Tandarts laten komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Tandarts laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:09

Sinds begin november heb ik een 7 jarige kWPN merrie overgenomen van een kennis van mij.
Zij kon nog weinig met dit paardje en uit medelijden voor haar én het beestje heb ik de merrie gekocht. (Niet dat ik alles weet hoor op rij gebied. Absoluut niet, zelfs!)
Ik heb haar eerst 6 maanden op de weide gegooid.
Zondag ben ik voor het eerst weer met haar begonnen.
Met hoofdstel in aan de longe.
Dat ging erg goed. Beter dan ik zelf verwacht had.
Na 10 minuten besloot ik te kijken hoe ze zou reageren als ik het zadel op deed...
Ook dit ging echt boven verwachting goed! Oortjes mooi naar voren en geen vevelend gedrag.
Toen na 10 minuten besloot ik om er op te stappen.
Ook daar reageerde ze goed op alleen begon ze na een minuut of 3 met haar hoofd te schudden.
Eerst dacht ik dat het aan het hoofdstel kon liggen. Deze is namelijk nog helemaal nieuw en erg stroef.
Ik keek naar het bit, en naar mijn idee zat deze goed.
Vanacht bedacht ik me in eens dat ze misschien naar de tandarts moest.
Kan haar hoofd schudden te maken hebben met het feit dat ze naar de tandarts moet, of is het toch protest van haar?

bokjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:11

ja dit kan makelijk je zou eens kunnen voelen of ze haken heeft aan haar kiezen? dit is voor een paard absoluut geen prettig gevoel!

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:19

Gewoon even laten controleren. Laat ook even nakijken of je bit goed zit. Als dit allemaal goed is, kan je verder zoeken. Ligt het zadel goed? Of is het idd klieren? Neem wel les van een instructeur die kan dan de problemen (als het klieren is) tegelijk de kop indrukken, anders wordt het van kwaad tot erger.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:32

ik hou zelf als basis regel aan dat ik een paard pas aanpak voor klieren op het moment dat ik zeker weet dat het 100% gezond is.

daarom laat ik een x per jaar zowel de gebitsverzorger als de osteopaat mijn paard na kijken en bij twijfel vaker.

EvelienH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:49

Als ik jou was zou ik gewoon even de tandarts bellen.
Bij ons komt de tandarts zowiezo jaarlijks, en hij moet eigenlijk altijd wel wat bijvijlen, dus nut heeft het zeker!

Ylana

Re: Tandarts laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 10:22

Ik ga zo meteen gelijk maar even bellen.
Na kijken kan geen kwaad!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:28

Ok!

Bovendien vind ik dat je te vlug bent geweest,misschien heeft ze wat meer tijd nodig en begon ze met haar hoofd te schudden

Ylana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 20:40

Blue_Star schreef:
Bovendien vind ik dat je te vlug bent geweest,misschien heeft ze wat meer tijd nodig en begon ze met haar hoofd te schudden

Hoe bedoel je te vlug?
Ik vind van niet. Omdat ik toch denk dat het haar gebit geweest is.
Maar vrijdag weet ik meer.

helenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:17

Ik zou het gewoon laten controleren.. voor de zekerheid.. ookal voel je zelf en denk je dat er niets mis is.. straks is het wel zo dus even laten controleren en laat het dan weten

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:51

Gewoon laten controleren, kan nooit geen kwaad

Dan weet je in ieder geval zeker dat het daar niet aan kan liggen. Bij ons komt de tandarts ook eens per jaar

Succes

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:54

Ylana schreef:
Blue_Star schreef:

Hoe bedoel je te vlug?
Ik vind van niet. Omdat ik toch denk dat het haar gebit geweest is.
Maar vrijdag weet ik meer.

Sommige mensen doen er maanden over om hen te laten wennen aan bit,zadel en ruiter,jij doet dat in 30min

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:57

Blue_Star schreef:
Sommige mensen doen er maanden over om hen te laten wennen aan bit,zadel en ruiter,jij doet dat in 30min

Pas maar op Ylana, straks dient je paard nog een klacht tegen je in

Overdrijven is ook een vak

Paardje heeft lekker in de wei gestaan, is 7 jaar en mag best aan het werk. Beestje is vast niet van suiker.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:01

Superninus schreef:
Blue_Star schreef:

Pas maar op Ylana, straks dient je paard nog een klacht tegen je in

Overdrijven is ook een vak

Paardje heeft lekker in de wei gestaan, is 7 jaar en mag best aan het werk. Beestje is vast niet van suiker.

