Waar letten jullie op. als je een pony aanschaf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

p0nyl0ver

Waar letten jullie op. als je een pony aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:05

Hoi
Waar letten jullie op als je een pony aanschaf??

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:06

Of het gezond is, of het een goede bouw heeft. Vornamelijk deze dingen.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:07

Onze lijst:
- hoe hij/zij reageert op jouw
- of hij/zij is wat je zoekt
- of hij zij goede tanden heeft
- niegevoelig is om de benen of rug
- goe dloppt op het harde
- of het klikt met rijden
ehmmm... er zijn vast nog wel meer dingen maar dat ben ik even vergeten

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:11

Gangen in stap draf galop.. Onder het zadel en vrij in de bak
Springen onder het zadel en vrij in de bak. Ik kijk en voel de benen na, de omgang... Of hij/zij makkelijk handelbaar is. Of ik rare dingen hoor in de gewrichten tijdens het lopen. Ik let op cornage of andere luchtweg problemen. En voel de rug na... op pijnlijke plekken of dergelijke.
Ook kijk ik of je makkelijk de voeten kunt optillen.

En ik doe dan een bod op de pony die na mijn zegen het dicht bij de goede waarde in de buurt komt.. Soms vragen mensen veel te veel voor een pony... terwijl ze dat (afgezien van emotionele waarde) niet waard is.

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:17

Jullie hebben het dan over een aanschaf van een paard/pony die al onder het zadel is? Wij kopen vooral jonge paarden, vandaar dat we niet zo'n lange lijst hebben

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:17

Myrtje_ schreef:
Jullie hebben het dan over een aanschaf van een paard/pony die al onder het zadel is? Wij kopen vooral jonge paarden, vandaar dat we niet zo'n lange lijst hebben

En dan kijk je niet naar de gangen en het vermogen??

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:19

ik heb vorig jaar een paard gekocht!
waar ik vooral op gelet heb:

* is het dier gezond? kijk ook naar beenstanden enz. dit kan eventueel als ze niet goed zijn nu nog geen problemen opleveren maar later wel.
* van tevoren kijken of je een merrie of een ruin wilt. in mijn geval keek ik bij een merrie: vraag heeft ze erg last van hengstigheid?
* hoe is het diertje op stal, kan ook iemand die niet veel met paarden heeft ermee omgaan. (mijn vriend moet er ook mee om kunnen gaan)
* heeft het diertje stalgebreken (zelf stal ook even nakijken, daar kun je veel aan zien bijtplekken enz.)?
* hoe is het diertje buiten/ andere omgeving?
*ik heb ook geselecteerd op kleur (liever geen witte voeten ivm gevoeligheid voor mok) nou heeft ze er wel een maar nooit ergens last van dus prima!
* is het dier goed te gebruiken voor de dingen die jij er mee wilt doen?
* welk papier zit erbij, is nu misschien niet zo belangrijk, maar wil je het paardje ooit verkopen kan het toch ineens veel minder opbrengen als er geen papier bij zit.
*wat is er al met het diertje gedaan? Hoevaak al van eigenaar verwisseld? (als dit vaak is en het is een jong paard kan er wat aan de hand zijn)
* klikt het op stal en tijdens het rijden?
* natuurlijk de prijs
* de hoogte van het paardje (ga je nog veel groeien of ben je uitgegroeid, om te voorkomen dat je over een jaar te groot bent voor je paardje)
* is het diertje makkelijk te vervoeren.
* spreekt het type je aan?

ik hoop dat je er wat aan hebt, als ik wat vergeten ben en t schiet me te binnen hoor je het wel.

succes!

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:22

Whiz schreef:

Jah, tuurlijk dat ook, maar ik doelde meer op het hoe dat paard dan zou zijn onder het zadel, of het ook klikt enzo.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:22

mijn tip is.. vraag aan de mensen ofdat je het telefoonnummer van de dierenarts en hoefsmit mag hebben. Daar kan je vaak al genoeg van horen wat je van de verkoper niet hoort.

p0nyl0ver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:23

hildetc: Hier heb ik onwijs veel aan! Ik heb zo al paar punten van jou overgepikt die ik kan gebruiken bij het zoeken..

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:24

Myrtje_ schreef:
Whiz schreef:

Jah, tuurlijk dat ook, maar ik doelde meer op het hoe dat paard dan zou zijn onder het zadel, of het ook klikt enzo.

Uhm sorry dat begrijp ik ook niet helemaal.. Kun jij aan de bouw van een paard zien? Hoe die onder het zadel is dan???

ImkeTarek

Re: Waar letten jullie op. als je een pony aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:26

natuurlijk op de gezondheid, maar ook erg belangrijk: voel je een klik (of iig, heb je het gevoel dat die klik kan komen...?!).
als hij/zij onder het zadel is: past hij/zij qua rijden bij je?

natuurlijk moet de prijs niet TE hoog zijn, gewoon een goede prijs voor dat paard!

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:28

mooi zo, je moet alle vragen stellen die in je op komen en ontbreekt er iets aan gewoon verder kijken er is namelijk een overvloed aan paarden in nederland dus niet bij de eerste de beste blijven hangen. ik heb ook mijn overbuurman in de arm genomen die monstert paarden voor t kwpn en kent daar ook mensen die veel weten van het exterieur. ik neem ook altijd mijn vader mee die kijkt of het een mooie combi is. twijfel niet als je het niet zeker weet neem gewoon iemand mee die je vertrouwd en die er veel verstand van heeft.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:28

Het belangrijkste is of de pony bij je past! Denk dan aan het karakter maar ook of de pony geschikt is voor wat jij er mee wilt gaan doen. Als je een geschikte hebt gevonden laat je hem keuren door je dierenarts.

p0nyl0ver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:37

En als je het laat keuren door de dierenarts, Aan de hoeveel euro zit je dan? (ongeveer)

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:38

Klinische zo rond de 80 en als je er fotos bij wilt is het een paar honderd euro.. afhankelijk per regio

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:54

- vooral op karakter, een beetje op type en natuurlijk schofthoogte.
daarna op bouw, gangen, gezondheid etc.
Verder heb ik aan anderen ervaringen met het paardje gevraagd.