Wat zou jij doen? Slager of in laten slapen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 19:09

Ik zou het werkelijk niet weten...heb er nog nooit over nagedacht. Ik hoop gewoon dat hij op een dag in de wei of op stal gaat slapen en dat ik hem dan daar vind...rustig zonder pijn ingeslapen.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 19:21

het is heel eng om daarover na te denken. Maar ik denk ook dat ik m'n pony in zou laten slapen als dat zou moeten, ten eerste omdat ie in z'n vertrouwde omgeving sterft, en ten tweede omdat ik het ook een eng idee vindt dat iemand m'n paard op zit te eten..

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 19:36

Ik stond met mijn vorige paard ook voor die keuze, omdat ie niet meer zonder pijn door het leven kon. Op dat moment is het kiezen tussen twee kwaden, het paard moet dood, one way or the other... Voor mij was die keuze toen eigenlijk puur gebaseerd op de financien, ik had al een vracht geld uitgegeven aan klinieken, middeltjes, veeartsen etc., dus ipv nog meer geld uit te geven heb ik toen gekozen voor de slacht. Klinkt misschien heel hard om zo te redeneren, maar emotioneel had ik al afscheid genomen toen ik die keuze moest maken. Ik heb het paard zelf naar de slager gebracht en begeleid, dat gaat er heel netjes aan toe moet ik zeggen.

En hopelijk kom ik nooit meer voor die keuze, maar ik zou het waarschijnlijk weer zo doen, ik vind niet dat het ene respectlozer is dan het andere, ik snap eigenlijk niet waarom dat mensen het naar de slacht brengen respectloos vinden, er zijn zoveel dieren die geslacht worden. Ja, het is je beste maatje geweest, misschien ben ik daar wel hard in, maar dood is dood en zo wordt het lichaam tenminste nog nuttig gebruikt...

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 19:45

In principe dacht ik ook altijd dat ik mijn paard zou laten inslapen, maar als je dan verhalen hoort dat die paarden langs de weg liggen, en hoe ze worden vervoerd....... Misselijk
tuurlijk is het bij de slager ook niet ideaal, maar dan hoef je tenminste niet te zien wat ze doen, je kan toch gewoon weg gaan als ie dood is?
nou ja volgens mij kan je paard maar beter gewoon een hartstilstand krijgen ofzo.... Frusty

jankie
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-05-02
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 19:55

Je paard laten afmaken is het ergste wat er is.... mijn vorige paard is naar de slacht gegaan. Maar of het uitmaakt of je hem laat inslapen of naar de slacht brengt, dat weet ik niet. Het verdriet blijft even erg.... veel sterkte

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 19:56

Ik heb van Anonymous over mijn berichtje hier een pb tje gehad dat ik wou beantwoorden. Dit lukt echter niet omdat je blijkbaar hier geen email adres hebt. Sorry!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 20:01

Zie dat verschillende mensen het oneerbiedig vinden het paard te laten slachten. Hoe denk je dat hij behandeld wordt bij het destructiebedrijf Misselijk . Denk alleen maar aan het optakelen, het wordt daar echt niet beter.
Crematie is volgens mij de enige betere optie, maar, vaak heeft het dokteren als zoveel geld opgeslokt dat dat ook vaak niet haalbaar is.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 20:17

natachagirl een paard dat ingeslapen is gaat NIET naar de slager. die kan en mag dat vlees niet meer gebruiken vanwege de medicijnen. hij gaat dan dus naar een destructiebedrijf.

ik heb zelf een aantal jaar geleden een veulen af moeten laten maken. hij had een hartafwijking. en ik moet wel zeggen het ging erg aan mijn hart maar toch heb ik hem naar de slager gebracht, met als reden dat sommige paarden zich verzetten tegen het middel dat de da geeft als verdoving cq. de overdosis aan verdovingsmiddel om ze in te laten slapen. dat had ik namelijk ook al eens meegemaakt een pony die doodziek was verzette zich zo verschrikkelijk tegen de overdosis dat het uren duurde voordat ie eindelijk dood was. en aangezien mijn veulentje ook zo'n vechtertje was heb ik toen besloten om hem bij de slager af te laten maken.

