Uitmest tips :P

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Celvin

Uitmest tips :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 11:57

Sinds een aantal dagen staan wij op een stal waar we zelf uit moeten mesten en op moeten strooien...
Maar omdat wij altijd van die lekkere verwende mutsen zijn geweest.. gaat het naar mijn idee nie helemaal lekker !

Heeft er iemand een goede manier van uit mesten.. hoeveel stro, hoeveel keer leeg halen of alleen de natte plekken eruit.. etc etc !

Onze pony is een verschrikkelijke viespeuk en hij eet gigantisch van zijn stro !

Alvast Bedankt !!

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:35

Ergste natte plekken en hopen stront eruit halen, als iets wat vies is (dus niet zeiknat) kan het best nog wel blijven liggen anders ben je kapitalen aan stro kwijt.
Ligt er een beetje aan wat voor je stro je heb maar meestal rond de 3 plakken wat je erbij kan doen. Maar als het een echte stro eter is met de combinatie van veel vies kan je zelf denk ik het beste bepalen hoe of wat.

wreckh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:39

Wat quarterhOrse zegt....Zo doe ik het ook. Natte plekken en drollen eruit. En ong. 1 keer in de week haal ik hem helemaal leeg en dan laat ik hem even drogen. 1a2 keer per jaar schrob ik de stal helemaal.

Arrabel

Re: Uitmest tips :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:42

Ik mest mijn paard om de dag maar haal wel elke dag even de drollen uit de stal.
Mijn paard is ook een viespeuk!

Hoe je moet mesten ligt er ook aan of je een ruin of een merrie hebt.
Als je een ruin hebt dan plast hij het meest in het midden van de stal.
Dit moet je dan ook het meeste schoonmaken.
Wat ik doe: ik maak eerst een hoek van de stal schoon, zodat het schone stro wat nog in de box ligt in die hoek kan worden gegooid.
Eerst de drollen uit de stal halen en het schone stro in de hoek gooien.
De urine (die mijn ruin in het midden ligt) er helemaal uit halen, de schone strootjes die ik tegen kom gooi ik nog steeds in de hoek.
En let op: met schoon bedoel ik niet dat het stro nog net zo schoon moet zijn als dat je het erin gooide maar dat het nog droog is.
Maar dat moet jezelf een beetje inschatten.
Als je al het natte stro en de drollen eruit hebt dan pak je het (met de greep natuurlijk) stro uit de hoek en verdeel je dat weer netjes in de stal, dan nog een paar plakken schoon stro er op en klaar.

Met een merrie heb je de urine meer achter in de stal liggen, is eigenlijk hetzelfde verhaal maar dan moet je meer aandacht besteden aan de achterzijde van de stal.

Hoeveel stro je er telkens in moet gooien kan ik je niet zo zeggen, dat ligt er ook aan hoeveel je eruit hebt gehaald, je moet het ook een beetje doen op gevoel.

Succes!

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:48

Mijn pony staat op zaagsel maar daar haal ik ook alleen de drollen dr uit. Ze is heel netjes, poept alleen achterin een hoek. De natte plekken haal ik 1x in de week eruit anders kost het teveel aan zaagsel

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:51

Wij doen (bijna) elke dag de drollen er even uit, en 1 keer per week alle natte plekken etc.
Als iets nog gewoon bruikbaar is (dus niet zeiknat) blijft het in de stal.

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:22

Elke dag de drollen en erg natte plekken eruit. En dan de rest laten liggen en klein beetje stro bij gooien. Als als je paard zo'n enorme strovreter is het vieze en schone stro door elkaar heen gooien, zodat hij minder op eet.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:27

ik mest zelf als het vuil is maar ze heeft dan ook een inloopstal. Als ik het doe dan het goede stro in een hoek voorin waar nooit stro ligt (stal is 4 a5 meter en op 3 ligt maar stro) dan ale het viese deruit en kijken hoeveel erbij moet. In de zomer moet je wel opletten dat er niet te veel vliegeneitjes in de poep zitten dus dan goed alle drollen weghalen als het een stro eter is anders krijg je snel wormen.

helenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:14

Horsefreak schreef:
Elke dag de drollen en erg natte plekken eruit. En dan de rest laten liggen en klein beetje stro bij gooien. Als als je paard zo'n enorme strovreter is het vieze en schone stro door elkaar heen gooien, zodat hij minder op eet.

ben ik het helemaal mee eens.. maar dat van dat doorelkaar heen gooien moet je zelf weten

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:54

Ik mest iedere dag en haal dan niet alles eruit, alleen de natte plekken e.d. Wat overblijft schuif ik naar de achterkant van de box. De rest vul ik aan met schoon stro. Zo probeer ik de achterkant een beetje op te potten, vooral in de winter geeft het dan meer warmte en het vocht wordt ook beter opgenomen.

