houd hij het vol?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

houd hij het vol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:05

Hey, ik rijd sinds kort met mijn haf naar de ponyclub, dat is ongeveer een half uur rijden in draf. en dan rijdt ik nog een uur in de manege en dan met de trailer naar huis. Maar ze zweet best snel en met dit warme weer al helemaal. Zou dit teveel en te warm voor haar zijn? ik wil haar niet scheren als tkan.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:07

Als ze in een redelijke conditie is moet dit toch makkelijk te doen zijn voor haar. Of je rijdt haar met wat meer stap naar de ponyclub, dan doe je er wel langer over maar is je haf wel nog wat fitter.

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:08

Nou weet ik niet hoe de conditie van jou haf is, maar als het echt een probleem wordt zou je dan niet wat eerder naar de pc kunnen rijden zodat ze even op rust kan komen? In principe hoeft het niet te veel te zijn voor een gezonde haf! Ik neem aan dat je ook niet elke dag naar de ponyclub gaat?

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:11

nee ze rijd ook achter de kar, dus ze heeft een redelijke conditie, alleen ze is op het einde echt van top tot teen nat. ik voer dr af en toe wat sportbrok bij en ze staat nu op de wei

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:16

Van zweten alleen gaat ze niet dood hoor, ze kan wel wat hebben, zweten zegt niets over haar condititie, mijn paard heeft totaal geen conditie (vanwege blessure) hij mag nu langzaam aan weer wat doen, maar zweet niet, zelfs niet als het wat warmer is, mijn pony daarin tegen zweet zich al suf als je haar al aan het instappen bent, terwijl ze wel een super conditie heeft.

Scheren zou ik ook niet doen, zou haar, als je weer op stal bent, lekker afsponsen en laten rollen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:38

Het moet goed te doen zijn, mits je de rest van de week ook vrij fanatiek traint. Maar als je maar sporadisch wat traint en je wil dan opeens zo'n rit maken, dan is het niet verstandig.

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:56

kan best hoor, idd mss wat meer stappen als je merkt dat ze echt moe (lees moe, staat los van bezweet) is als je op de club aan komt. Wel goed opletten dat ze in de trailer geen kou vat, dus ff dekentje dr op als ze echt bezweet is.

@Vonnie84: Ik denk dat zo'n rit best kan als je rekening houdt met je paard en naar hem blijft kijken. Hij zal het wel aangeven als het te veel is. Zo maak ik met mn verzorgpaard van 17 soms ritten van 3 uur, terwijl hij maar 1 keer per week gereden wordt. Dat gaat prima, we stappen best veel. Af en toe drafje of galopje, als we bij de stal aankomen gaat ie nog rennen en bokken in de wei. Onderweg geeft hij ook niet de indruk dat ie moe is en de dag erna heeft ie net zoveel energie als anders. We letten gewoon goed op hem, als ie minder voorwaarst is, meer zweet dan anders of op een andere manier aangeeft dat ie niet zo'n zin heeft dan doen we gewoon minder(kortere rit, meer stappen) Het rondkijken en de aandacht vindt ie heerlijk. Volgens mij kan dit geen kwaad, ondanks de lange ritten en het sporadische rijden.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:54

Latisha schreef:
nee ze rijd ook achter de kar, dus ze heeft een redelijke conditie, alleen ze is op het einde echt van top tot teen nat. ik voer dr af en toe wat sportbrok bij en ze staat nu op de wei

woeahaha, waar woon jij? Dat wil ik zien!!!
Maarre, dan lijkt haar conditie me heel redelijk. Het lijkt dus niet te veel gevraagd.
Doe bij twijfel een conditietest. Tel de hartslag in rust. Zorg dat je paard losgereden is en ga dan tien minuten draven, vast tempo, klokken! Neem de hartslag (die kan best 100 - 120slag/min zijn), ga vijf minuten stappen, tel weer hartslag. Bij een goede conditie zal de hartslag dan beneden de 60 zijn. Na tien minuten moet de hartslag in de buurt van rust zijn als je blijft stappen.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 08:03

haha voor de koets bedoel ik;)

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:45

ik rijd met mijn pony 1x in de week ook naar de manege. Dat is een half uur ernaartoe, veel draf en wat stap erbij. En dan kom ik daar een kwartiertje/half uurtje van te voren aan, en dan wordt ze nog eens gereden omdat ze zo hevig blijft (ff inrijden, en ik doe dat omdat ze echt zo hevig is (bokken etc) en dat terwijl ze iedere dag beweging krijgt en op de wei staat!) een uur les.. dan weer 15/20 min. rust en weer terug naar huis een half uur.. met meer stap en wat draf erbij! Maar ik moet zeggen mijn pony is nog nooit hiervan echt bezweet geweest, alleen onder de singel zweet ze maar verder echt nooit.. Verder gaat ze nog 1/2 x per week het bos in een uurtje en de rest van de week doen we lekker rustig aan.. Zij kan dit echt prima aan, en het paard van mijn vriendin doet precies hetzelfde en is net als jou pony dan ook zo bezweet, maar volgens de veearts kon hij het ook echt prima aan en moest je je niet laten afschrikken door al dat zweet (ze hebben hem ff voor de zekerheid laten controleren).