de slager was overigens erg aardig en vroeg zelfs of ik hem de schietkamer in wilde leiden omdat hij mij kende en vertrouwde. dat heb ik ook weliswaar met tranen in mijn ogen gedaan, maar ik had zoiets van dit is het laatste wat ik voor jouw kan doen. hij is naar binnen gegaan en ik weer naar buiten en nog geen 30 sec. later stond de slager weer buiten met het bericht dat het over was.
het was heel hard maar in dit geval moest ik er niet aan denken om hem in te laten slapen door de da, en een gevecht tegen de overdosis laten leveren die misschien wel uren zou hebben geduurd.

overigens als je zeker wilt weten dat je paard dood is als je hem bij de slager laat afmaken, en deze tip heb ik van mijn oude instructeur, vraag dan om de hoeven van je paard, die kun je herkennen en dan weet je tenminste zeker dat ie niet ergens op een markt terecht komt.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 21:10

Voor mij is er maar 1 keuze en dat is inslapen. Die keuze is heel eenvoudig omdat Isolda nogal lang op "transport" zou moeten om naar het slachthuis te gaan.
Dat betekend op een grote veewagen met vreemde mensen... Of in een trailer, dan moet ik haar zelf wegbrengen....

Inslapen, dat heb ik al 1x meegemaakt met een zoon van Berber. Hij had zijn kruis verlamd en was totaal uitgeput. Met een spuitje zakte hij langzaam, slaperig weg naar de grote groene weides. Met zijn hoofd op mijn schoot.
Nou weet ik wel dat het ook wel heel anders gaat, paarden die vechten tegen dat spuitje, maar dat zou voor mij de enige mogelijkheid zijn.

Vervolgens zal ze wel opgehaald worden door een destructiewagen. Maar dan is het paard al dood, dan doet het me weinig meer. Ik heb dan waarschijnlijk toch al zo veel verdriet, dat dat me niet meer extra raakt denk ik zo.

Maar wat ik me afvraag, als je nou zo'n oude taaie hebt, kan die nog wel naar de slager? Ik bedoel, heeft dat vlees nog enige waarde?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 22:00

Blij dat er meer mensen het met me eens zijn wat betreft de crematie van een paard afzonderlijk. Ik wil nog even toevoegen dat het argument: je krijgt er bij de slacht tenminste nog wat geld voor.... mij absoluut niets doet! Daar krijg je je paard nou eenmaal niet mee terug!!!! Gaat Jurga dood, dan is wat geld toe voor mijn geen optie, ik ben haar kwijt. Ik denk bij haar niet aan geld, maar aan mijn alles. Jurga betekent alles voor mij, zij krijgt dus van mij wat ze verdient.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 22:24

ik zou in laten slapen....ik vind naar de slacht best zielig als je zo denkt dat iemand je paard op zit te eten Verdrietig

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 22:44

In mijn geval ben ik absoluut voor inslapen. Zou er niet aan moeten denken dat een doodziek paard nog op de trailer moet en dan ook nog in een erg vreemde omgeving terecht komen. Áls het gebeurd....ff afkloppen, zou ik het ophalen met die grote grijpers niet willen zien.
Ik weet dat dat soms een aantal dagen kan duren Huilen dan maar niet op stal komen. Als hij eenmaal dood is, merkt hij er toch niets meer van.
Toen ik mijn hond moest laten inslapen ben ik bij 'm gebleven totdat hij koud werd...dat was voor mij het definitieve einde.

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 22:50

Absoluut inslapen !

* het paard heeft geen stress en komt rustig in een vertrouwde omgeving
aan z'n end.
* daarna voelt hij toch niks meer maar ik wil niet mijn paard dat mij zijn vertrouwen heeft gegeven in z'n laatste stappen naar de plek brengen waar hij in stukken gezaagd gaat worden en vervolgens in plakjes bij de Edah terechtkomt Misselijk ,
als ik daar geld voor krijg dan is dat nog bloedgeld ook , walgelijk !