Een keer per week haal ik bijna alles eruit

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:16

Haha, als je zo verwend bent en écht weinig tijd aan het uitmesten wilt besteden (vooral als je paarden van een strostal een smeerzooi maken en alles ook nog eens opvreten) vraag dan eens of je je paarden op vlas mag zetten.
Alleen iedere dag de mest eruit, bodem wat gladtrekken en that's it. Ik doe hier 3 paarden in minder dan 10 minuten en haal er een halve kruiwagen mest per dag uit.

Celvin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 11:56

Goh, we zijn zo te lezen dan wel op de goede weg bezig !
Tot nu toe., hebben wij indd elke keer de natte plekken en de stront eruit geschept., dan wat er aan goed stro overblijft achter in de stal verdelen en aanvullen met schoon !
We hebben in ons gedachten 2x per week helemaal te mesten maar das nog even aftastte hoe het gaat lopen..

Die tip over dat stro vreten is wel handig., ik zal es kijken wattie daarmee doet ! Thanks !!
We hebben een ruin BTW !

Verder hebben wij grote balen stro en tot nu toe heb ik er elke keer 1 plak en wat losse dingen in gegooid !

Bedankt voor de tips en nieuwe zijn natuurlijk nog steeds welkom !

x_Charlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:58

De hopen stront eruithalen en de plakken eruit! Bij mijn verzorgponytjes hebben ze altijd zaagsel, misschien kan je dat eens proberen?

Horsesandme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:02

Ik doe me verzorgpony 1x in de week en dan word ie elke dag opgestrooit met schoon stro. Elke zaterdag schep ik hem dan weer helemaal leeg

Debb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:09

Celvin schreef:

Verder hebben wij grote balen stro en tot nu toe heb ik er elke keer 1 plak en wat losse dingen in gegooid !

Bedankt voor de tips en nieuwe zijn natuurlijk nog steeds welkom !

Wij hebbe ook altijd van die hele grote balen stro Maar als we alleen de drollen & de vieze plekken eruit halen gooien we er geen hele plak bij. ongeveer een halve ofzo, de ene keer iets meer en de andere keer iets minder, ligt eraan hoeveel schoon stro je over hebt!

DiLiberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:19

wij doen het ook zo: natte plekken + mest eruit. Al het schone/droge stro van de buitenkant wat naar binnen halen. 1 van de 3 gooit alles naar de rechterkant en naar voren.
Als de stal weer mooi gelijkmatig verdeeld is met stro, doen we daarover heen 2 sneeuwscheppen met zaagsel (zo houden we de stal mooi droog) en 1 a 2 plakken stro, ligt er aan hoeveel we eruit hebben gehaald.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:10

Ik begin altijd met een schep de drollen weg te scheppen, daar ben ik altijd wel even mee bezig omdat ik nogal precies daarin ben ..
Dan zoek ik met de riek de vieze natte plekken op door het stro op alle plaatsen om te 'draaien' , zo schep je de vieze onderlaag er zo vanaf en gaat er ook minder schoon stro verloren.
Afhankelijk van hoe vies madam is geweest, gooi ik er meestal zo'n 4 plakken bij. De één vindt de bodem ietwat bedekken voldoende, andere zijn van mening dat de laag zodanig dik moet zijn dat je riek de bodem door de strolaag heen niet kan raken..

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:14

Ik haal elke keer dat ik op stal ben van mijn verzorgpony's de natte plekken weg en ook de vieze.

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:33

Wanneer ik een stro-eter heb zou ik ook niet teveel stro erin leggen, wel de bodem goed bedekken maar niet tot halverwege de benen in het stro. En verder wat betreft het uitmesten idd natte plekken en de drollen en 1 keer per week leeg halen.
En de handigheid die krijg je vanzelf.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:26

Gooi het schone stro niet allemaal in het midden maar in de hoeken. Als je al het schone stro in het midden doet is het na een keer plassen allemaal nat.
Als je het in de hoeken gooit (wel wat in het midden natuurlijk)kunnen ze daar lekker van knabbelen en lopen ze het vanzelf naar het midden. Zo blijft het langer schoon.

Celvin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 11:39

sjaslique schreef:
Wanneer ik een stro-eter heb zou ik ook niet teveel stro erin leggen, wel de bodem goed bedekken maar niet tot halverwege de benen in het stro. En verder wat betreft het uitmesten idd natte plekken en de drollen en 1 keer per week leeg halen.
En de handigheid die krijg je vanzelf.

Het is indd denk ik de handigheid die je erin moet krijgen., thanks voor de tips allemaal.. we doen ons best

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:45

Ik mest elke zaterdag uit en verder doe ik er elke keer al de stal vies is. een plak of 2 stro bij.