Wat zou jij doen? Slager of in laten slapen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjolein

Berichten: 11638
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 12:28

als ze eenmaal dood zijn maakt t me niet uit meer wat ermee gebeurdt. dan si t een lichaam en of dat nu in hondenbrokken of in malse biefstukjes wordt gemaakt maakt me niet uit. wel wil ik dat ze op een pijnlose manier wordt afgemaakt en dan vind ik inlaten slapen fijner dan bij de slager.
2 weken terug is er bij ons een paad doodgegaan en ik hoop dat lin over 30 jaar ook zo eindigt. midden op de hoge veluwe op de hei een hartstilstand en in een klap weg. mooier kan ik me geen dood wensen voor een dier of mens.

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 17:52

Warda is op 3 mei naar de slager gegaan...Ik zei altijd als het zover zou zijn dat ik dan mee zou gaan, maar echt, ik kon het niet.
Ze is s'morgens vroeg opgehaald door iemand die ik ook ken en die er ook bij is als ze geslacht worden.
Hij is heel lief met paarden en kan ze heel goed op hun gemak stellen. Dat was voor mij heel geruststellend.
Op deze manier is het netjes gegaan en voor Warda ging het allemaal best wel snel, voor ze het wist was het voorbij.
Tsja, het is nu eenmaal hard, maar verder sluit ik me bij Marjolein aan. Wanneer zo'n paard dood is heeft het er tenslotte geen weet meer van wat of er verder gebeurd.
En in de achtertuin begraven wordt echt een probleem.
Warda heeft 22 hele goede jaren gehad en er is haar een verdere lijdensweg bespaard. Er zijn er die jonger gaan en een rotleven hebben gehad. En stel dat zo'n paard dan in mag slapen op stal, is die dan beter af? Dacht het niet!

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 18:20

ik weet niet..
Hoop eigenlijk dat ik nooit die keuze hoeft te maken!

Ik denk dat ik dan pas beslis, en hem een waardige dood gun.
En als hij dood is, dan maakt het opzich, voor de pony niks meer uit... me stel je brengt hem naar de slager...
dan zit je misschien wel frikandelle met zijn vlees te eten!

Maar ik weet niet... ligt aan de situatie

En op zich, je paard naar de slager brengen... e hij ruikt de andere... dode geur... Niet bepaald een vredig einde...
Terwijl je van inslapen soms ook nare verhalen hoort.

Ik weet het dus echt niet... ik beslis dan wel... mocht het ooit nodig zijn!
Maar zal zeker het beste kieze voor Tos!

countryfee
Berichten: 56
Geregistreerd: 25-05-02
Woonplaats: rustenburg vlak bij ursem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 18:22

rina schreef:
natachagirl een paard dat ingeslapen is gaat NIET naar de slager. die kan en mag dat vlees niet meer gebruiken vanwege de medicijnen. hij gaat dan dus naar een destructiebedrijf.
.

dus het komt er op neer dat je [aard vernitigd word?
nou dan begraaf ik mijn paard liever nog op het dierenkerfhof
dat kan ook
kan je tenminste nog afscheid neme en als het nar de slachgt gaat eet je mischien later je eigen paard op(niet dat ik paardenvlees eet maar toch

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Re: Wat zou jij doen? Slager of in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 18:33

corinepgek schreef:
Als je je paard laat inslapen dan duurt het eventjes voordat ze dood zijn, er kan dan niets anders mee gedaan worden dan cremeren(lees verbrandingsoven). Dan liggen al die dode dieren op een hoop te wachten tot ze de verbrandingsoven in gaan en als het zover is dan worden ze met een grote krijparm ernaartoe gebracht. Erg oneervol en respectloos zei ze.

Als je je paard naar de slager brengt dan krijgt hij een kogel door z'n hoofd en is in 1 keer dood, ze behandelen het lichaam dan met respect en halen alle bruikbare delen van het paard. Zo heeft iemand anders nog een lekker stukje vlees aan je paard en je krijgt er zelf nog wat geld voor.


