Geschikt weidehalster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Geschikt weidehalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:15

Indy moet 's zomers overdag in de wei een halster om. Dit omdat ze een Field Relief Muzzle Protector om moet (zie Paardendrogist ) omdat anders haar neus verbrandt.

Natuurlijk wil ik dan wel een zo veilig mogelijk halster hebben, dat in noodgevallen makkelijk kapot gaat. Wat kan ik dan het beste doen? Ik dacht zelf aan een leren halster, maar nu hoorde ik van iemand dat een goedkoop nylon halster veiliger is. Wat is waar?

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:27

ik weet nbiet welke het veiligst is. Ik zou gewoon een goed passend halster kopen. Niet te groot, maar ook niet extra strak vast gaan maken. Als je geen rare dingen in wei hebt kan er niet zo heel veel gebeuren lijkt me. Als het te groot is kan ze met krabben met achter ijzer in halster blijven hangen. Als je geen ijzers hebt is dat probleem al verholpen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:29

Leer gaat eerder stuk dan nylon als eraan getrokken wordt oid. Ik heb de veulens altijd een leren halstertje om als ze eraan moeten wennen, vind ik een veiliger idee dan nylon. En idd niet te los/strak.

NoomsJJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:30

Nylon halster is lekker licht dus zal ze nergens last van hebben.. leren halster is steviger maar zwaar en in de zomer zal ze snel achter haar oren zweten..

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:50

Dat doet ze met een nylon halster ook, daar doe je helaas niets aan. Ze heeft inderdaad ook achterijzers.

Dus toch maar op zoek naar een leren dan.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:04

Ik weet wel dat mij leren halster meteen stuk was toen mijn paard een keer ging hangen bij de hoefsmid.

Ik heb ook wel is gehoord dat de ijzeren stukjes aan een halster gevaarlijk zouden zijn als de paarden met onweer in het land staan, omdat ijzer de bliksem aantrekt....
Maar ik weet niet of dat zomaar een bangmaak verhaaltje is of dat dat echt waar is....

Phrono

Re: Geschikt weidehalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:14

Furie heeft ook een leren halster om in de wei, evenals de andere paarden.
Leer gaat idd sneller stuk áls er iets gebeurd en schuurt ook veel minder. (Furie heeft snel schuurplekjes op haar hoofd)
Ik zou ook voor leer gaan.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 10:16

Ok dank je!
Ben al op zoek!

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:21

nog steeds op zoek naar een leren halster? ik heb er 1 te koop maat cob

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:52

Ik zou voor een (goedkoop) leren halster gaan.

Mijn vorig paard is een keer met zijn achterijzer in een nylon halster terecht gekomen (op stal) dat halster ging echt niet stuk. Is uiteindelijk kanpot gesneden door de pensionhopuder.

Ik was al niet blij met het feit dat de halster om moesten blijven, toen al helemaal niet meer. Gelukkig gaat het halster nu zoveel mogelijk af.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:06

Ja ik weet het, ik ben er ook niet echt blij mee.. Maarja, haar neus maar laten verbranden is ook geen optie, en niks anders helpt.

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:03

In de bit van vorige maand staat een halster test. Er werden ongeveer 10 halsters getest van verschillende merken en prijzen. Er staat in welke halsters stevig genoeg zijn en welke snel breken.

De redenatie hier was dat je beter een stevig halster kunt hebben, maar het ging hier om het vastzetten van je paard.
Ik begrijp helemaal dat je niet wilt dat je paard ergens aan vast komt te zitten en in paniek raakt!

Wat wel uit de test kwam is dat juist de halsters die snel braken dat op gevaarlijke plekken deden zoals bij de ijzeren ringen.
De kans dat je paard dan een stuk ijzer in zijn gezicht of oog krijgt is dan wel groot.

