hoe zit leiderschap in kudde in de natuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

hoe zit leiderschap in kudde in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 17:46

hai,

even de situatie hoe ie was in het kort....
mijn paard(1), het paard van een stalgenootje(2) en mijn shetje stonden met z'n 3en in de wei, dat ging eigenlijk heel erg goed... mn shetje moest weinig hebben van de andere 2 en ging lekker z'n eigen weg.

paard 1 en 2 hebben voor die tijd al met elkaar in een wei gestaan en mn shetje heeft altijd tussen 2 shethengstjes gestaan en moest daar zeker z'n mannetje staan

nu staat er sinds een week nog een paard bij(3)...een jonge ruin die erg onderdanig is... de rust is eigenlijk min of meer verstoord... mn shetje vind paard 1 en 2 ineens erg interessant en zijn bezit en jaagd paard 3 constant weg. mijn paard(1) beschermd mij en het shetje en met eten ( hooi verspreid door hele weiland) proberen ze er eigenlijk voor te zorgen dat paard 3 niets krijgt. paard 2 is van slag en weet niet meer bij welk 'kamp' ze hoort, ze loopt maar tussen beide paarden heen en weer...

nu vroegen we ons af hoe 'normaal' de rangorde in de natuur is...
ik weet dat meestal een wat ouderen merrie de baas is, maar hoe verder? is dat op leeftijd of adhv hoe sterk ze zijn of hoe lang een paard al in de kudde staat?

paard 1 = 6jaar, paard 2 = 6jaar, paard 3= 5jaar en shetje is 12jaar...
paard 1 staat duidelijk bovenaan en shet en paard 2 afwisselend als 2e...

Nerwen

Re: hoe zit leiderschap in kudde in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:33

De leider van een kudde is bijna altijd een merrie die de belangrijkste beslissingen neemt en de merries brengen hun leven op een prettige manier met elkaar door. De hengst is een kostganger en als hij wordt verdrongen en te oud en te ziek is om zijn seksuele taak uit te voeren, neemt een nieuwe hengst het over die de merries gewoon accepteren.
Jonge mannetjes in de pubertijd worden er gewoonlijk uit gegooid, maar ook merrieveulens verlaten de kudde als deze te groot wordt of als ze ontvoerd worden door een andere hengst.
De hengst beschermt de kudde niet tegen roofdieren en houdt geen toezicht op de kuddeleden, en als hij de kudde drijft, doet hij dat meestal om de merries bij elkaar te houden en ze uit de buurt te houden van een concurrerende hengst.
Het is de leidende merrie die haar kudde naar vers graasland en water brengt, gespeende jonge paarden tot de orde roept enzovoort.
Omdat paarden kuddedieren zijn willen ze ergens bij horen. Sociale acceptatie is belangrijk voor hun gevoel van veiligheid.
Een nieuwe hengst vecht voor een overname, tenzij de kudde geen hengst heeft. In dat geval hangt hij in de lente rond de kudde, kijkt wie de leidende merrie is en maakt haar het hof. Meestal zijn er dan weinig problemen.
Als een jonge hengst zelf zijn eigen kudde vormt, maken de merries onder elkaar uit wie de kudde gaat leiden en die ene met het leiderstalent wordt het meestal.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 19:08

thnx! interessant...
blijf ik alsnog met een vraag zitten...
de jonge ruin is heel onderdanig...is dat gedrag omdat hij gewoon'onderdanig' is of is het 'natuurlijk' dat mijn shet boven de nieuwe/jonge ruin staat?
shet is ook een ruintje, de andere 2 merrie's

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:41

Het ene paard heeft het leiderschap gewoon meer in zich dan de ander. Er zijn maar weinig paarden die echt dominant zijn, de meeste paarden lopen het liefst achter iemand aan.
Bij mensen heb je ook mensen die perfect leiding kunnen geven en mensen die het gewoon absoluut niet kunnen.

Als er nieuwe paarden bij komen is de rust idd verstoord, meestal duurt dit een paar dagen en dat gaat niet altijd zonder slag of stoot.
Ik merk het bij ons op stal nu ook. De hele winter stonden ze met z'n vieren, nu zijn er een aantal paarden bij en ze zitten allemaal onder de wondjes.
Wel interessant om dat eens te volgen, hoe dat gaat. Wat welk paard doet enzo.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 17:51

Anouar15 schreef:
Wel interessant om dat eens te volgen, hoe dat gaat. Wat welk paard doet enzo.

jep.. absoluut!!! we zaten het ook idd allemaal te bekijken, vandaar dat die vragen ook bovenkwamen...
is idd erginteressant om te zien wie, hoe en wanneer reageerd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:20

Mijn paard kan zich ontzettend dominant en uit de hoogte gedragen, vooral Shetlanders mogen bij haar niet bepaald van een goede reputatie spreken.
Over het algemeen kan ze met alle paarden van stal overweg, de leidende merrie (alphamerrie) is ze iig niet, zover mij en iedereen op stal 'opvalt' is dat ongetwijfeld de oudste van het stel..