Ik wil niet dat het laatste dat mijn paardje meemaakt een SLACHTHUIS is , hij moet met een fijn vertrouwd gevoel inslapen .
Dan komen ze daarna maar met die grijparm enzo ,
ik heb dan in ieder geval tot de laatste tel goed voor haar gezorgd en
haar leven waardig en respectvol beeindigd ......

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 22:50

Een moelijk onderwerp waar iedereen goed over moet nadenken. Als je eenmaal voor de keuze staat is het namelijk veel moeilijker om een besluit te nemen.

Ik kies ook voor de slacht. Ik heb al zoveel verhalen gehoord dat het paard vocht tegen het spuitje dat het uren duurde eer ze insliepen. Lijkt me heel akelig. Bij ons op de manege hebben ze drie kwartier op een paard gezeten omdat hij steeds op wilde staan en dan weer neerviel. heel akelig.

In het slachthuis is het meteen gedaan. Duurt niet lang. Bang en het is over. Ik zou zelf niet mee kunnen gaan maar aan een bekende vragen of die mee wil gaan.

Ik eet ook geen paardenvlees. Maar als je een echte paardenvriend zou zijn zou je dat eigenlijk wel moeten doen. Hoe meer paarden er hier worden opgegeten des te minder er op transport naar Italie moeten. maar toch. Ik krijg het niet door mijn keel.

pmarena

Berichten: 48118
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 22:58

Heike schreef:

In het slachthuis is het meteen gedaan. Duurt niet lang. Bang en het is over. Ik zou zelf niet mee kunnen gaan maar aan een bekende vragen of die mee wil gaan.


Dat vind ik nou zo erg .....
Je laat het paard in de laatste momenten van z'n leven niet alleen helemaal in de steek ,
maar ook wat eraan voorafgaat nog ...
Eerst met je zwakke lijf in de trailer god mag weten waarnaartoe ?
En vervolgens kom je op een onbekende plek , met onbekende mensen ,
war een dood-luchtje hangt ...
En je kunt je wel voorstellen dat dat niet prettig is wat er hier gebeurd ,
en waar is je baasje ??

Helemaal alleen in een enge omgeving , en dan pas Bang !
Of erger nog ...

Brrrrrr !!

Dan liever lekker op de wei .

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Goed onderwerp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 00:30

Ik vind dit echt een goed onderwerp, waardoor ik weer aan het denken ben gezet.Ook jullie reacties zijn allemaal interessant! Knipoog
Ik ben zelf eens er bij geweest (bij een bekende Nederlander),dat zijn paard getransporteerd moest worden naar de veearts,waar ie dan opgehaald zou worden door de zgn "grijpdienst" jagh! Huilen Het paard moest van die mensen worden ingeslapen op zijn eigen terrein,maar omdat het niet mogelijk was om hem hierna op de trailer te slepen, moest ie in de trailer " een spuitje krijgen".
Dit was echt verschrikkelijk.De veearts had niet sterk genoeg spul gebruikt, en het paard wilde maar niet doodvallen.Nog een spuit, en toen nog een, en toen ging het.
Ik wilde mijn eigen paard ook altijd laten inslapen, maar nu niet meer!
Frusty
Wel is het een rotidee dat je paard nog getransporteerd moet worden naar de slachter. Ook gaat dit dikwijls via allerlei "verkopers in slachtpaarden" en gaat hij niet rechtstreeks.
Ik zou hem dus ook vergezellen naar het slachthuis!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 08:05

Ik weet niet wat ik zal doen. Ik heb gelukkig nog nooit voor de keuze gestaan. Ik weet niet wat ik dan zal kiezen.
Mijn eigen eerste pony is naar het destructiebedrijf gegaan, dit omdat ze thuis overleed waarschijnlijk omdat ze door haar gescheurde maag zichzelf helemaal had vergiftigd. Ik kon toen niet eens kiezen. Ze is uit haar de schuur gehaald, waar ze was overleden en voor aan de weg oner een groot kleed gelegen. Ze werd gelijk de volgende dag opgehaald terwijl ze pas 's avonds was overleden. Toen ze werd opgehaald zat ik op school.
Nu vind ik de keus een stuk moeilijker. Taran heb ik nu al 5 jaar en die andere pony nog geeneens 1/2 jaar. Ik denk toch dat ik voor het in laten slapen zal kiezen, dit omdat hij in een vreemde omgeving nogal gestessd is en ik hem dat niet aan wil doen in zijn laatste periode van leven.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 08:13

bij onze manege gaan de meeste paarden als het kan naar de slager. het gaat daar heeeeel netjes. geen stank. vriendelijk tegen de paarden en niet lang wachten. daar zou mijne als het dan echt moest heen gaan.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 09:41

