Wisten jullie al van een eitelling voor wormen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij een eitelling doen?

Ik doe dit al regelmatig
Geen stemmen
Ben van plan om het te gaan doen
Geen stemmen
Nee
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Schatjes

Wisten jullie al van een eitelling voor wormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 09:55

Ik heb pas een eitelling laten doen. Ik ben er heel tevreden over. Het is helemaal niet duur (+/- even duur als wormenkuur). Nu kwam ik er achter dat niet veel mensen hier iets van af weten. Als er veel eitjes in de poep zitten is de besmetting van de wei namelijk hoog. Zo weet je welke wormenkuur je het beste kan pakken of dat het eigenlijk wel nodig is, zodat niet onnodig het paard belast hoeft te worden. Ik wil geen reclame maken, maar kijken wie dit allemaal al wist, omdat het toch nuttig is om te weten. Op de volgende site staat er meer informatie over: http://www.wormbestrijding.nl

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:22

Ik heb er wel iets van gehoord inderdaad.
Ik ga die site maar eens bekijken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Wisten jullie al van een eitelling voor wormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:43

Alleen wel jammer dat ze er niet bij zetten wat de goede tijd is om zoiets te doen. Je bent nu namelijk te vroeg, omdat het weer zo slecht dit voorjaar is geweest zijn er nog amper eitjes. Over 2 weken zit je beter. Dus je hebt nog niks aan de test gehad.

Wij ontwormen in overleg met de DA, en die doet nu niks omdat het te koud is geweest en hij wacht tot de eitjes zich ontwikkeld hebben, over 2 weken is dat.

Renskeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:45

Ik heb er wel van gehoord
Heb een profielwerkstuk over ontwormen gemaakt,
en zelf ook een eitelling gedaan

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:13

Klinkt heel erg goed, en hoe duur is het in totaal? Dan laat ik het volgende maand ook doen.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:14

Oh, ik zie de prijzen al. Maar gebruik je gewoon 1 kit bij 1 wormencheck?

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:57

Bij GD hebben ze daar ook een product voor. Zie link:
http://www.gezondedieren.nl/home

Je moet je wel realiseren dat je mate van wormen niet alleen via mest kunt checken. Je moet dan eigenlijk ook direct een bloedcheck doen. Enkel een mestcheck zegt niets. Dit is bij GD vanaf dit voorjaar te doen. Je kunt dan via je dap de bloed plus mest in laten sturen. Dan krijg je advies welke ontworming je dient te gebruiken.
Binnenkort wordt de site van GD ge-update en staat er nog meer info over dit product.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 16:41

Neonlight schreef:
Alleen wel jammer dat ze er niet bij zetten wat de goede tijd is om zoiets te doen. Je bent nu namelijk te vroeg, omdat het weer zo slecht dit voorjaar is geweest zijn er nog amper eitjes. Over 2 weken zit je beter. Dus je hebt nog niks aan de test gehad.

Wij ontwormen in overleg met de DA, en die doet nu niks omdat het te koud is geweest en hij wacht tot de eitjes zich ontwikkeld hebben, over 2 weken is dat.

Bij mij zater er veel te veel eitjes, dus ben denk ik niet te vroeg geweest, of bedoel je met wormenkuur geven

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 16:43

Hannelore schreef:

Je moet je wel realiseren dat je mate van wormen niet alleen via mest kunt checken. Je moet dan eigenlijk ook direct een bloedcheck doen. Enkel een mestcheck zegt niets. Dit is bij GD vanaf dit voorjaar te doen. Je kunt dan via je dap de bloed plus mest in laten sturen. Dan krijg je advies welke ontworming je dient te gebruiken.
Binnenkort wordt de site van GD ge-update en staat er nog meer info over dit product.

Lijkt me inderdaad ook heel intressant. Ik snap ook dat je niet alles in de poep kan vinden, maar ik weet dat er bij mij veel te veel in zat (bij de paarden dan )

helenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:55

Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord ik ga eens kijken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:54

De explosie die je moet aanpakken komt pas over een week of 2, vandaar dat je wat vroeg bent. Dan zijn de eitjes van nu larven, en de nieuwe eitjes pak je ook aan.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:04

Schatjes schreef:
Hannelore schreef:

Lijkt me inderdaad ook heel intressant. Ik snap ook dat je niet alles in de poep kan vinden, maar ik weet dat er bij mij veel te veel in zat (bij de paarden dan )

Zie site www.gezondedieren.nl voor update!!

Echt mest enkel zegt helemaal niks. Dus je kunt daar dan ook geen goede ontworming voor weergeven. Je weet immers niet wat het bloed zegt.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 13:26

Neonlight schreef:
De explosie die je moet aanpakken komt pas over een week of 2, vandaar dat je wat vroeg bent. Dan zijn de eitjes van nu larven, en de nieuwe eitjes pak je ook aan.

Azo dankje wel, daar zit inderdaad wat in. Omdat de eitelling bij mijn veulen 1300 was per gram wat heel hoog is heb ik gelijk ontwortm. Dat heeft dan toch wel nut of niet?

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:58

bij mijn paard was de eitelling 750 per gram
een aantal van de andere paarden hadden boven de 1300 per gram
wij hebben dus allemaal wel ontwormd, leek ons wel zo handig

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:14

@Schatjes, je kunt over een week of 2 a 3 best nog wel een keer ontwormen, een keer wat sneller achter elkaar is geen probleem. Zeker omdat het nu wat aan de hoge kant was. Nut heeft het altijd wel gehad. Alleen is het zorg om de explosie die komt ook nog aan te pakken.
Wij laten ze door de DA spuiten tegen wormen (is in Nederland verboden maar wij hebben een belgische DA ) en omdat dat een stuk heftiger is kunnen we niet vlak daarna een extra keer ontwormen. 2 weken geleden was hij er en het was de normale tijd voor te ontwormen, maar hij deed het niet omdat de wormen dus later zijn dit jaar. Die spuiten wil hij op het juiste moment zetten, zodat het ook maximaal effect heeft.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 19:50

Neonlight schreef:
@Schatjes, je kunt over een week of 2 a 3 best nog wel een keer ontwormen, een keer wat sneller achter elkaar is geen probleem. Zeker omdat het nu wat aan de hoge kant was. Nut heeft het altijd wel gehad. Alleen is het zorg om de explosie die komt ook nog aan te pakken.
Wij laten ze door de DA spuiten tegen wormen (is in Nederland verboden maar wij hebben een belgische DA ) en omdat dat een stuk heftiger is kunnen we niet vlak daarna een extra keer ontwormen. 2 weken geleden was hij er en het was de normale tijd voor te ontwormen, maar hij deed het niet omdat de wormen dus later zijn dit jaar. Die spuiten wil hij op het juiste moment zetten, zodat het ook maximaal effect heeft.

Dinsdag komt bij mij ook een belgische dierenarts uit maaseik, zal hem gelijk eens vragen ernaar . maar als ik dan nog een keer ontworm (omdat ik equest heb gebruikt) kunnen ze een overdosis krijgen, omdat het 14 weken (in plaats van 7 weken zoals bij de meeste andere wormenkuren die niet op moxidectine berusten) werkzaam is. Het is een zwaardere. Staat ook op om uit te kijken voor overdosering. Ik heb nu wel enkele wormpjes(sporadisch) aangetroffen in de poep. Ze waren dood. Ik ruim nu 2 tot 3 keer per week alle poep uit de wei. Is wel een heel karwei, want die twee kunnen er wat van.