Opfok, voors en tegens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yorghos

Opfok, voors en tegens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 18:36

Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd, maar kwam geen informatieve topics tegen. Vandaar dus een nieuw topic.

"Wat zijn de voors en tegens van veulenopfok?"

Ik ben op dit moment paardloos en ben weer voorzichtig aan het rondkijken naar een leuk paardje. Mijn gedachten gaan uit naar een jaarling, waarschijnlijk een merrietje.

Nu vind ik het zelf eigenlijk niks om zo'n jong paardje ergens op een pensionstal te stallen. In de eerste plaats vanwege de kosten, maar ook omdat ik vind dat zo'n paardje lekker tussen soortgenoten moet kunnen opgroeien.

Opfok, dus. Maar dan heb je ook weer de keuze tussen op laten groeien in een groep leeftijdsgenoten van dezelfde sexe, of in een kudde met dieren van verschillende leeftijden. Wat is nou wijsheid?

Waar hebben jullie je jonge dieren staan en waarom heb je daarvoor gekozen?

Alle ervaringen / opmerkingen en discussie van harte welkom!

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:59

Mijn jonge paard staat nu op een begrazing, is te vergelijken met een opfok. Alleen ze staat in een natuurgebied.
Ik ben voor de opfok. Ik vind dat een paard in een kudde hoort te staan, maakt niet uit hoe oud of welk geslacht (hengst zal wat moeilijker gaan ).

Mijn ervaring met de begrazing is (het is wel mn 1e jonge paard) dat mijn paard er heel gelukkig uitziet en natuurlijk gezond. is minder afhankelijk van de mens maar tog erg lief met veel respect. Als je een paard bij huis of op een pension stal hebt staan zal hij/zij tog meer verwend worden.

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:11

Ik ben het helemaal met je eens Bleikja, ik zie weinig nadelen aan opfok. Je paard groeit op met leeftijdsgenoten en dat vind ik erg belangrijk. Paarden uit de opfok zijn meer zelfstandig en inderdaad minder verwend, en ik vind ze vaak levenslustiger. Het risico zou kunnen zijn dat je paard wat minder 'toezicht' geniet, maar in de meeste gevallen gaat het goed en de paarden worden regelmatig gecontrolleerd. Ik vind dat nadeel niet opwegen tegen de nadelen van pensionstalling voor een jong paard.

Ik heb zelf meerdere jaren met jonge paarden gewerkt en de stal waar ik nu werk heeft 1 kuddeproject en 1 opfokproject. Ondanks dat ik zelf weinig te maken heb met de jonge paarden hier hoor ik veel positieve reacties!

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:15

@Bleikja:
Dat klinkt interessant. Die mogelijkheid heb ik nog niet eerder overwogen. Wist ook helemaal niet dat zoiets kan.
Kun je me vertellen waar jij je paardje hebt lopen en hoe je daar terecht bent gekomen? En wat zijn de kosten hiervan?

mhtimmerwerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:19

ik heb een jaarling die staat in de opfok tussen ongeveer 6 jaargenoten en 2 twee jarige. ze voeden elkaar op , ik ben absolut voor opfok
ze lopen de hele dag kunnen spelen met elkaar en kunnen de hele dag eten.
succes groetjes linda

ikke

Re: Opfok, voors en tegens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:37

Wat is het verschil tussen op de wei staan in een pensionstal en op de wei staan in de opfok?? Kosten? Koop dan geen jong paard, maar een 5 of 6 jarige waar je meteen mee verder kunt, dat is dan echt NOG goedkoper.
Als je opfok alleen bestaat uit leeftijdgenoten, dan is dat waardeloos en slecht voor de geestelijke stabiliteit. Is de opfok van allerlei leeftijden, dan is het zinvol en voegt het iets toe aan de ontwikkeling van het paard. Zorg er echter wel voor dat je paard met enige regelmaat in handen komt. Je hoeft er niet dagelijks een uur mee bezig te zijn, maar twee á drie keer per week tien minuten is wel aan te bevelen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:59

