konijnen(hol) in de paardenbak ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corina77

konijnen(hol) in de paardenbak ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 21:25

Het zand in de paardenbak schijnt erg fijn te zijn, want familie konijn woont er intussen alweer een paar weken.
In het begin zat er alleen een hol in de hoek van de bak. Ik heb de hoek toen afgezet met lint omdat ik het toch ook wel schattig vind.
het konijnenhol was een paar dagen later weg. Zomaar spontaan, niks meer van te vinden. Oké, dacht ik, wel zo goed ook, ze hebben een ander plekje gezocht. Maar toen ik laatst weer aan het rijden was schrok ik enorm, want plotseling reed ik dus vlak langs een konijnenhol ! Mijn man heeft intussen al jonge konijntjes gesignaleerd.
Het hol zit op dezelfde plaats, en die hoek kunnen we wel eventjes missen. Alleen.... ze beginnen ook steeds op andere plaatsen te graven. We maken met drie mensen gebruik van de bak, en we controleren dus steeds de hele bak voor we erin gaan. Maar eigenlijk is het hardstikke gevaarlijk, en ik ben bang dat één van de paarden dus een keer met een hoef in een vers konijnengat belandt.
Hoe zorg ik ervoor dat familie konijn mijn bak verder met rust laat ?
Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor ?

Jol1

Re: konijnen(hol) in de paardenbak ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:32

Ik zou er een Jack Russel op af sturen.

_bonny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:01

veel kun je er niet aan doen,ze graven waar ze willen.
tja misschien een keer een hond in de bak laten,msschien zielig maar dan schrikken ze en hopelijk komen ze dan niet meer terug..

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:06

Ik zal eens navragen wat ze bij ons op de vereniging gedaan hebben. Wij hadden er ook ineens last van. Maar volgens mij zijn ze bij ons met gif aan de slag gegaan :S Weet niet zeker...
In elk geval lagen er ineens een rits dode jonge konijntjes
Maarja, het is gewoon ontzettend gevaarlijk, daar heb je gelijk in!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:49

Ik geloof dat ik dan toch eerder voor de hond zou gaan. Is wel wat diervriendelijker. De lucht van de hond kan al genoeg zijn om de konijnen te verjagen. Een Jack Russell gaat zelfs een hol in, dus als je er eentje kan lenen zou dat handig zijn. Het zijn van nature echte (konijnen)jagers.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:52

Als het onrustig wordt in de bak, zoeken ze vanzelf wel een ander plekje. Ligt er misschien niet nog een restje bakzand ergens? Dan kan je daar misschien een soort zandbak voor de konijen voor maken, een beetje afgelegen, waar het ook rustig is voor ze.

Maar in ieder geval goed opletten geblazen, want je paarden lopen zo een peesblessure op, als ze er verkeerd instappen, dat geldt ook voor jezelf, of je maakt een flinke val van je paard af! Als je zeker weet dat de nijnies ergens anders zitten, zou ik de bak een keer de bak goed vlakken en de gaten goed aanstampen.

Vergeet niet dat Jacks de konijnen echt zeer hardvochtig doden als ze de kans krijgen, dat vind ik persoonlijk wel heel erg grof en dieronvriendelijk.

Edit: misschien helpt het als je "geleende" honden- of kattenkeutels in de holen legt?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:05

Onze Jack is niet zo bloeddorstig, hij jaagt er alleen maar achteraan. Als het een beetje slim konijn is, dan jaagt hij de hond nog weg. Maar inderdaad is het idee van honden -of kattenkeutels neerleggen een goed idee. De lucht is waarschijnlijk genoeg om ze te laten verhuizen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 06:34

Jack Russel werkt erg goed. Alleen zijn de onze wel bloeddorstig, ze komen iedere dag wel met een dood half opgegeten konijn aan.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 06:54

