterijen, whatever zei (en zegt) me helemaal niets, vandaar dat ik het hier vraag...Het kan aan mij liggen maar ik vind je reactie een beetje bot overkomen...
Je kunt niet overal verstand van hebben...

Maar het is geregeld, kennissen van een springstal regelen voor ons dat we stroom hebben.