Hoelang ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tuhan

Hoelang ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 13:08

Hey,

Hoelang blijven bij jullie paarden de ijzers gemiddeld zitten en om de hoe veel weken komt de smid?

Mijn paard is nu 7 en krijgt volgende week voor het eerst ijzers voor en ik vroeg mij af hoelang ze gemiddeld blijven zitten?

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:10

bij die van mij blijven ze ruim 9 weken zitten. die is alleen voor beslagen en achter wordt ze alleen bekapt.

stipkick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:13

het ligt eraan of je paard binnen of buiten staat want buiten willen ze er nog wel eens eerder af gaan die van mij doet ong. 8 weken met beslag als het er geen 7 zijn maar die van mij staat buiten dus als het land erg nat is heeft ze geen ijzers

supertammy

Re: Hoelang ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:14

Bij mij blijven ze er gemiddeld 10 - 12 weken onder zitten. Mijn pony blijft er meestal erg mooi op staan... vandaar.
De uitschieter was wel 14 weken. Toen pas begon ze over haar ijzers te groeien.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:15

De ijzers van mijn Shetlander bleven vroeger maar 2 tot 3 weken zitten.
Dat lag gelukkig aan de hoefsmid want nu we een nieuwe hoefsmid hebben blijven de ijzer wel 8 tot 9 weken zitten.
Daarna moeten ze er ook wel af omdat de hoeven om de ijzer heen gaan groeien.

Ik zet mijn shetlander 1 per jaar op ijzers alleen in de zomer als we veel met de kar over de weg gaan rijden.

De smid komt dus 1 keer per jaar alleen om ze er onder te zetten want de hoefijzers er af halen en hem bekappen doe ik zelf.

Rovinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:16

Dat hangt van het jaargetijde af en van de vorm van de hoeven. Sommige paarden daarbij groeien de hoeven wat stijl omhoog, maar bij andere paarden moet je veel eerder opnieuw laten beslaan omdat de hoefvorm wat platter is. In de winter blijven de ijzers wat langer zitten. (dan groeien de hoeven wat minder snel) Soms staan ze er in de winter wel 10 weken op en in de zomer moeten ze vaak al om de 6 á 7 weken weer nieuwe ijzers.

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:22

bij mijn vorige smid deed ik er 6 tot 8 weken mee en dan lagen ze er onderuit.
bij mijn nieuwe smid heb ik toch wel de top bereikt met 15 weken, en dan zagen ze er nog steeds netjes uit, alleen werden haar hoeven iets te lang. (haar hoeven groeien niet erg hard)

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 13:32

Hij staat nu op stal, over een paar weken gaat hij bij droog weer overdag het land op. Normaal gesproken moest hij elke 10 weken bekapt worden, maar nu slijt het allemaal meer vandaar ook de ijzers. ik laat hem alleen voor beslaan en achter gewoon bekappen

stipkick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:42

het ligt er ook aan hoeveel je op de weg met je paard/pony gaat rijden i.v.m slijten van de ijzers

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 14:03

ik stap hem elke dag een kwartier uit op steen en daarnaast als ik buiten ga rijden moet ik heen en terug 20 minuten op steen. hoe reageerden jullie paarden op de aller eerste keer ijzers.

mijne is nogal een heethoofd dus ik heb me voorgenomen hem eerst te rijden voordat de smid komt zodat hij wat energie kwijt is haha

stipkick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:16

dat ijden voor de smid komt is een goed idee als je denkt dat het een heethoofd is maar waarom niet ijzers rondom want als je paard achter op z,n straal gaat lopen omdat z,n hoeven geen tijd hebben om lekker te groeien ben je verder van huis nu is het land bij ons nog erg nat dus heb ik ook alleen voor ijzers maar wanneer het kan doe ik het ook achter mijn paard is ook een heethoofd maar bij de smid gaat het goed zelfs warm beslag

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 14:21

achter gaat altijd langer goed dan voor, vandaar voor de ijzers, als achter ook nodig is zal ik dat ook doen

stipkick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:30

ik denk dat je de smid nodig heb tussen de 8 en 10 weken ik ben jaloers die van mij houd dat nooit zo lang uit wordt ook veel mee buiten gereden een ander paardje bij mij op stal kan ze wel is 12 weken omhouden zelfs in nat weiland ik vind dat altijd wonderbaarlijk maar met sommige paarden kan dat

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:23

Ik zou het even met je smid overleggen. Het is heel belangrijk dat de ijzers er op tijd onderuit gaan om je paard opnieuw te bekappen. Dit heeft niets mee te maken of de ijzers nog vast zitten. Als de stand verandert heb je veel meer kans op blessures, zodat goedkoop dan duurkoop wordt. Overigens kunnen de meeste paarden zeker achter goed zonder ijzers, omdat dat veel minder hard slijt.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:34

Mijn smid vervangt de ijzers van mijn paarden elke 8 weken. Ze staan sindskort ook weer op ijzers.

helenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:06

Gemiddeld is het toch wel 9 weken ong..

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:08

Die van mij kan echt absoluut niet langer dan 8 weken, want zijn hoeven groeien verschrikkelijk hard. Het ligt er echt aan hoe snel zijn hoeven groeien en of hij afwijkingen heeft. Dus per paard verschillend.

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 07:53

bedankt voor alle reactie's ik dacht zelf elke 6 weken gemiddeld haha dat is toch verkeerd ingeschat

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:10

Hey Kim

lighting doet altijd 8 weken met haar ijzers. Soms in de zomer als ze op het land staan iets korter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:49

De ergste waren 5 weken en 13 weken. De eerste was een ongelukje, de tweede was een erg vervelende samenloop van omstandigheden (ziekte in de buurt en smid met gebroken been) en niet iets om te gaan evenaren.
praktijk was 8 - 9 weken, ook een beetje afhankelijk van wat je ermee doet.

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:46

Ik laat mijn paard iedere 8 weken opnieuw beslaan. Heel zelden blijven ze er wel eens 9 weken onder maar dit is echt het maximale.

BiBaMi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:19

6 weken. Tenminste, ik heb mn paardje net nieuw. en de hoefsmid is 1 keer geweest, en toen vroeg ik over hoeveel weken ik weer moest bellen, zei hij: over 6 weken ong.
Maar de hoeven van mijn paardje groeien ok wel erg hard.
Ze heeft alleen voor ijzers

Poppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:02

Ik doe ongeveer 9 weken gemiddeld met mijn ijzers.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:07

Ik bel elke 6 weken de hoefsmit.
Mijn paard heeft een bemerking, dus moet t goed bijhouden.
Maar persoonlijk vind ik dat de meeste mensen echt te lang wachten met bellen. Als je pas belt als ze los zitten, versleten zijn, scheuren zijn ontstaan of de hoef er overheen is, ben je gewoon te laat! Daar gaat de kwaliteit van de voeten van achteruit.
Gewoon iedere 6 tot 8 weken standaard afspreken. Als de ijzers nog helemaal goed zijn, kunnen die er altijd nog een keer onder geslagen worden.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:59

mijn paard is bijna 11, en heeft sinds ongeveer zijn 7e denk ik (heb m nu 2½ jaar) geen ijzers, daarvoor wel altijd. nu heeft er sinds oktober weer ijzers onder, aangezien zn hoeven te snel sleten. hij houdt het er op t moment 2½/3 maanden mee uit, maar dan zijn ze ook wel echt versleten... ik ken ook mensen van wie het paard elke 5/6 weken niet,,