Tips voor eerste dag op het land met geblesseerd paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Tips voor eerste dag op het land met geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 11:31

Mijn paard heeft sinds begin april een verdikking aan zijn strekpees aan de voorkant van zijn voorbeen. Hij loopt niet kreupel, maar voor de zekerheid is hij toen gescand en het bleek een licht beschadiging door een klap van buitenaf. Dus dat is staprust. Mijn paard is pas 4 jaar, en had tot deze winter nog nooit op stal gestaan. Zijn blessure heeft hij naar alle waarschijnlijkheid ook op stal moeten oplopen.
Komende week gaan bij ons op stal de paarden het land op. Ik wou mijn paard sowieso ook 24/7 op het land zetten, ik kan me niet voorstellen dat het goed is om zo'n paard de hele zomer binnen te houden. Ik heb dit ook besproken met de dierenarts en die 'kan ermee leven' zullen we maar zeggen Zolang ik het maar goed in de gaten hou...

Nu denk ik dat als eenmaal rust is in de groep, dat het dan wel goed gaat. Alleen het rennen als ze voor het eerst het land op mogen, en de hiërarchie bepaling leveren me nachtmerries op. Aan dat laatste kan ik niets veranderen, ik hoop maar dat hij het zelf slim oplost.

Maar heeft iemand nog tips hoe ik hem de eerste dag het best op de wei kan zetten? Zou het slim zijn om hem een kalmeringsmiddel te geven, en zo ja, wat en hoeveel? Want hij moet nog voldoende allert blijven.

ikke

Re: Tips voor eerste dag op het land met geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:39

Klinkt als dat je niet veel meer keuze hebt dan of binnen houden of god-zegende-de-greep en hopen dat het goed gaat.
Ik weet niet hoe makkelijk ze bij jouw op stal zijn, maar ik zou hem een of twee dagen zo ver mogelijk terug zetten in z'n voer, liefst alleen hooi. Zeker als de wei groot genoeg is (eigenlijk voorwaarde voor veilige weidegang) heb je redelijk kans dat ie vlot met z'n neus in het gras staat.
Je kunt misschien beengescherming overwegen (hoewel, voorkant, hhmmmm....) maar verwacht daar niet te veel van. uiteindelijk is dat om klappen van buitenaf wat af te vangen, niet voor weefselsteun.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:39

Kan je niet een stukje voor hem zelf afzetten?

Een "postzegel" zeg maar... dan kan hij niet racen, maar wel gras eten en je hebt hem tussen de groep, hij kan daar contact mee maken over het draadje.
Misschien een beetje sneu voor hem, het zicht dan, maar beter voor jou en beter voor zijn been...

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 12:42

SymO schreef:
Kan je niet een stukje voor hem zelf afzetten?

Een "postzegel" zeg maar... dan kan hij niet racen, maar wel gras eten en je hebt hem tussen de groep, hij kan daar contact mee maken over het draadje.
Misschien een beetje sneu voor hem, het zicht dan, maar beter voor jou en beter voor zijn been...

Nee dat gaat helaas niet lukken. Ik kan kiezen tussen een grote wei waar hij in de groep staat 24/7 of een uurlandje. Maar aan dat laatste begin ik niet. ten eerste zijn ze al bezet, en ten tweede: die zijn groot genoeg om te rennen, en er staat binnen de korste keer geen gras, dus dat wordt iedere dag rennen.

Hij staat nu op een 1/4 bix, misschien kan ik hem daar afhalen en alleen maar een handje laten geven....

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:03

Javayo schreef:
<knip>
Hij staat nu op een 1/4 bix, misschien kan ik hem daar afhalen en alleen maar een handje laten geven....

Ik denk dat dat de beste zet is. Als hij geen overmatige energie heeft, heeft hij ook minder reden om als een dolle rond te gaan rennen. Je zult nooit helemaal kunnen voorkomen dat ie gaat hollen, maar zo maak je de kans minimaal.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:06

Zou hem gewoon naar een handje bix zetten, alleen maar dat tijdens het voeren "het idee heeft dat ie ook iets krijgt" en veel ruw voer (bij de molen kan je evt. zelf een baaltje hooi kopen) Heb ik voor Lester ook gedaan omdat ie op weinig brok staat en kuil te veel eiwitten bevat.
Weet nog wel van vorig jaar dat de paarden echt de eerste 10 minuten compleet uit hun panty gingen, mede doordat er aan de andere kanten ook nog landjes zijn waar paarden staan. Dus is de ene groep gekalmeerd en word de andere groep ernaast op het land gezet is het weer ff 10 min. feest.
De eerste paar dagen is het ook rangorde bepalen he en kunnen er ook rake klappen vallen, hou je daar ook rekening mee?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 14:15

Esther28 schreef:
Weet nog wel van vorig jaar dat de paarden echt de eerste 10 minuten compleet uit hun panty gingen, mede doordat er aan de andere kanten ook nog landjes zijn waar paarden staan. Dus is de ene groep gekalmeerd en word de andere groep ernaast op het land gezet is het weer ff 10 min. feest.
De eerste paar dagen is het ook rangorde bepalen he en kunnen er ook rake klappen vallen, hou je daar ook rekening mee?

Ik ken de situatie; mijn vorige paard Javayo heeft ook 3 zomers daar op het land gestaan, trouwens hetzelfde land als waar Lester vorig jaar stond.

Ach ja, ik denk dat ik eigenlijk weinig kan doen. Ik blijf hem gewoon komende week dagelijks losgooien, en dan beschermers om voor de eerste drukte, en dan hopen dat het goed gaat. Ik heb weinig keus, op stal houden kan ik me ook niet over het hart verkrijgen... los van het feit dat hij dan toch de boel op stelten gaat zetten.

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:33

Ken het probleem, ik heb precies hetzelfde, heb ze vanmorgen op wie gezet maar trok gelijk een enorme (bokkende) sprint. Balen maar je houd het niet tegen en een marteling door met zon op stal te zetten (waar ze ook lopen draaien) schiet ook niet op.
Ik geef ze maar wel heel weinig biks enzow.
Succes ermee en hopen dat ze snel beter zijn!

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:36

een kalmeringsmiddel geven zou ik niet overwegen.Daarmee haal je zijn reactievermogen weg als hij het nodig heeft om nij het bepalen van de rangorde reactiesnelheid te hebben. ( Zij de paarden voor hem bekend? of is het een nieuwe kudde?)
Eventueel hem later bij de uitgeraaste groep zetten?