Paard wassen..?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisza

Paard wassen..?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 22:29

Hallo...
Mijn vraag is; Hoe warm moet het buiten zijn om je paard/pony te kunnen wassen of afsponsen met koud/lauw/warm water..??
Ennn moet je je paard dan ook helemaal droog stappen?? Of is dat alleen maar als het de tempratuur nog wat frisser is buiten?

Hoor het graag van jullie!!

Parce

Re: Paard wassen..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:37

DaisyH schreef:
Hallo...
Mijn vraag is; Hoe warm moet het buiten zijn om je paard/pony te kunnen wassen of afsponsen met koud/lauw/warm water..??
Ennn moet je je paard dan ook helemaal droog stappen?? Of is dat alleen maar als het de tempratuur nog wat frisser is buiten?

Hoor het graag van jullie!!

Onze paarden worden het hele jaar door gewassen, met warm water, in de zomer lauw water.
Ik stap ze zomers droog (nadat ik het water er met de zeem afgehaald heb) en in de winter gaan ze met een zweetdeken op stal. Deze wordt na een tijdje vervangen door de normale staldeken.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:57

ik was dat van mij alleen hartje zomer maar doe dan ook geen wedstrijden alleen voor voor de keuring dan wassen we. Soms als der sokken e vis zijn gooien we der een emmer over.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:10

Ik was alle paarden het hele jaar door met warm tot lauw water. Goed met het zweetmes er over en na het wassen nog even stappen met een zweetdeken. Als je een goede zweetdeken hebt, dan neemt deze al het vocht op. Daarna de gewone deken er over en klaar. Let wel op voor tocht!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:39

Ik was ook het hele jaar door. Ik moet wel zeggen dat wij een solarium hebben en dat ik daar bij een nieuwe stal altijd naar kijk

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:43

Ik was in de winter alleen de manen, nek, benen en staart in de zomer helemaal. In de winter fohn ik hem droog en in de zomer als het echt lekker warm is laat ik hem gewoon drogen in de zon.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:45

Ik heb em voor t eerst weer gewassen toen t 20 graden was een weekje geleden, en dan even met een zweetmes en handdoek erover en de wei op.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:46

Bij ons worden ze het hele jaar door met koud water gewassen, geen enkel probleem. Alleen als het vriest niet, omdat het dan een ijsbaan voor de stal gaat worden. Goed inpakken erna, en er is geen enklel probleem.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:06

Ik was de paarden het gehele jaar door met warm water.
In de winter zal ik ze niet zo snel helemaal wassen, maar zo nu en dan toch echt wel.
's winters gaan ze met zweetdeken de stal op 's zomers verschild, soms ga ik nog buiten met ze wandelen, soms zet ik ze gewoon zo de wei op.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:09

mijn verzorgpony's worden ook het gehele jaar door (alleen als het nodig is) gewassen met warm water als ze na het rijden afgespoeld worden met warm water, (zoals rond deze tijd) dan moeten ze nog wel een deken op maar ik denk dat dat binnenkort niet meer nodig is als het echt warmer word

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:12

Wij wassen ook het hele jaar door. We hebben dan ook de luxe van een wasplaats met warm water. Daarna afnemen, beentjes drogen met spons of handdoek en dan lekker een deken op.

Ik heb wel gehoord dat het beter is om met koud water af te spoelen maar dat vind ik toch wel een beetje zielig.

Zou trouwens blij zijn als die deken weer helemaal afkan.

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:22

Ik heb vandeweek al afgesponst, volgens mij kan het nu wel en dan in het zonnetje drogen, je hoefd dan niet perse te stappen hoor kan ook gewoon op het land zetten of aan de hand grazen.

Daisza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 11:52

Oke alvast bedankt voor de reactie die er nu zijn
Alleen mijn paardje heeft geen winterdeken, alleen een zweetdeken(fleece) en die neemt goed vocht op! Maar de meeste van jullie zeggen eerst de zweetdeken en daarna de winterdeken... maar die heb ik dus niet... wat is dan beter?? of is het dan al goed met alleen een fleece deken..

