Mijn paard is heel erg onrustig in het weiland wie kan me he

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destiny22

Mijn paard is heel erg onrustig in het weiland wie kan me he

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 14:56

Wie kan mij helpen….

Mijn paard staat sinds een week op het weiland, maar nadat ze er een paar uur erop staat gaat ze onrustig heen en weer lopen langs het hek. De ene dag erger als de andere dag ze is al een paar keer van weiland veranderd maar het blijft zo en ik haal haar elke keer zeiknat van het weiland en dat kan niet goed zijn.

Zijn er meerdere paarden die dit hebben en weet iemand misschien wat het kan zijn?

Ik hoor het graag.

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:59

Mijn paard heeft dat ook gedaan enkele jaren geleden ze wilde toen gewoon weer naar binnen toe.IK heb ze toen elke x iets langer buiten gehouden.Nu is ze intussen wat ouder en ze doet het niet meer.Misschien een ander paardje of geit oid erbij.
succes

Destiny22

Re: Mijn paard is heel erg onrustig in het weiland wie kan m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:01

Ze staat met nog 2 andere merries waar ze normaal in de winter ook mee los staat en het weiland ernaast staan 8 ruinen dus ze heeft paarden genoeg om haar heen…

joycerobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:39

hoi.

Mischien zou je kunnen proberen het rustig op te bouwen.
Mischien is ze het weiland niet gewend.
gooi er is hooi bij en kijk wat ze dan gaat doen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
groetjes joyce

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:45

-> VMR

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:49

Mijn paard deed dit in het begin ook. Maar dat kwam puur en alleen omdat hij gewend was om maar een uur in de wei te staan. Je kon gewoon de klok erop gelijk zetten dat hij na een uur bij de draad stond. Dit is gelukkig langzamerhand weggegaan.

Een ander paard wat ik ken, kan er niet aan wennen om lang in de wei te staan. Na een tijdje staat die ook zo te ijsberen voor de draad. Die halen we dan ook altijd naar binnen, want bij haar wordt het niet beter.
Bij dit paard is het trouwens helemaal erg als er vliegen zitten. Dan wil ze gewoon echt naar binnen.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:28

mijn fries doet dat ook,echt dramatisch...tot echt zeiknat zijn,helemaal over de rooie als ik iets te laat ben,dus zet ik haar maar op stal,zodra mevr aan haar heen en weer sessie begint...

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 19:32

maar ik heb haar nu 4,5 jaar en ze staat altijd in de zomer op het weiland en ze gaan nu om 10 uur smorgens naar buiten en eerst begon ze ermee om een uurtje of half 4 maar ze gaat elke dag een uur vroeger beginnen.
En als we haar dan op stal zetten gaat ze vrolijk verder omdat ze dat ook niet leuk vind want dan staat ze alleen op stal en dat is ook niet de bedoeling.
We hebben het ook rustig opgebouwd ook om haar te laten wennen aan het gras.

Het schijnt ook zo te kunnen (wat ik gehoord heb dan) dat ze er aan veslaafd is omdat als ze gaan weven (want daar lijkt het heel erg op) stoffen aanmaken, dezelfde als ze doen als ze een pruim om krijgen. En dat ze aan dat gevoel verslaafd begint te raken. Dat ze daarom ook steeds eerder begint.

helenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:12

Ik zou gewoon wat lekkers neerleggen of wat eetbaars zoals hooi ofzo.. en opbouwen.. de ene dag 1 uur en dan 1½ uur.. ensteeds meer.. het kost tijd.. maar zie maar of je erwat aan hebt

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:46

Ons paard wil aan het einde van de dag ook altijd naar binnen. 's Ochtends kan ze niet wachten tot ze naar buiten kan, maar tussen 17.00 en 18.00 gaat ze als een gek heen en weer rennen tot ze weer naar stal mag. Ik heb ook geen idee wat ik er aan kan doen, maar ik vind het knap vervelend. Je zou toch zeggen dat een paard veel liever in de wei staat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:52

veel paarden doen het omdat ze gewent zijn op een bepaald moment eten te krijgen op stal.

( zie het als melkkoeien,die staan ook een uur voor de melktijd te wachten voor het hek)

buiten voeren helpt al veel om dat te doorbreken,evenals toch binnen zetten,maar dan geen brok of hooi geven ,dan associeren ze binnenzetten niet meer met voer.

en persoonlijk vind ik dat als je dier graag naar binnen wil en zich daar beter voelt je dat gewoon moet kunnen doen toch?