Alles heeft zijn voors en tegens.
Mijn vorige paardje heb ik noodgedwongen in moeten laten slapen want die kon niet meer lopen. Moest dus daarna uit de stal gesleept worden en is daarna opgehaald, idd met een grijper. Sorry maar na die 28 jaar die ze ons (alle eigenaren) gegeven heeft een zeer onwaardig afscheid.

Als Tjo nu iets zou overkomen waardoor ik voor die keus zou komen, dan toch naar de slachter. Idd zoals iemand hierboven al ergens zei, dan kan ze nog meer mensen "plezier" geven in de vorm van een biefstukje (mits ze geen medicijnen in het lijf heeft), idd dr benen voor de hoefsmid opleidingen (heb ik erg veel aan gehad en ben de eigenaren van die paarden ook erg dankbaar dat ze hun beestje naar de slager hebben gebracht).

Veel mensen kunnen niet tegen het idee dat hun paard in stukjes gesneden wordt. Ik kan niet meer tegen het geluid van krakende botjes en in het rond springende maden. Ik heb teveel paarden heen zien gaan die in de bloedhete zon onder een zeil werden gelegd om vervolgens na 2 dagen door de maden onder het zeil vandaan te komen. Nee bedankt.

Viv

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 09:51

Mijn twee paarden die ik gehad heb zijn inderdaad naar de slager gegaan. Crocus, omdat ik haar verzekerd had en de verzekering dat wilde, ze was wel zo ziek dat ik zeker wist dat ze niet weer doorverkocht zou worden. Die was ook al zover heen, dat ze niet meer wist wat er met haar gebeurde, dus die heeft daar zelf geen last van gehad. Met Tineke is er een goede bekende meegeweest, zelf meegaan vond ik toch wel erg moeilijk. We hadden een afspraak gemaakt als eerste van de middag, dan is alles schoon en ruiken ze weinig nare geuren. Degene die mee was is er bij gebleven tot ze dood was, het ging heel snel. Waar ik trouwens in de kost stond, hadden we het er wel eens van te voren over gehad, over in laten slapen, maar zij wilden het niet op hun terrein. Logisch, ze hebben twee kleine kinderen en een mini-camping waar heel veel kinderen rondlopen. Dan had ze dus evengoed naar de dierenarts gemoeten voor het inslapen. Daarbij komt dan toch om de hoek kijken dat je daarvoor moet betalen en als ze geen medicijnen of wormenkuur in hun lichaam hebben, vang je bij de slager. Anders ( als ze medicijnen hebben gehad) moet je daar trouwens ook betalen. Als een paard iets mankeert zodat hij niet meer vervoerd kan worden, ja, dan kies je natuurlijk zeker voor een spuitje. Maar als je paard dus ergens in de kost staat, heb je er dus niet altijd zelf iets over te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 09:52

Zijn er trouwens op het moment al paardencrematoriums open?
Ik weet dat er 1 in Varseveld open wou, maar nog tegengehouden werd.
Dus heeft er iemand adressen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 10:25

Ik zou ze laten inslapen als het nodig was, maar ik hoop dat ze gewoon van ouderom streven, thuis in de wei.
De manier waarop ze vervoerd worden als ze dood zijn kan nu eenmaal niet anders en ze merken er niets meer van, dus daar maak ik me niet druk om.

Als ze eenmaal dood zijn hoeft er van mij op het destuctiebedrijf niet repesctvol mee worden omgegaan, als ik van me zelf maar weet dat IK resepctvol met ze ben omgegaan tot hun dood, dat hebben ze gewoon verdiend.

