Hoe knip je de manen van een fjord..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Hoe knip je de manen van een fjord..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 21:10

Ik heb er een nieuw verzorgpaardje bij
Een fjord. Hij heeft lange manen en de eigenaar wilt ze knippen.
Hoe moet je dat doen..?
Gaan de manen vanzelf rechtop staan?
Moeten de zijkanten iets korter..?

Bedankt alvast

Booooo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 22:04

niemand..?

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:06

je moet ze de eerste keer helemaal afknippen,kaal dus

groeit heel snel weer aan en dan groeit het mooi rechtop...ander heb je half hangende manen...dus,schaar erin en helemaal afknippen(of scheren)

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:10

Als ze nu lang zijn kun je ze het beste helemaal af knippen en dan weer laten groeien, zodat ze mooi rechtop gaan staan.
Vervolgens knip je ze in een boogje, waarbij het zwarte 1-3cm hoger dan het witte is en het hoogste punt van de boog een handbreedte hoog is.
Kijk voor voorbeelden maar 'ns naar foto's van andere fjorden, dat helpt bij mij altijd erg!
Succes!

Booooo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 22:23

Oke.. Bedankt

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:28

Met een Schaar

Sorry, ik zal niet zo bijdehand doen.
In joun geval moet je helemaal afscheren, dan heb je de meeste kant erop dat ze netjes omhoog blijven. En als je ze alnger zijn in een nette boog houden, doormiddel van bijknippen

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 07:33

kimmie261 schreef:
je moet ze de eerste keer helemaal afknippen,kaal dus

groeit heel snel weer aan en dan groeit het mooi rechtop...ander heb je half hangende manen...dus,schaar erin en helemaal afknippen(of scheren)

WELNEE!!! Ik weet niet wie deze fabeltjes de wereld in brengt. Ik knip heel veel fjorden en ook veel met lange manen die mensen dan weer kort willen hebben.
Een beetje fjordenkapper kan hier weer een mooie boog in krijgen. Ze zullen de eerste week tot 1,5 week nog wel ietsje hangen maar gaan vanzelf weer rechtop staan omdat er geen geqwicht meer aan hangt.
Daar hoef je de manen echt niet voor af te scheren.

Voor de TS: kijk eens rond op de diverse fjordensites of bekijk foto's hier op bokt, dan kun je precies zien ho ehet moet. Zorg voor ene scherpe schaar, een geduldig paard, een beetje water en borstel.

Maak de manen nat en kort ze in tot 1,5 handbreedte lang (ong 15cm). Je bepaald het midden van de hals, dar komt het hoogste punt van de boog (liever te ver naar voren dan naar achter).
Dan maak je een knipje in de manen waar het hoogste punt moet komen als richtlijn.
Dan begin ik meestal bij de schoft en knip een halve boog naar dat richtpuntje. Vanaf daar weer door naar de oren en eindig weer op een 0-punt.
Begin met het buitenste randje haren en knip nu langs deze lijn telkens een randje weg tot je het wit aan de andere kant hebt bereikt.
Als je op een krukje staat kun je nu gewoon doorknippen en als je omloopt naar de andere kant zul je zien dat je boog al bijna perfect is.

Nu nog even de puntjes op de i, de evt missertjes wegknippen en alles beetje fatsoeneren, et voila.........

Voor:
Afbeelding

Na (eigenlijk nog iets te hoog naar mn zin):
Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:17

Ik sluit me bij Vippie aan, zo doen Fjordeneigenaren die ik ken het ook

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:04

Als je het afscheert krijg je het mooiste resultaat. Na een paar weken ziet het er al weet behoorlijk uit. En dan zorgen dat je het goed bijhoudt. Ik knip de manen in keer in de twee weken.

@ Vippie: Die foto is nou niet hét voorbeeld van een fjord met lange manen, die staan tenminste nog rechtop, dus ja die krijg je wel mooi.

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:17

Oke uit ervaring;

Ninla had ook lange manen, die hebben we eerst afgeknipt, niet mooi!

Dus toen afgeschoren, en dan bij houden, word prachtig!

fjordnina

Re: Hoe knip je de manen van een fjord..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:25

ook ik als fjordeneigenaar zeg helemaal eraf en dan laten groeien en bij houden. Gewoon bijknippen kán wel maar geeft niet het mooiste resultaat en als je de schaar er toch in wilt zetten, waarom dan niet gelijk helemaal goed?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:12

De goede manier om fjorden te knippen is toch echt het advies van Vippie! Afscheren kan natuurlijk ook maar het geeft zeker geen beter reseltaat!Het duurt bij allebei de manieren een paar weken voordat je het weer helemaal goed hebt!

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:55

aerdenhout1 schreef:
De goede manier om fjorden te knippen is toch echt het advies van Vippie! Afscheren kan natuurlijk ook maar het geeft zeker geen beter reseltaat!Het duurt bij allebei de manieren een paar weken voordat je het weer helemaal goed hebt!

En uit ervaring weet ik dat je dan ook nog eens een kans hebt dat de manen naar 1 kant hangen..Wat niet echt mooi resultaat geeft.
En aangezien het toch allebei even lang duurt, waarom dan niet scheren, als het toch mooier wordt?

Heb het bij meerdere fjorden mee gemaakt, en 'ik' vind het er niet mooi van worden (knippen).

Maar ja dat is natuurlijk mijn mening

(wil je anders wel even een foto sturen hoe het eruit ziet als je van lange naar korte manen knipt)

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:47

Scheren is wel gemakkelijker dat is inderdaad een feit!En zoals ik al zei het reseltaat is eigenlijk hetzelfde.Ze worden echt niet mooier als je ze scheert.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:52

Ik vind als het in één keer afgeschoren word het makkelijkst om het in model te krijgen.. het knippen vind ik echt verschrikkelijk, vooral als de pony niet stil staat. Ik ben dr echt een keer uuuuren mee bezig geweest om de manen van mn vorige verzorgpony te fatsoeneren.. na heel wat gevloek en gescheld was het redelijk in model.`Nee, niet voor herhaling vatbaar

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 00:30

gewoon knippen en zeker niet helemaal ik heb een shetlander gehad die altijd staande manen had een jaar nisk aan gedaan super lang en toen zo schaar er in gezet na week stonden ze.

wil je iets aparts dan kan je kan je het witte aan bijde kanten in zon model knippen ^^^^ en het zwarte daar weer cm of ander halve cm boven geeft leuk effect.

Ninla_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:18

aerdenhout1 schreef:
Scheren is wel gemakkelijker dat is inderdaad een feit!En zoals ik al zei het reseltaat is eigenlijk hetzelfde.Ze worden echt niet mooier als je ze scheert.

Tuurlijk kan je het ook kort knippen, alleen dan heb je kans dat de haren aan 1 kant sneller gaan hangen. En als je het afgeschoren hebt, groeit het omhoog.

De manen bij mijn fjord hingen naar links, we hadden het geknipt, en dit effect krijg je dan;

Afbeelding

Dit is inmiddels alweer 2 jaar geleden, we hebben het toen meteen afgeschoren, en laten groeien. Binnen een paar maandjes was het lang!