Hahahaa. Lekker dom klinkt dit. Maar ja zo heeft ieder zijn verkeerde beeld hierover.
1 denk maar niet dat paarden anders verwerkt worden als varkens hoor. Dus respect is hier niet een goeie woordkeuze. Ze worden gewoon na de 'kogel' aan hun been omhoog gehezen en opensneden en vervolgens doormidden gezaagd.

Bij inslapen hebben de beesten minder pijn en minder stress. Helemaal als je het mag doen in je eigen stal. Tuurlijk het paard wordt vaak op een 'akelige' manier afgevoerd, maar hier zijn weinig alternatieven voor . Er is wel een soort van schuif klep en die wordt eronder geschoven.

Straks is er in nederland een crematorium, speciaal voor paarden en daar zal het gaan, netzoals je al met honden hebt. Individueel, of groepsgewijs. Het kost wel wat, en het leverd niets op, zoals bij de slager, maar je weet wel dat je paard niet in een frikandel of een kattehap terecht komt.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 18:36

carola schreef:
Ik ga met Dees mee.

Maar ik zou wel graag willen dat mijn paardje maandagochtend vroeg zou worden geslacht, zodat het schoon is en niet zo naar bloed enzo stinkt.

Cremeren lijkt me ook niets. Ook niet bepaald netjes gebeurt dat hoor!


Net zoveel stress, bloed of geen bloed. Een paard weet het gewoon, als hij naar de slacht gaat.

countryfee
Berichten: 56
Geregistreerd: 25-05-02
Woonplaats: rustenburg vlak bij ursem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 18:37

mensen ik vind dit eigenlijk niet zo`n lekker topic ik zit nu voor mijn pc met traantjes Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 18:47

Jurga schreef:
Blij dat er meer mensen het met me eens zijn wat betreft de crematie van een paard afzonderlijk. Ik wil nog even toevoegen dat het argument: je krijgt er bij de slacht tenminste nog wat geld voor.... mij absoluut niets doet! Daar krijg je je paard nou eenmaal niet mee terug!!!! Gaat Jurga dood, dan is wat geld toe voor mijn geen optie, ik ben haar kwijt. Ik denk bij haar niet aan geld, maar aan mijn alles. Jurga betekent alles voor mij, zij krijgt dus van mij wat ze verdient.


Idd, afschuwelijk dat er nog zoveel mensen denken aan poen en gaan voor de slager. Misselijk .
Het valt me wel op dat mensen die een recreatief rijden (en niet professioneler) een paard eerder laat cremeren dan als naar een slager.

Rivendell

Berichten: 6825
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 18:56

Op de manege ging ik altijd mee als er een paard geslacht moest worden, omdat nooit iemand anders mee durfde. Waar wij heen gingen gebeurde alles heel netjes en snel. Zonder stress, zonder pijn.
Niet elk slachthuis is hetzelfde, sommige zijn slechter dan andere.
Thuis inslapen is soms erg moeilijk ivm weghalen ed. Op de manege gingen ze naar de slager , vanwege alle kindjes die er elke dag op het erf liepen. Die kun je niet confronteren met een dood paard dat er een paar dagen ligt.
Inslapen heeft ook zn goede en slechte kanten. Soms duurt het idd erg lang voor een paard echt dood is, maar dan moeten ze gewoon een sterkere injectuie gebruiken. De veearts waar ik gewerkt heb, geeft ze genoeg zodat ze in één keer dood zijn. Bij hem heb ik nooit meegemaakt dat het te lang durd.
Als ik met één van mijn pony's voor deze keuze sta, kies ik waarschijnlijk toch voor de slager. Behalve bij degene die heel moeilijk op de trailer te zetten zijn, die wil ik niet hun laatste moment laten stressen. En wat ik ook kies, ik blijf erbij tot het eind. Of het nu de slager is of de DA.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 18:59

het liefst zou ik mijn paardje ook alleen laten cremeren maar daar heb ik simpelweg het geld niet voor.

