Wei inzaaien, waarmee..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn

Wei inzaaien, waarmee..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 10:43

Hoi

onze tinkers vreten de wei snel kaal en ik wou graag weten waarmee je de wei het beste mee kan inzaaien.

er zijn wel een paar eisen...

-Niet TE veel eiwitten
-Moet zo snel mogelijk groeien

wie weet een tip..? van dat voor koeien, groeit snel maar zitten heel veel eiwitten in.. nu hebben we graszaad, maar dat groeit nou niet bepaald snel...

WAT IS HET BESTE..????

Thnx alvast, Sandra

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:44

hoe bedoel je inzaaien, kale plekken bijzaaien of zo? Welk gras weet ik niet, maar als ze gewoon te sel kaalvreten moet je kunstmest opdoen. Maart april ergens, ik gebruik dit jaar npk en vorig jaar had ik stikstof. 2 weken van wei aflaten en besproeien of nat laten regenen en dan krijgt het gras weer een "energy boost"

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:44

Zet het land af en geef ze elke dag een klein stukje erbij, dan doen ze er iig langer over. Ik heb geen verstand van graszaad.

Anoniem

Re: Wei inzaaien, waarmee..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:51

Periodiek beweiden, en als ze te snel vreten, bijvoeren met hooi zodat het gras rustig kan groeien. Dat het gras niet snel groeit is niet gek, het is bijzonder laat opgekomen dit jaar door de vele kou.

Zelf staat er in onze wei Engels Raai, veldbeemd, roodzwenk en italiaans raai. Dit is een krachtige weide (mn de raaisoorten), maar bij mij staan de dieren er ook niet permanent op. Ik heb een paddock daarvoor.

Overigens, het gaat niet om de eiwitten maar om de suikers (hoefbevangenheid). Snel groeiend gras bevat veel suikers, dus je kan niet beiden hebben

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:52

wij hadden onze wei op sommige stukken ingezaaid met graszaad voor paardenweides. ofzoiets, we konden het gewoon krijgen bij de plaatselijke veevoeder handel.

Vickelientje

Re: Wei inzaaien, waarmee..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:13

Ik ben afgelopen week naar de Welkoop geweest en heb daar ook speciaal graszaad voor oa paardenweide meegekregen (iig niet voor koeiengras!). Dat heb ik nu ingezaaid. Als het opkomt eerst schaapjes erop of maaien.
Verder geef ik mijn shetten iedere dag een klein strookje gras bij, anders blijven ze maar vreten, totdat ze knappen

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 18:34

nou, de eiwitten gaat het mij wel een beetje om, want daar kunnen tinkers niet zo goed tegen, schijnt dat ze daar van gaan stampen

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:36

Tremona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:34

Niet met te veel met stikstof bemesten, maximaal 50 kg N/ha!!!! Moet je even uitrekenen hoeveel stikstof je geeft. Ook is het goed om het gras erg lang laten worden minimaal 17 cm. Dan zit er meer ruwe celstof in en minder eiwitten. Periodiek beweiden is inderdaad ook erg goed en het behoud van je weide.

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 17:55

en waar kun je dit kopen..?

Tremona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:54

begin is met 17-17-17 is te koop bij de kunstmest handelaar, of een koeieboer bij je in de buurt.