Overdreven is het misschien wel maar ik vind het erg raar dat TS bv het paard niet laat wennen aan het hoofdstel,hem ermee longeert,ermee gaat wandelen,uit doen en weer indoen en zo steeds een stapje verder.
Idem met het zadel,eerst zadeldekje,dan longeersingel om te wennen aan de druk van de singel en dan zadel erop,ermee stappen en dan pas gaat er een ruitertje aanhangen,en zo steeds opbouwen en niet meteen baf erin gaan zitten en wegrijden

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 08:49

Blue_Star, dit paardje ís al helemaal zadel mak!
Ze kent al m dressuur...
Maar omdat de vorige eigenaaresse niet echt wist hoe ze precies met het beestje om moest gaan is het een kreng eerste klas geworden!
Niet luisteren, aan de haal gaan voordat ze in de weide staat, met poetsen expres op je voeten gaan staan, afspuiten liet ze niet toe, ergens langs lopen... vergeet het maar! Om maar nog niet te zeggen hoe ze onder het zadel was.
Dát is de reden dat ik gezegt heb ga eerst maar even een half jaar de weide op. Kom even tot rust.
Onderwijl ben ik gaan oefenen met poetsen, benen afspuiten, de weide in en uit, langs normale dingen lopen waar zij van uit haar dak ging.
Dát gaat allemaal perfect nu!
Daarom dacht ik zondag dus eens kijken hoe ze op alles reageert.
Hoofdstel nam ze zonder moeite weer aan. Het zadel kon ik zo er op leggen. Terwijl ze nog geen 6 maanden geleden bij wijze van spreke uit haar dak had gegaan.
Ik heb dus niet even een totaal groen paard zadelmak gemaakt hoor, mocht je dat denken... Zo goed ben ik totaal niet!

mo_mo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:27

ik vind dat je het goed hebt aangepakt hoor !! ( want als het paard al m heeft gelopen dan moet ze gewoon na een paar maanden een bit enz in kunnen )

maar ik zou voor de zekerheid even de tandarts bellen, beter voor niets dan dat het paard echt iets mankeert en je het niet laat nakijken toch

laat even weten hoe het afloopt

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 09:35

Voor vrijdag 15.30 staat de afspraak!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:13

Ylana schreef:
Blue_Star, dit paardje ís al helemaal zadel mak!
Ze kent al m dressuur...
Maar omdat de vorige eigenaaresse niet echt wist hoe ze precies met het beestje om moest gaan is het een kreng eerste klas geworden!
Niet luisteren, aan de haal gaan voordat ze in de weide staat, met poetsen expres op je voeten gaan staan, afspuiten liet ze niet toe, ergens langs lopen... vergeet het maar! Om maar nog niet te zeggen hoe ze onder het zadel was.
Dát is de reden dat ik gezegt heb ga eerst maar even een half jaar de weide op. Kom even tot rust.
Onderwijl ben ik gaan oefenen met poetsen, benen afspuiten, de weide in en uit, langs normale dingen lopen waar zij van uit haar dak ging.
Dát gaat allemaal perfect nu!
Daarom dacht ik zondag dus eens kijken hoe ze op alles reageert.
Hoofdstel nam ze zonder moeite weer aan. Het zadel kon ik zo er op leggen. Terwijl ze nog geen 6 maanden geleden bij wijze van spreke uit haar dak had gegaan.
Ik heb dus niet even een totaal groen paard zadelmak gemaakt hoor, mocht je dat denken... Zo goed ben ik totaal niet!

Dat had je er niet bij gezegd

Ben benieuwd wat de tandarts zegt,laat je het ons even weten?
Hoe doet ze met het eten?Merk je daar iets van?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 13:52

Hahaha, ik dacht al dat het om een misverstand ging
Met eten merk ik weinig. Maar een tijdje geleden had iemand in haar mond gevoelt en die voelde wel het één en ander.
Maar gewoon na laten kijken kan nooit kwaad natuurlijk!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:46

Ylana schreef:
Hahaha, ik dacht al dat het om een misverstand ging
Met eten merk ik weinig. Maar een tijdje geleden had iemand in haar mond gevoelt en die voelde wel het één en ander.
Maar gewoon na laten kijken kan nooit kwaad natuurlijk!

Je moet het maar durven Ik doe het ook hoor af en toe
Kan best haken zijn,goed dat je dus laat nakijken

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:39

1x per jaar het gebit na laten kijken is nooit verkeerd. En zelf kijken heeft weinig zin, sommige gemene haken kunnen ver achter in zitten wat je alleen kan voelen en dat staat los van de voorste kiezen die je kan zien.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:13

De tandarts is geweest...

Mijn god, dat dat paardje nog kon eten...
Hij heeft ongeveer 2,5 cm weggehaald!!! Per kies geloof ik!
Haar gebit is waarschijnlijk nog nooit nagekeken geweest.
Hadden ze dit maar eerder geweten. Dan had Riano een hoop pijn en stress gespaard geblebeven.
Volgende week beginnen we vol goede moed opnieuw. Ik ben benieuwd!

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:24

Jeetje Ylana, gelukkig heb je de tandarts erbij gehaald!

Ben benieuwd of je straks ook verschil ziet