En ik kan het mezelf niet vergeven als ik mijn paard een spuitje geef en dat ze daar dan tegen gaat vechten en dat je er op moet gaan zitten of zo zodat ze niet meer op kan staan ik weet dan zeker dat ik dat niet aankan. En ik weet gewoon dat het er bij de slager heel er netjes aan toe gaat en ik zou haar ook zeker altijd zelf brengen.
Ze mogen er dan meedoen wat ze willen als ze eenmaal dood is als ze maar waardig aan haar end komt en dat is niet zo bij paarden die gaan vechten tegen het spuitje

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 19:44

Jee, das moeilijk.
Ik heb er nog nooit zo over na gedacht.
Het klinkt allebei errug onaantrekkelijk.
Maar dat iemand een lekker lapje vlees op zn bord heeft liggen en dan t idee dat t mijn paard is??Nee,dankje feestelijk.
Zo'n grijper en zo'n oven is ook niet leuk.
Niet dat t paard er wat van merkt maar voor je eigen gevoel.
Ik zou t belagnrijk vinden dat ie in een vertrouwde omgeving doodgaat.
Weetje wel wat voor stress dat voor dieren geeft als ze naar de slager gaan?? Ze ruiken echt wel dat dat niet pluis is! En die paar 100 gulden, daar kan ik ook niet wakker om liggen.
Dan zou ik ook net als al eerder gezegd een mooie crematie willen.
Bij honden e.d. kan t toch ook?? Waarom dan bij paarden niet??

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 19:50

je kunt je paard wel laten cremeren zoals een kat en hond. Zo is dat met Cocktail van Anky toen ook gegaan. Maar je moet wel rijk zijn anders kan je dat gewoon niet betalen

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 19:56

Ik heb mijn pony in laten slapen in de wei. Hij kon niet meer lopen van de pijn(ernstige vorm van artose) en zie dan maar zo'n beest de wei uit te krijgen naar een trailer toe Verdrietig
Het enige nadeel van inslapen is dat je beessie nog een dag ofzo blijft liggen. Hij ligt wel onder een zeil maar goed.
En al helemaal als je hoort dat er kinderen onder het zeil hebben lopen kijken Boos!

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 20:16

Het enige wat voor mij telt is wat het paard ervaart als het nog in leven is. Je wil die laatste momenten toch met zo weinig mogelijk stress laten verlopen voor je maatje. Dus geen transport meer, geen onbekende, vreemdgeurende omgeving,...
Laten inslapen in vertrouwde omgeving is voor mij de enige waardige optie; wat erna gebeurt is enkel voor eigenaar belangrijk, niet meer voor het paard...

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 20:57

Ik hoop dat het nog lang gaat duren voordat ik de keuze moet maken tussen inslapen of naar de slager brengen. Eigenlijk hoop ik dat hij gewoon sterft door een natuurlijke dood. Maar als ik zou moeten kiezen zou ik hem thuis laten inslapen. In zijn eigen omgeving en zodat de rest van de paarden nog afscheid van hem kan nemen, want ik heb een verhaal van iemand gehoord en dat schijnt echt heel mooi te zijn hoe de rest dan afscheid neemt. En ik wil mijn paard een stressvolle laatste dag geven. En dan moet je paardje misschien nog wel 1 of 2 dagen thuis blijven liggen en daarna met een grijper opgehaald worden, maar daar merkt hij nix meer van. Ik vind het belangrijker dat hij een mooie laatste dag heeft.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 20:59