Ik weet niet of je al een halster hebt maar als je wilt en je kunt niet aan die Bit editie komen wil ik hem wel inscannen voor je. Er staat namelijk ook in welke halsters op wat minder gevaarlijke plekken breken.

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:05

Ik zou een stevig nylonhalster kopen die niet te groot om het hoofd heen zit maar ook niet te strak..
Anders blijft je paard er straks in haken of breekt het

FlappieR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:07

oh dit ga ik ook even volgen... Ik heb ook zo'n neusflapje voor mijn paard en vorig jaar heeft ze die ook al omgehad. Maar haar manen braken af op de plek waar het halster dag en nacht zit... En een derde oor knippen is ook geen optie, ze is een tinker...

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:45

er is een speciaal halster voor weidepaarden....met een sluiting die openknapte zodat je paard in de wei niet ergens aan kan blijven hangen ofzo...ik zal eens zoeken waar ik dat gelezen heb.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 23:42

Jalenka_Kiya en magicjoy, ik stuur jullie een pm!

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 00:49

ik heb een gewoon halster voor mijn paard dat ze continu draagt

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 07:16

Ik heb ooit ergens gehoord/gelezen om tussen de sluiting een touwtje? (in ieder geval iets wat makkelijker breekt) te maken. Als hij dan vast komt te zitten zou het halster daar makkelijk moeten kunnen breken.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:49

geen idee mijn paarden heb ik nooit met halster in de wei...

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:57

Mijn leren halster zit prima, nooit problemen mee gehad, ook niet op de wei.
Voor ze de wei op gaat zorg ik wel dat ik weet dat er geen 'objecten' in de wei liggen waaraan ze zich kunnen verwonden of kunnen blijven haken.
Dan kan er nog weinig misgaan lijkt me.
Als jeniet in staat bent om zelf te bepalen wat er in de wei rondslingerd (helaas heb ik dat wel eens meegemaakt, tot landbouw-apparatuur aan toe in een paardenwei ), dan moet je misschiende keus maken om ergens anders heen te gaan.
Maar dat was je vraagstelling niet

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:00

bij ons op het land liep een pony die een halster omhad met zo'n vliegending eraan. De keelriem was van het halster afgesneden zodat de pony nergens aan kon blijven hangen.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 19:42

Kiara schreef:
Mijn leren halster zit prima, nooit problemen mee gehad, ook niet op de wei.
Voor ze de wei op gaat zorg ik wel dat ik weet dat er geen 'objecten' in de wei liggen waaraan ze zich kunnen verwonden of kunnen blijven haken.
Dan kan er nog weinig misgaan lijkt me.
Als jeniet in staat bent om zelf te bepalen wat er in de wei rondslingerd (helaas heb ik dat wel eens meegemaakt, tot landbouw-apparatuur aan toe in een paardenwei ), dan moet je misschiende keus maken om ergens anders heen te gaan.
Maar dat was je vraagstelling niet

In onze wei slingert gelukkig niks rond, dus dat is het probleem niet. Maar het gaat meer om het feit dat ze vast kan komen te zitten tijdens spelen met andere paarden, krabben (achterwijzer) etc.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:26

Mijn paard staat meestal 'halsterloos' , heb niks om eraan vast te binden of iets dergelijks.
Staat ze wel in de wei, dan is dat met een gewoon Nylon halster of der Anky halster .

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:34

Die van ons staan meestal met halster op de wei, omdat ze een vliegennetje voor hun ogen hebben.
De keelriem ervanaf snijden is geen optie, want 1 keer rollen of joeken aan hun been en het halster ligt af.
Die van de pony zal wel snel breken, denk ik, want die ijzeren stukken zijn niet van ijzer, maar van aluminium, geloof ik. Dat is ook een superlicht halster (moet ook, ivm schuurplekken).
Die van het trekpaard breekt absoluut niet snel, dus daarom houd ik dit topic ook even in de gaten.

Krijgen ze van zo'n lederen halster niet snel schuurplekken??

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:46