Hele jaar op de wei, wat doen in de zomer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Hele jaar op de wei, wat doen in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 20:22

Hallow,

Mijn paard staat 24/7 buiten .. Dit vind zowel ik als mijn paard fijn ..
Ze kan gewoon naar binnen als ze dat wil, maar zelfs met regen en sneeuw staat ze (zonder deken) buiten ..
In de winter krijgt ze dus brok en hooi bijgevoerd zodat ze mooi in vorm blijft en genoeg energie binnen krijgt ..
Ze is nu ook perfect in vorm, niet te mager en niet te dik .. Perfect afgetraint dus eigenlijk ..

Maar nu het probleem, in de lente en zomer wordt het gras weer eiwit rijker wat dus betekend dat mijn paard dikker zal worden, aangezien ze heel de dag in de wei staat en dus heel de dag eet
De staleigenaar zei al dat ik haar mss maar niet de wei op moest doen in deze tijd, maar ik vind het ook zo sneu om haar in de bak te zetten, waar ze bijna geen schaduw heeft en geen vriendjes om mee te spelen ..

Ook wil ik liever niet zon speciaal kapje voor dr kopen waarmee ze per hap minder gras binnen krijgen (weet even niet hoe het heet) dit omdat ze nooit met halster buitenstaat omdat ik dat geen veilig idee vind ..

Maar wat kan ik nu doen om haar minder dik te laten worden, maar toch genoeg beweging en frisse lucht te laten halen?
Paar uur wei en de rest bak?
Hoe doen jullie dat?

Oftewel: wie helpt mij?

Snovje

Re: Hele jaar op de wei, wat doen in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:37

Je kunt haar meer laten bewegen en vaak is het extra wat ze in de zomer aanzetten een reserve voor in de winter.......als ze gewoon dikker wordt maar niet te zwaar is er toch geen probleem

Suc-6

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:39

Wij hebben onze paarden met inloopstal maar wij laten onze paarden van 11:00 tot 20:00 (wordt minder als het gras eiwit rijkker wordt) en dan voor de rest lekker in de bak met wel hooi.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:24

Het heeft geen zin om je paard van de wei af te houden. De meeste eiwitten zitten in de kop van het gras, deze krijgt hij dus altijd als eerste naar binnen. Of er moeten andere paarden op lopen die dat er eerst af eten.

Wat je wel kunt doen is je paard meer beweging geven, dan verbrandt je paard energie. Als je hem alleen maar dik laat worden en er verder niet veel mee doet heb je ook nog kans dat je paard hoefbevangen raakt.

Beweging is het sleutelwoord...

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:31

Je kunt haar rantsoeneren door middel van een stroomdraadje en prikpaaltjes. Zet een stukje van de wei af en laat haar daar lopen. Dan geef je haar elke dag of om de 2 dagen een stukje gras erbij. Op die manier kan ze wel buiten lopen, maar heeft ze maar beperkt nieuw gras tot haar beschikking. Als het gras dan minder vet wordt kan je de stukjes gras die ze erbij krijgt wat groter maken.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:15

ga met met kebie mee, dat doen wij namelijk ook

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:18

meer laten bewegen en minder in de wei doen. Dus zorg bijv. dat je haar 's middags een paar uurtjes (3/4 uurtjes ofzo) in de wei zet en dan haar uit de wei haalt en dan 's avonds bijvoorbeeld gaat rijden, of 's ochtends in de wei en 's middags rijden. Maar je kunt het zelf ook wel zien of ze wat dikker word, dan moet ze dus minder de wei in en meer bewegen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:27

Wat extra training geven en misschien de weidegang iets minderen..