Het geld dat de slager er nog voor geeft vind ik van geen belang, in al die jaren dat ik ze heb gehad hebben ze al zoveel geld gekost dat die laatste paar centen ook niet meer uitmaken.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 10:47

Een van mijn paarden is geslacht, een heb ik laten inslapen en een is thuis overleden.

Van het slachten van mijn eerste paard had ik een behoorlijke kater. Dit was via de verzekering geregeld en ze kwamen haar ophalen op een niet afgesproken tijdstip. Dus toen ik op stal kwam was ze weg en kreeg ik te horen hoe ze de veewagen was ingegaan. Dat nooit meer. Nog geen paar weken later las ik toen ook nog in de Hoefslag hoe paarden die overgenomen waren door de verzekering vaak opgekocht werden, ergens in een weiland gezet en, als ze dan weer een beetje konden lopen, doorverkocht werden.

Als ik lees dat iemand hier een paard van de slacht wil redden word ik ook een beetje beroerd. Stel je voor dat je er voor kiest je paard af te laten maken omdat hij geen paardwaardig leven meer heeft en iemand koopt hem voor de deur van het slachthuis weg. Gelukkig kan je volgens mij daar als particulier niet zomaar een paard kopen.

Mijn andere paard was heel ziek, een ritje in de veewagen zou een marteling voor hem zijn. De boer wilde ook geen dood paard op zijn erf en ik heb toen een veewagen gehuurd. In de veewagen heeft de veearts hem in laten slapen. Ik ben bij hem gebleven en het is natuurlijk vreselijk om je paard dood te zien gaan maar het ging wel waardig. Daarna is zijn lichaam naar Utrecht gegaan want ze wilden heel graag sectie op hem verrichten omdat hij aan een zeldzame ziekte is overleden. Ik vond het wel een mooi idee dat hij op deze manier nog een soort "nut" had.

Nummer drie is thuis op stal overleden. Natuurlijk is het geen pretje om zo'n paard te verslepen. Maar het paard zelf heeft een mooie dood gehad, dat vind ik belangrijker dan wat er na haar dood gebeurde. Ik heb een buurmanboer gevraagd om haar uit de stal te halen en langs de weg te leggen. De volgende dag is ze opgehaald. Zowel bij het uit de stal halen als bij het ophalen ben ik binnenshuis gebleven. Mijn dochter heeft 's-avonds nog wel afscheid van haar genomen toen ze onder het zeil langs de weg lag.

Ik heb wel gehoord van slagerijen waar je het paard op afspraak kan laten afmaken, dat schijnt op een hele goede manier te gaan zonder andere paarden of dieren die ook afgemaakt moeten worden en in een schone ruimte.
Mijn overbuurman is ook slager en is heel diervriendelijk (heeft zelf ook paarden).

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 12:20

Ilindra"]
Als ze eenmaal dood zijn hoeft er van mij op het destuctiebedrijf niet repesctvol mee worden omgegaan, als ik van me zelf maar weet dat IK resepctvol met ze ben omgegaan tot hun dood, dat hebben ze gewoon verdiend.
[/quote]

Zo denk ik er ook over, al zou ik ze dan naar de slager doen ipv een destructiebedrijf. En dat argument wat hiervoor gezegd werd over "bloedgeld" ben ik het absoluut niet mee eens, je laat je paard toch netjes afmaken, hoeveel mensen zijn er niet die hun doodzieke/kreupele paard wegdoen zonder te weten waar ze terecht komen? Dat is nog eens onrespectvol... Ja, als je ze naar de slager doet krijg je er nog wat voor terug, maar dat compenseert het verlies echt niet hoor!

[quote="Percy schreef:
Ik heb wel gehoord van slagerijen waar je het paard op afspraak kan laten afmaken, dat schijnt op een hele goede manier te gaan zonder andere paarden of dieren die ook afgemaakt moeten worden en in een schone ruimte.


Ja klopt, zo is het met mijn vorige paard ook gegaan, netjes in een schone ruimte, waar (volgens mij) helemaal geen geur hing van andere dode dieren, heel clean, en ik weet zeker dat mijn paard geen stress heeft gehad.