paard en geit samen in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoxyVip

paard en geit samen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 21:35

Mijn pony gaat zaterdag verhuizen bij mensen in de achtertuin zeg maar. Nu komt ze op een stukje land te staan waar ook twee geiten in staan. Mijn pony is een haflinger en ze heeft een hele mooie staart. Nu voelen jullie hem waarschijnlijk al aankomen, maar hoe kan ik mijn staart zo mooi houden? Dus zonder dat die geitjes m helemaal kaal eten??? Ik heb bij de paardenwinkel al antibijt gekocht, maar ik hoop dat er misschien iemand een gouden tip voor me heeft?

Jol1

Re: paard en geit samen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:41

Ons paard heeft ooit wel eens een geit weggeslingerd. Ze was hem volgens mij spuugzat. Geiten kunnen best vervelend zijn, maar gelukkig heeft de geit het wel overleefd.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:41

misschien een stevige vlecht erin?
dan is er voor de geit missch iets minder verleiding om op haar te bijten..
blijft je pony er lang staan dan..?
want ja als een geit wil dan heb je straks een punkie haf en dat zou wel zonde zijn!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:58

Ik wens je heel veel sterkte!!!Geiten eten echt alles waar ze maar iets in zien op en daar helpt geen vadertje of moedertje aan.Ik denk dat je enige kans zoals je zelf al dacht antibijt is.....maar of dat voor een geit nu juist niet erg lekker is????Je hebt wel geluk dat ze met z'n tweeen staan dan gaat hun aandacht meer naar elkaar dan naar jou pony.

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:01

Oooh jee ja das een moeilijke taak om te zorgen dat de geiten er niet aan gaan eten. Wat misschien wel helpt is een stevige vlecht maken die dubbel vouwen naar boven toe en er dan een lange sok over heen doen. Dit doet iemand bij ons op de manege ook alleen dan tegen zomerexceem. Maar misschien is het ook wel een oplossing tegen geiten.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:16

als ik jou was zou ik eerst afwachten, misschien durven die geiten wel niet bij jou pony te komen, of dat jou paard naar hun trapt, maar voor hetzelfde geld rent je paard er de hele tijd achteraan. Ik zou het eerst even afwachten en als het dan toch gebeurt, bijv. er een vlecht inleggen, of misschien die anti-bijt proberen

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:23

Wij hadden op stal vroeger een pony die helemaal knetter gek was en alleen maar rondjes liep in de stal, dus als je 's ochtends terug kwam dan lag er helemaal een pad in haar stal.
Daar heeft toen ook een geitje bij in de stal gestaan, nooit problemen mee gehad en de pony deed niet meer zo frustrerend

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:38

RoxyVip schreef:
Mijn pony gaat zaterdag verhuizen bij mensen in de achtertuin zeg maar. Nu komt ze op een stukje land te staan waar ook twee geiten in staan. Mijn pony is een haflinger en ze heeft een hele mooie staart. Nu voelen jullie hem waarschijnlijk al aankomen, maar hoe kan ik mijn staart zo mooi houden? Dus zonder dat die geitjes m helemaal kaal eten??? Ik heb bij de paardenwinkel al antibijt gekocht, maar ik hoop dat er misschien iemand een gouden tip voor me heeft?

Nee, ook van mij geen gouden tip. Elk paard heeft z'n eigen ideeën over geiten en andere weidebeesten. Het risico dat het z'n staart kost is zeer reëel en geen garantie dat anti-bijtmiddelen werken. Sommige paarden zijn er al niet van onder de indruk, laat staan geiten.
Aan de andere kant kende ik een paard wat aan schaap-smijten deed, hetgeen niet geheel gezond voor die schapen bleek! Mijn oude paard had een bloedhekel aan klein spul, zowel pony's, geiten, schapen als honden. dat was alleen maar leuk als je er heel hard achteraan kon rennen en in kon bijten (hard!). In het uitzonderlijke geval dat ze niet voor je op de loop gaan, dan sla je erop met een voor- of achterhoef. Bij voorkeur hard! Mijn oude merrie................

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:51

Nou, geen risico lopen !!
Geiten eten altijd staarten !!!!

Een staartzak kopen, de meeste western winkels verkopen ze wel.
De staart erin, invlechten en klaar!
Geitjes kunnen er niet meer bij.

Mijn paard loopt er altijd mee. Ook handig tegen staartetende veulentjes....

RoxyVip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:40

Rox heeft al eens bij schapen gestaan en dat vond ze geweldig! Ze vond ze nog liever dan het paard waar ze mee stond. Dus daar voorzie ik eigenlijk geen problemen.
En ik heb idd ook zo'n staartzak en een vlecht enzo had ik eigenlijk ook al bedacht, maar ik vind het dan zo sneu dat ze geen vliegen weg kan slaan met dr staart. Of valt dit reuze mee en stel ik me aan?

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 18:59

Tsja dan kun je altijd nog vliegenspray spuiten als ze last krijgt van de vliegen en ze ze dan niet kan wegslaan..
Mijn schaap at ook altijd veel staart in het begin, ik heb er toen 1x van die antibijt ingesmeerd en het was gelijk over

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:47

hmmm inderdaad wel gevaarlijk wat betreft de manen. in een vlecht en dan goed bespuiten en hopen dat ze ervan af blijven!

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:26

haay,
Ik had vroeger een verzorgpony, een falla bella pony.
En die stond tussen 5 geiten. En er is nooit aan haar staart
gezeten door die geiten. Sommige geiten doen het wel
andere niet. Je moet maar net mazzel hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:05

Staart vlechten.
Hoewel de paarden bij ons op stal met regelmatig met een kudde dwerggeiten samen staan en geen geit die ooit aan de staat komt..

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:42

Ik heb 2 pony's en 1 paard,die staan gezamelijk met 2 geiten en er is nog nooit een haar van de staarten gegeten, dus het verhaal van alle geiten eten staarten, gaat niet op...............
Geiten zijn schijtluizen, die beginnen echt niet te knagen, hebben veels te veel respect voor die grote voeten die erg hard kunnen trappen.
Houd er wel goed rekening mee, dat het veelvraten zijn, ze jatten al het eten bij je pony weg, je kunt het zo hoog niet hangen, ze kunnen overal bij, zelfs gladde wanden kunnen ze tegenop.......

RoxyVip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 17:05

Ze staan alleen op de wei samen dus dat voer komt wel goed. We hebben ze vandaag eens met zn drieen in de wei gezet en dat ging eigenlijk super! De eerste keer dat Rox de brutaalste geit zag joeg ze hem even weg. Daarna kwamen ze met zn tweeen buurten en Rox joeg ze een beetje weg. Toen kwam de brutaalste geit weer en nu vind ze m wel aardig alleen moet hij nog niet te docht bij in de buurt komen! Ik hoop dat het een beetje zo blijft, dan blijven ze tenminste ook van dr staart af....