Een paard bij ons op stal was erg ziek en hebben ze thuis in zijn vertrouwde omgeving in laten slapen. In de wei. het is allemaal heel netjes gegaan. het paard kon niet langs de weg gelegd worden, omdat dat te ver van de wei af lag. Dan hadden ze dat paard op een zeil of zo moeten leggen en helemaal naar de weg moeten slepen. Ze hebben hem in de wei laten liggen met zijn deken erover. Hoofd nog wel zichtbaar. Eigenaren hebben rustig en op hun eigen manier afscheid van hem genomen. Later hebben kinderen uit de buurt nog afscheid van hem genomen en tekeningen en bloemetjes bij hem gelegd. hierna hebben ze het zeil erover gelegd.
Het destructiebedrijf dat hem kwam halen, was ook heel netjes geregeld. niets met grijparmen en bakken enz.
Ze kwamen met een soort vrachtwagen/trailer waar maar 1 paard in kon.
toen ze de laadklep opendeden, kwam er een soort lepel uit de trailer. deze werd achter het paard gelegd, z'n deken erop, eigenaren kregen nog rustig te tijd om evt. nog afscheid te nemen. Met een paar mensen hebben ze voorzichtig het paard op de lepel gerold. kinderen kregen nog de tijd om tekening enz. erbij te leggen en hierna werd de lepel voorzichtig naar binnen getrokken met het paard. De wagen was breed genoeg, dus het paard ging niet met zijn lijf langs de zijkanten van de trailer en hoefde er dus niet met geweld ingeduwd/getrokken te worden omdat het bijv. niet past.
Hierna werd het paard naar de destructie gebracht, waar hij met een paar andere paarden werd gecremeerd.

Als ik ooit voor de beslissing komt te staan dan zou ik het ook zo doen. maar dan laat ik hem denk ik cremeren bij zo'n paardencrematorium.

Maar ik hoop dat ik niet voor die beslissing komt te staan en dat ze, wanneer het hun tijd is, zelf ergens rustig inslapen.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 21:24

mensen jullie willen toch zelf ook geen kogel door je kop
of wel ??????
en zo een paard word heus niet gelijk geslacht die staat dara eerst !!!!
wat zal je paard dan wel niet denken waar ben ik nu beland sorry maar ik kies voor inslapen
ook al heb ik geen pony !!!

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

slager

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 22:52

Ik heb het al eesn bij de hand gehad.
Onze oude pony (20) crepeerde echt van de artrose, lag alleen nog maarin de wei.
Na veel te hebben geprobeerd heb ik hem zelf naar de slager gebracht.

Het was erg zwaar!!!!!!! maar ik wilde het niet aan wie dan ook overlaten omdat je heel veel rot verhalen hoort over pony's die eerst nog op transport gezet worden naar italie ofzo (dat is een lijdensweg), ik ben het ook eens met de instructice over dat spuitje, heb ik eens van een kennis gehoord die dat had laten doen. Het paard raakte letterlijk in doodsnood en vocht nog een flinke tijd terug.

De dood van onze pony was stil en snel, hij is als voer voor de wilde dieren naar de dierentuin gegaan.

Wat je ook besluit, denk aan de wijze van sterven van het dier en niet aan jou gevoelens. Hoe zwaar ik het ook vond, ik sta nog steeds achter mijn beslissing toen en zou het met mijn andere dieren (als het echt niet anders kan) weer net zo doen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 23:30

Als het ooit zover komt, gaan Ies en Fleur naar de slager.
Een paard vecht lang tegen de 'inslaap-spuit' en dat wil ik de meiden niet aandoen. Laten cremeren is geen optie vanwege de punten die al genoemd zijn. Begraven kan ik niet betalen vrees ik....

Toen Bobo stierf, is hij naar de noodslachting gegaan.

Ikzelf zal de meiden nooit weg kunnen brengen, maar Edwin (mijn man) wil er in het geval dat het ooit zal moeten wel zelf bij zijn.

Ik heb liever dat een ander (of misschien ikzelf wel....) geniet van een stukje paardenvlees dan dat ze moeten knokken tegen die spuit en een tergend langzame dood tegemoet zien!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 00:33

En waarom gruwt iedereen dan bij het idee om een hond een kogel door de kop te schieten wanneer het dier ongeneeslijk ziek is?
Voor een hond is het laten inslapen bij de dierenarts precies hetzelfde als voor een paard maar bij een paard doen er allemaal verhalen de ronde over paarden die vechten tegen de dood terwijl je deze verhalen over honden niet hoort.