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:50

Het kan natuurlijk gemakkelijk, maar waarom ga je heen dan ook niet met de trailer lijkt mij toch plezieriger en dan vooral voor jou!

helenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:19

Het lijkt mij pleziererig voor het paard anderes is hij door en door bezweet.. kan hij verkouden worden omdat ie te bezweet is.. ik zou met de trailer heen gaan.. of lang van te voren weg gaan en dan de hele weg stappen..

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:40

ikke schreef:
Doe bij twijfel een conditietest. Tel de hartslag in rust. Zorg dat je paard losgereden is en ga dan tien minuten draven, vast tempo, klokken! Neem de hartslag (die kan best 100 - 120slag/min zijn), ga vijf minuten stappen, tel weer hartslag. Bij een goede conditie zal de hartslag dan beneden de 60 zijn. Na tien minuten moet de hartslag in de buurt van rust zijn als je blijft stappen.

Lijkt me best interessant om dat een keertje te doen, maar hoe neem je dan precies de hartslag op?? Ik heb geen hartslagmeter en aan de binnenkant van de kaak heb ik al een aantal keren gevoeld, maar ik kan de slagader nooit vinden. en dat wil dan dierenarts worden

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:19

Als ze een goede conditie heeft zou ze dit makkelijk moeten kunnen redden
En anders moet je idd eens een conditietest doen als je het niet zeker weet!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:04

Aurora3 schreef:
ikke schreef:

Lijkt me best interessant om dat een keertje te doen, maar hoe neem je dan precies de hartslag op?? Ik heb geen hartslagmeter en aan de binnenkant van de kaak heb ik al een aantal keren gevoeld, maar ik kan de slagader nooit vinden. en dat wil dan dierenarts worden

Lesje slagader zoeken?
Het lukt mij ook niet altijd meteen bij elk paard. Soms is het best wel even zoeken.

BiBaMi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:15

Hoi,
Ik denk dat dat gewoon kan.. en anders ga je tog gewoon heerlijk relax wat eerder weg en ewoon lkkr laten stappen?
IK ga binnenkort ook op een rij-verening en dat is met de fiets 20 min. dat wil ik ook met mijn pony gaan doen, en dan ga ik gweoon een uur voor de les weg.. lekker stappen, beetje draven.. lekker relaxen, en fit zijn voor de les, en de weg terug lkkr aan de lange teugel uit laten stappen.
Ik neem aan dat dat toch ook gewoon kan, zoals ik het wil gaan doen?
Groetjes!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:18

Zweten zegt niet alles hoor. Er zijn paarden met een hele goede conditie die veel zweten en paarden met weinig conditie die bijna niet zweten.
Haflingers hebben een dikkere huid dan bijvoorbeeld arabieren, daarom zweten ze sneller.
Dus maak je maar niet te druk over dat zweten.

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:33

ik ben het helemaal met Anouar15 eens. Het is zelf zo dat de porien in de huid open gaan staan door dagelijkse training. Een getraind paard zweet dus makkelijker dan een ongetraind paard.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:53

Pas als het zweet in druppels of straaltjes van het lichaam komt moet je opletten. Dan verliest het zweten een belangrijke functie, afkoelen door verdamping.
Dan is het wel raadzaam wat te koelen met bijvoorbeeld water.

Bij heel droog en warm weer kan het zweet ook zo snel verdampen dat je paard droog blijft. Je kan dit zien aan de kleine beetjes zout die op het lichaam blijven.
Op zich is dat niet heel erg, maar gevaar is dat je paard dan snel uitdroogd. Goed drinken geven dus

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:35

als ze de conditie heeft kan het op zich wel, let wel op dat je haar evt electrolyten bij voert.. met zweten verliezen ze veel zouten en minaralen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:44

Ga niet te snel electrolyten en zout geven. Het lichaam kan zelf ook zorgen dat dat op pijl blijft als je niet al teveel vraagt. Ga je te snel electrolyten en zout geven dan gaat het lichaam het minder snel zelf aanmaken en moet je dus steeds meer gaan geven. Het lichaam wordt dan eigelijk een beetje lui.
Mij adviseerde ze voor de endurance om die dingen vanaf ongeveer 70 km te gaan geven. En ik denk niet dat ts zoveel rijdt

Anoniem

Re: houd hij het vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:52

Volgens mij maakt een lichaam dat niet zelf aan, maar moet hij het via zijn voer weer terug krijgen en dat kan wel eens een dag of 2 a 3 zijn eer zijn balans er weer is, dus als je veelvuldig rijdt en je paard zweet flink en zijn voerrantsoen bevat niet genoeg mineralen en zouten om het verlorene weer terug te krijgen is electrolyten juist voor snelle herstel van je paard heel fijn.

Een goede liksteen in de stal is ook al een idee, maar keukenzout met bruine basterdsuiker ik dacht 2 theelepels zout en 1 theelepel suiker doet ook al een heleboel..