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 07:53

Dat deed die van mij ook dan beginnen alle paarden onrustig te worden, omdat ze weten dat ze dan lekker naar stal mogen en biks krijgen. Maar ze begon nu elke keer een uur vroeger en gisteren was het zelfs dat ze na 20 min al begon.
Toen heeft de boer haar weer in een ander weiland gedaan met hele andere paarden en daarna werd het wel wat minder, maar ze was alsnog onrustig. Toen heb ik haar eruit gehaald en op stal gezet maar daar ging ze gewoon vrolijk door eerst stond ze om zich heen te kijken van wat doe ik hier nu weer en toen begon ze weer dus dat is ook geen optie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:09

Destiny22 schreef:
Dat deed die van mij ook dan beginnen alle paarden onrustig te worden, omdat ze weten dat ze dan lekker naar stal mogen en biks krijgen. Maar ze begon nu elke keer een uur vroeger en gisteren was het zelfs dat ze na 20 min al begon.
Toen heeft de boer haar weer in een ander weiland gedaan met hele andere paarden en daarna werd het wel wat minder, maar ze was alsnog onrustig. Toen heb ik haar eruit gehaald en op stal gezet maar daar ging ze gewoon vrolijk door eerst stond ze om zich heen te kijken van wat doe ik hier nu weer en toen begon ze weer dus dat is ook geen optie.

hhmmm, klinkt als dat je paard niet weet wat ze met zichzelf aanmoet.
Hoe is haar sociale gedrag naar de andere paarden? Als ik bij ons op de wei kijk, dan zie ik alle paarden met elkaar spelen, grazen en af en toe als een stel losgeslagen tieners door de wei racen. Maar altijd zijn ze op een of andere manier met elkaar bezig.
Uit je verhaal lijkt het alsof jouw paard dat niet doet. Hoe is haar gedrag hierin?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:18

Ik geef de paarden expres al geen voer als ze naar binnen gaan. Ze krijgen pas uren nadat ze binnen staan voer. Ook geef ik ze in het land water, omdat ze liever kraanwater dan slootwater drinken. Er zit denk ik niets anders op dan ze toch maar op tijd binnen te zetten.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 09:03

Bij ons krijgen ze inderdaad gelijk voer zodra ze binnen stal zal het is met de boer overleggen om ze dan een paar uur later eten te geven.

Ze hebben wel bakken met kraanwater staan.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 09:12

ikke schreef:
Destiny22 schreef:

hhmmm, klinkt als dat je paard niet weet wat ze met zichzelf aanmoet.
Hoe is haar sociale gedrag naar de andere paarden? Als ik bij ons op de wei kijk, dan zie ik alle paarden met elkaar spelen, grazen en af en toe als een stel losgeslagen tieners door de wei racen. Maar altijd zijn ze op een of andere manier met elkaar bezig.
Uit je verhaal lijkt het alsof jouw paard dat niet doet. Hoe is haar gedrag hierin?

Ze is juist heel sociaal ze kan met alle paarden los staan en ze is altijd de leider ze leidt de groep en bepaald wat er gebeurd. Verder knuffelt ze altijd met andere paarden en kan ze juist niet alleen zijn. En ze kan soms ook erg tekeer gaan met rennen en bokken en gek doen dan lijkt het wel een veulentje dus dat is het probleem ook niet. In de winter staat ze ook altijd met andere paarden in de paddock en dat is ook nog nooit een probleem geweest. Het is net of ze iets mist. Nou is wel een paar weken geleden (toen ze nog niet op het land stonden) het paard waar ze altijd mee in de paddock stond verhuisd die stond niet naast haar op stal, maar aan de andere kant dus heeft ze niet echt door gehad dat ze weg gegaan is. Wel stond ze het jaar daarvoor met haar op het weiland dus misschien is dat het dat ze er nu achter gekomen is dat die er niet meer is.
De eerste week ging het ook goed op het land het is sinds afgelopen maandag dat ze zo doet.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:46

Misschien heeft het er wel mee te maken dat een paard in het land toch altijd op zijn hoede is, omdat het een vluchtdier is. Waarschijnlijk is de stal toch zo vertrouwd dat ze daar eerder lekker durven staan suffen/slapen. Het enige wat denk ik echt helpt is het paard een paar nachten buiten laten staan. (Zelf kies ik daar liever niet voor.) Het paard weet dan op een gegeven moment dat hij niet meer opgehaald wordt en geeft het dan op. Als hij eenmaal weet dat hij elke avond uit het land gehaald wordt, dan blijft hij daar ook elke avond op staan wachten.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 09:54

Ja maar dan denk ik dat ze zeker een paar dagen zo door blijft lopen want alle andere paarden gaan dan wel naar binnen behalve zij, nou dan wordt ze helemaal gek ben ik bang want ze kan niet alleen zijn

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:34

Dan gaat het inderdaad niet werken. Je kan je paard 's nachts zeker niet alleen laten staan. Ik vrees dat je haar gewoon op tijd binnen zal moeten halen.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 14:35

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken!!

Ik had de boer toen net aan de telefoon en mevrouw was een stuk rustiger als ze afgelopen dagen was. Af en toe loopt ze nog een beetje onrustig rond maar verder blijft ze gewoon door eten!
Dus hopelijk is het einde inzicht!!