Een van mijn honden is thuis ingeslapen, de vorige raakte volkomen overstuur bij de dierenarts en dat wilden we niet nog eens meemaken. Die hond heeft harder gevochten dan mijn paard die ik ook heb laten inslapen.

Ik denk eigenlijk dat iedereen de keus moet maken waar hij of zij zelf achter staat. Dan kan je er vrede mee hebben. Zowel het afmaken bij de slager als het in laten slapen door de dierenarts kunnen goed of slecht verlopen, helaas krijg je geen garantie's.

Het volgende paard waar ik de beslissing voor moet nemen laat ik toch weer inslapen en niet afmaken. Ik hoop alleen dat het nog heel lang duurt voordat ik weer voor de keus sta. Ik heb er al drie verloren.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 00:43

Ik zou kiezen voor datgene dat het minst pijn doet en waarvan je paard het snelst dood is. Geld is niet belangrijk.
Wat er daarna gebeurt (of ie in de hondenbrokken terecht komt of dat ie met een grote grijper vanuit een stapel dooie dieren een oven ingegooit wordt) maakt me niet zoveel uit, het dier is dan toch dood en voelt niks meer. Het maakt mij trouwens ook niet uit wat er met mezelf gebeurt als ik dood ben, maar ik denk dat veel mensen hier een andere mening over hebben.

Wel een beetje triest topic hoor Huilen

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 08:48

'Vroeger heb ik altijd gezegd, dat wanneer mijn paard dood zou gaan, dat ik hem liet opzetten.

Tja, 'vroeger' he?! Maar hoe ik er nou tegen aan kijk weet ik niet. Ik denk dat ik hem niet naar de slager breng.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 09:39

Moeilijk. ER zijn een paar voors, en tegens.
Inslapen kan prettiger zijn, mits je het goed doet. Maar daarvoor moet je naar de veearts gaan. Het is overigens wel vervelend als een paard gaat vechten tegen het slaapmiddel of spierontspanners.

Ik heb destijds een jong paard naar de slacht gebracht. Ik ben zelf meegeweest. ik heb gehoord hoe het schot klonk en hoe hij tegen de grond stortte, en dat was wel heel, heel hard voor mij. Daarna ben ik even wezen kijken of hij echt dood was. En dat was hij gelukkig ook. Ik heb hem nog even op zijn hoofd geaaid, mijn handen kwamen onder het bloed en ik huilde. maar ik wist dat hij niets meer kon horen, zien of voelen, zijn ogen keken niet meer. Dat was ook een geruststelling. Als ze dood zijn, zijn ze absoluut veilig, niemand kan er nog mee sollen.

Als iones echter moet sterven, dan zal ik denk ik toch een spuitje geven. MAar het blijft moeilijk. JE weet van te voren nooit waar je het beste aan doet. Je weet namelijk nooit hoe een paard zal reageren. ik weet wel, als je paard of hond sterft, dat er een stukje van jezelf meesterft. of je hem naar de slager brengt of laat inslapen, dat maakt geen verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 09:46

Ik heb de keuze al vaak moeten maken, voor mij is dat altijd de slager geweest.

Maar wel heb ik altijd een afspraak gemaakt met het slachthuis, aan het einde van de dag zodat ze het laatste dier zijn wat geslacht word, en dan rij je er naar toe en word ie direct geslacht, want als zo'n dier daar moet wachten vind ik verschrikkelijk.

Ik denk dat het voor de paarden zelf niet zoveel uitmaakt, in laten slapen of slachten. Ze zijn zich niet bewust van het feit dat ze dood gaan.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 09:53

is het mogelijk om je paard (net als een hond)
te laten cremeren? in nederland wel te verstaan?