Bij ons op stal gebeurt de opfok verschillend.
Het ene veulen krijgt de kans volledig op te groeien in een kudde van 8 paarden, zonder scheiden.
Weer de ander werd na zo'n 5 maanden afgespeent en heeft een jaar lang met een andere jaarling, zelfde geslacht gestaan 24/7 op de weide.
Ons veulen nu alweer ruim een half jaar oud, groeit op tussen de andere paarden. Soms met mijn paard, onderhand 3 jaar, die zich gedraagt als pleegmama of bij de Shetlander, iig mocht de wei niet mogelijk zijn in een open stal met meerdere gezelschaps genoten, allemaal merries wisselend in leeftijd en soms de ezelhengst

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:24

Ik heb mijn pony's allemaal bij elkaar lopen. Merries, veulens, jong grut en zelfs mijn hengst(oke, die loopt bij de drachtige merries en de net afgespeende merrieveulens).

Ze voeden elkaar idd op, gaat super. Mijn 2 jarige haal ik echt maar ongeveer 1x in de 2 weken van het land af(nu iets meer ivm het extreem verharen, als ik haar niet wat vaker poets word ze gek van de jeuk). Wel ben ik zelf dagelijks op het land om te voeren, uit te mesten en water te brengen dus het is zeker niet dat ze helemaal geen mensen ziet als ik haar niet van het land haal.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 16:03

ikke schreef:
Wat is het verschil tussen op de wei staan in een pensionstal en op de wei staan in de opfok?? Kosten? Koop dan geen jong paard, maar een 5 of 6 jarige waar je meteen mee verder kunt, dat is dan echt NOG goedkoper.

Wat ik bedoel is dat ik geen jaarling voor de volle mep op een pensionstal wil zetten. Dat heeft niets te maken met de weidegang, maar met het feit dat ik dan moet betalen voor allerlei voorzieningen waarvan ik met zo'n jonkie geen gebruik kan maken. Denk aan binnenbak, buitenbak, solarium, dat soort zaken.
Het is dus niet zo dat ik een jong paardje wil kopen vanwege de stallingskosten.

Daarbij hebben de meeste pensionstallen die ik ken niet de mogelijkheid om paarden 24/7 (als het weer het toelaat natuurlijk) buiten te zetten.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:12

Ik ben ook voor de opfok. De mijne staat er sinds november (is nu 2 jaar). Momenteel staat ze met 1 twenter merrie en een stuk of 5 hengstjes en merries van 1.
Per volgende week gaan de hengstjes naar de hengstenwei met 3 twenters. De merrietjes gaan bij elkaar en mijn twenter en die andere twentermerrie gaan met 2 drachtige merries op de wei. Hierdoor krijgt ze nog wat extra opvoeding. Heeft ze ook wel nodig want het is een pittige tante.

Ik zou niet voor een te grote groep gaan en met verschillende leeftijden, is goed voor de rangorde enzo.

La_Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:47

ik ben ook vóór opfok.
Mijn (nu bijna 2 jarige) merrie staat vanaf 5 maanden op een groot opfokbedrijf. Mijn grootste reden om haar naar de opfok te brengen is omdat ik vindt dat een jong paard niet in een box van 3 bij 3 hoort te staan waar hij s'winters hooguit een uurtje uit kan.....
Mijn 11 jarige merrie is een verschrikkelijk kreng tegen andere paarden, zij is nooit tussen andere paarden opgegroeid. Hier heb ik op sommige momenten problemen mee (met vakanties enz) want ik kan haar bij heel weinig andere paarden zetten
Met haar veulen wilde ik dat zoiezo verkomen en dat is nog een rede waarom ze in de opfok staat, zodat ze later makkelijk met andere paarden om kan gaan.
Wel ben ik idd van mening dat ze wel in handen moeten komen, want om met een verwilderd paard terug te komen vindt ik ook niet zo'n goed plan.
Waar mijn 2 jarige nu staat komen ze niet ontzettend veel in handen maar wel regelmatig. Bij de DA, voor ontwormen en hoefsmid (waardoor ze ook nog steeds prima voetjes kan geven )