Ze is wit en dus er vies omdat ze dus in de wei ook geen deken draagt, en ben zo'n beetje vergeten hoe wit ze eigenlijk is Dus wil haar erg graag wassen maar wil niet dat ze ziek word!!
Is alleen een Fleece deken dan ook voldoende als ze al redelijk droog gestapt is?

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:17

als ik dit zo lees hebben jullie een luxe. Ikzelf kan niet met warm water wassen en op stal is gewoonweg een ramp. Maar dan weet ik dit ook weer eens allemaal.
DaisyH Heel veel rossen helpt ook en een blok kan je zo een stukje mooi wit krijgen die van mij is ook redelijk wit (is een bonte).

Daisza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 20:39

Ik ros ook heel veel, maar ik krijg al het zand niet tussen haar haren vandaan... Als ik rij en ze zweet komt het grotedeels wel naar boven.. en met zo'n schuimblok krijg je die gele vlekken wel redelijk goed weg.. maar het zand lijkt wel op haar huid geplakt ofzo..

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:01

aja dan is wassen toch de beste manier.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:04

Neonlight schreef:
Bij ons worden ze het hele jaar door met koud water gewassen, geen enkel probleem. Alleen als het vriest niet, omdat het dan een ijsbaan voor de stal gaat worden. Goed inpakken erna, en er is geen enklel probleem.

hier idemdito,
wij beschikken alleen over koud water, en over vieze bonte paarden.

Daisza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 10:35

Dus jullie zeggen eigenlijk dat ik haar nu al wel kan wassen? met lauw of warm water??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:38

Ik zou gewoon lauw water pakken. Dit weekend ga ik waarschijnlijk mijn gele appaloosa (heel fijn, geel bakzand ) ook wassen, gewoon met koud water.

justahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:10

heel het jaar worden ze bij mij gewassen.

In de winter gebruik ik een zweetdeken om te drogen of de solarium

_Cassandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:48

Die van mij was ik het hele jaar door met koud / lauw water. Behalve als het vriest.

In de winter doe ik alleen z'n kont, helft van zn voorbenen, achterbenen, staart en soms een deel van zijn onderbuik wassen (dit omdat meneer nogal graag in zn eigen zeik ligt) Als ik hem dan gewassen heb wrijf ik zn benen en staart droog met een handoek, zweetdeken erop, stap ik met hem naar mn huis (ong 7min rijden) en föhn ik hem daar voor een groot gedeelte droog. Daarna weer een andere zweetdeken erop en stap ik nog een stuk door het dorp.

In de zomer was ik hem helemaal en dan laat ik hem gewoon zo in het zonnetje drogen of stap hem droog. En als er nog een aardig windje staat leg ik de zweetdeken nog even erop.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:48

Met dit weer spoel ik mijn paard wel af na het rijden en als het nodig is dan was ik haar direct ook. Ze krijgt dan geen deken op en ze wordt gewassen met koud water. Ik heb er nog nooit iets mee gehad. Ik stap haar niet droog alleen zweetmes erover en klaar is mijn paardje weer. Warmwater is heerlijk, vooral voor mijn handen en wellicht ook wel voor het paard maar dat heb ik niet bij de hand.
Als jou paard altijd zonder deken staat zou ik me al helemaal geen zorgen maken. dan is ie wel wat gewend. als ze eens in een dikke regenbui staan zijn ze ook nat en dat kan nog veel langer duren dan een wasbeurt waarna hij lekker in de zon/wind kan opdrogen

Daisza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 14:31

Oke!! leuk dat jullie het toch allemaal net ietsjes anders doen.. dan ga ik haar vd week maar even wassen.. Als je toch meer info hebt.....Hoor het graag!!!!

p0nyl0ver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:39

hooi. hoelang duurt het voordat ze weer droog zijn?

Daisza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 14:42

Goeie vraag... { ligt ook aan het weer natuurlijk...)