Het konijnenhol moet wel weg, ze graven gangen onder je bak door dus je kunt zelfs nog ergens doorzakken waar je geen hol ziet zitten.
Zielig dat ze nu net jonge konijntjes hebben, paar weekjes buitenrijden ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 07:12

ik heb ook konijnen in de bak zitten, als ik mijn pony erin zet loop ik er altijd eerst even doorheen.
zie ik een gat dan gooi ik het dicht, en het klopt sommige kunnen ineens best diep zijn.

gewoon elke dag dichtgooien, ze graven snachts en niet overdag, ze doet dat natuurlijk omdat het zand warmer is en zo sncahts beter zitten

gif zou ik mee uitkijken,je weet nooit wat de paarden daarvan binnen kunnen krijgen....

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:02

Gif is inderdaad gevaarlijk. Ik heb zelf ook nog een probleem, namelijk behoorlijke rattengaten in mijn stallen. Maar daar durf ik ook geen gif in te gooien. Voor hetzelfde geld eten de katten ervan, of de honden, of de paarden. En dat wil je natuurlijk niet hebben. Maar wat ze er bij ons op de vereniging mee hebben gedaan weet ik niet zeker, ik heb alleen een vermoeden, omdat ze ineens allemaal dood waren...

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:33

Mariskatw schreef:
Gif is inderdaad gevaarlijk. Ik heb zelf ook nog een probleem, namelijk behoorlijke rattengaten in mijn stallen. Maar daar durf ik ook geen gif in te gooien. Voor hetzelfde geld eten de katten ervan, of de honden, of de paarden. En dat wil je natuurlijk niet hebben. Maar wat ze er bij ons op de vereniging mee hebben gedaan weet ik niet zeker, ik heb alleen een vermoeden, omdat ze ineens allemaal dood waren...

Hoi,
Ik zou 1 stal niet gebruiken en daar gif in zo`n speciaal voerbakje neerzetten. ook kan je op plekken waar paarden niet bijkomen vallen zetten of een kat nemen ( ik ook, alleen krijgt die zoveel eten dat de muizen langs hem kunnen lopen en nog niet de poot optilt)

En over die bak. Ze kunnen ook gangen gegraven hebben dus elke keer het hol dichtgooien is ook niet DE oplossing. Voor hetzelfde geld zakt ineens een stuk in waar je geen hol zag en vertrapt het paard zich nog. Ik zou zolang je denkt dat ze jonge konijntjes hebt ergens anders rijden, die gaanmet een paar weken toch het huis/hol uit. En dan ook kat of hond lenen of aanschaffen en laten wegjagen. Je hebt voor mollen ook een speciaal apperaat met hoge tonen die hun wegjaagd. Werkt zoiets niet bij konijnen?
Groetjes Do

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:29

Wij hebben wel vaak van die gaten in de bak, gelukkig nog geen konijnen gezien. Het is niet echt handig voor in de bak, zelf nog gevaarlijk als je paard er met zijn been inkomt.
Zou er toch iets anders op verzinnen, zou zo niet eens weten wat, lastige z aak

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 22:41

Bedankt allemaal voor jullie reacties !
Ik zal de hond van de overburen maar niet lenen, want misschien gaat ze dan elke keer de (provinciale) weg oversteken.
Onze herder kijkt er niet naar helaas. Maar inderdaad zou ik dat van die drollen eens kunnen proberen.
Ik kreeg vandaag de tip van iemand om een emmer water in het hol te gooien. Het schijnt dat ze zich dan niet meer veilig voelen en een andere plek zoeken. Dus dat ga ik morgen proberen. (Misschien eerst hondendrol en dan emmer water erachteraan ofzo, ha ha !)
We gebruiken de bak met drie, soms vier personen. Daar zijn ook onbeleerde en pas beleerde paarden bij. Dat buiten rijden is dus voor ons geen optie. Bovendien gaan ze dan gewoon verder met hun gangenstelsel als ik dat goed begrijp. Dus als ik niks doe wordt de schade waarschijnlijk alleen maar groter.... zucht.
Sorry konijntjes, verkeerde plaats uitgezocht!