bang om de wei uit te gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

bang om de wei uit te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:10

vrijdag middag gaan ik en mijn vriendin altijd samen rijden. nou gingen we dus vrijdag de paarden uit de wei halen. kwam mijn vriendin perongeluk met het schrikdraad tegen zijn buik aan.
toen heben we nog geprobeert hem eruit te halen maar dat lukte echt niet. toen zijn we maar op 1 paard gegaan. tenminste ik gereden zij gekeken.en toen lATER ging ik een ander paard halen en toen liept die pony wel mee. en nou was ik er vandaag weeer en toen wou die weer niet. we zijn letterlijk 3 uur bezig geweest hem de wei uit te krijgen.

we krijgen hem wel makkelijk te pakken maar op ong 2 a3 mewter bij het hek vandaan wilt die geen stap verzetten.

we hebben ingemement mar een zadel opgelegt en hooftstel ingedaan en toen hebben we hem eruit gereden met hoopgedwing met voeten en zweep er uit gekregen. want anders moest die er vanacht op blijven. maar dit is natuurlijk geen oplossing.

met voer hebben we ook geprobeert maar lukte niet.

heeft toevallig iemand dit meegemaakt of goede tips?
Laatst bijgewerkt door Kimberleij op 30-04-06 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:13

Misschien kun je je vraag wat duidelijker formuleren? En even op je typfouten letten? Ik snap weinig van je verhaal.

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:16

@ karin

ik heb het verandert. sorry voor die tijpfouten m aar is het zo beter

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:19

Hij is bang voor het gebied waar de draad hangt. Om hem dan met zweep eruit te halen werkt niet.
Hij is bang en hij word gestraft. Zo krijgt hij steeds meer angst voor het gebied bij de stroomdraad.

Hoe je het moet oplossen weet ik niet, maar dit is in ieder geval niet de juiste manier.

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:22

@daantje1981.

om eerlijk te zijn weet iuk dat het de goeie manier niet is. maar na 3 uur rustig aan te doen zitten beetje biks geven elke keer ee nstukje verder. dan weet je het ook niet meer. dus ik die eigenaar gebelt hij zegt nou dan laat je hem maar de hele nacht buiten staan. maar dat vind ik ook zielig.

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:24

ellepel

Re: bang om de wei uit te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:36

neem en lekkere bak eten mee, en neem vooral de tijd!!!

zorg dat het stroom eraf af is en ga met je dier aan de slag, voer voor zijn neus, lieve woordjes( je kan het hoor,super dier ben je, goed zo!) praat hem erdoorheen.

niet in 5 minuten alles willen oplossen maar neem gewoon echt veel tijd ervoor, hij moet even vertrouwen krijgen dat er niks gebeurd..

dan komt t wel weer goed, en volgen de keer beter op het stroom letten he?

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:49

ellepel schreef:
neem en lekkere bak eten mee, en neem vooral de tijd!!!

zorg dat het stroom eraf af is en ga met je dier aan de slag, voer voor zijn neus, lieve woordjes( je kan het hoor,super dier ben je, goed zo!) praat hem erdoorheen.

niet in 5 minuten alles willen oplossen maar neem gewoon echt veel tijd ervoor, hij moet even vertrouwen krijgen dat er niks gebeurd..

dan komt t wel weer goed, en volgen de keer beter op het stroom letten he?

haha nou we hebben dat ook vandaag gedaan maar toen was wel dat meisje erbij wat vrijdag perongeluk tegen hem aan.
maar van de week ga ik wel alleen naar de wei toe met biks en meuslik en dan probeer ik het als ik alleen met hem ben.

want miss is hij ook wel bang omdat dat meisje er bij is zou dat kunnen

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:55

Ohh ninla heeft dit ook GEHAD!
Vreselijk, gelukkig was het 1 van de laatste dagen op de weide, en is ze toen op stal gegaan. Ben vaak nog wel toen ik naar de bak ging, langs het hek van de weide gelopen, en dr laten kijken, en beloond.

Naja na een tijdje weer eens gaan kijken, en toen wou ze al het stukje door, en weer terug. En dan weer belonen.

Maar ik heb haar altijd beloond voor elke stap die ze richting het schrikdraad zetten. Duurt wel lang...

Nu is ze nog steeds bang voor 't getik, ben benieuwd hoe het dit jaar gaat als ze er op gaat!
Maar vooral niet straffen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:56

geen idee eigenlijk, kan zijn dat hij haar nu in verband brengt met de schrik van het draad, zou best kunnen hoor.

neem je haar mee,maar je haalt zelf je dier uit de wei, en laat je haar alleen gewoon erbij zijn, misschien dat hij dan sneller doorheeft dat er niks gebeurd?

geen idee, beetje uitproberen denk ik.

ik zou zowiezo ook als je hem eenmaal bij de draad langs hebt gewoon omdraaien en weer de wei ingaan, even een keertje of tien heen en weer lopen zodat hij heel goed weet dat er echt niks gebeurd..

mijne is ook een keertje geschrokken van draad en duurde ook heel lang voor hij weer vertrouwen had dat er niks gebeurde hoor, gewoon veel geduld hebben

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:59

gelukig heb ik vakantie dus heb ik ook alle rijd voor hem. wanty normaal gesproken word er verder nix mee gedaan maar ik ga het proberen

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:08

Staat ie alleen in t land?
Anders wil het nog wel eens helpen om eerst zn weidevriendje(s) er uit te halen. Dan heeft ie iets om naar uit te kijken aan de andere kant van de enge opening.

Verder idd zoals al eerder gezegd, met liefde en geduld proberen!

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:11

@carlijn normaal staat die niet alleen in de wei maar met andere paardenb van een andere eigenaar. maar vandaag stond die
alleen

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:17

Ja het is beter, als een weide vriendje mee 't hek uit loopt zeg maar.. zo kreeg ik ninla er ook uit..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:37

Ik zou het eens op dezelfde manier proberen als met trailerlaadangst. Oefenen op twintig meter afstand: X pasjes naar voren en lang voor hij lastig doet X pasjes achteruit. Zo ongemerkt iets dichterbij komen waardoor hij meer aandacht heeft voor je oefening voorwaarts-achterwaarts als voor de enge doorgang. Dus echt even tijd voor uittrekken anders werkt het niet, hij moet echt even de doorgang vergeten zijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:33

Met zeer veel geduld, kalmte en heerlijke paardensnoepjes kom je er wel!
Klinkt een beetje kortaf, maar ik kan het niet beter formuleren.
Als je paard een stap in de goede richting zet uitbundig belonen..

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 09:34

neej het is niet kortaf waarom moet je eenb heel verhaal doen als het ook in een paar regels kan
hartstikke bedankt

kus