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:16

hoi allemaal! ik was dit even allemaal aan het lezen en had ik nog een vraag zelf: wanneer doen jullie je veulen in de opfok? "meteen" na het afspenen of houden jullie eerst je veulen een jaartje bij je voordat ie de opfok ingaat?

helenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:53

Ik heb hier niet echt verstand van dus iik kan jullie niet helpen

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:19

Ik ben absoluut heel erg voor opfok. Vind het heel belangrijk dat veulens opgroeien met soortgenootjes en genoeg ruimte hebben om te bewegen. Of dat nu is op een pensionstal die dit ook aanbiedt of dat je zelf wat spul op het land hebt lopen of via een stal die alleen opfok heeft maakt mij niet uit.
Ik vind er ook wat voor te zeggen om in een gemengde groep op te laten groeien (leeftijdgenootjes wel belangrijk) dit is helemaal het meest natuurlijk.

Zoek wel heel goed je opfokadres uit. Je moet hier zelf een goed gevoel bij hebben en bekijk ook zeker de paarden die er eventueel al staan. Maak duidelijke afspraken over wanneer je mag komen, of je het dier eventueel uit de groep mag halen of niet (per opfok en persoonlijke wens verschillend) hoe vaak en hoe het bekappen, inenten en ontwormen geregeld is, tot welke leeftijd hij daar kan staan en of er eventueel mogelijkheid tot castreren bij een hengst is.

Verder een waarschuwing voor vooral wat sobere rassen, let goed op dat er niet te rijk gevoerd wordt! Kennis van mij kreeg haar ijslandermerrie hoefbevangen terug, was handig geweest als eerder aan de bel getrokken was doen het dier veel te dik werd!

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:12

@ Bjarni
Dank je wel. Dat zijn opmerkingen waar ik iets mee kan. Ik ga hier zeker op letten als ik op "verkenning" uitga.

Ik ben nu bezig om verschillende mogelijkheden op een rijtje te zetten. Het aanbod is behoorlijk groot en ik vind het zelfs al moeilijk om te bepalen waar kijken de moeite waard is en waar niet.
Prijzen komen allemaal redelijk overeen, er zit niet veel verschil tussen.

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:58

Ik heb mijn friese merrie jaarling 2 weken geleden terug gehaald van de opfok. Resultaat, een paard dat harstikke bang geworden is voor mannen, 4 hoeven die zwaar verwaarloosd zijn en waar ik een jaar zoet mee ben om ze weer in redelijke staat te brengen. In haar straal zit een splinter van haar eigen hoef die eruit moet groeien, alle 4 d'r benen hebben rotstraal. Haar hoeven waar zo lang en vergroeid. Ik ben er regelmatig heen gegaan. Maar omdat de stallen daar alleen maar opgestrooid worden en ik haar er niet uit kon halen, is het me nooit opgevallen. Wel zag ik dat haar hoeven lang waren. En een rare vorm hadden. Als ik daar wat van zei moest ik me maar geen zorgen maken dat komt later wel goed. Yeh right, als ik haar over 2 jaar had terug laten komen had ik nog een groter probleem gehad met haar hoeven.

Ik ben heel zuinig op mijn paarden, wil er het beste voor. Gelukkig sta ik met mijn andere fries op een stal waar de paarden in een kudde staan op een land van ruim 4 km lang. Waar ze nog paard kunnen zijn en zomer en winter het land op kunnen. 's Winters gaan ze 's nachts op stal, maar worden s morgens vroeg weer op het land gezet.

Ik was ook altijd voor opfok, dacht er goed aan te doen. Nu 2 weken later gaat het een stuk beter met haar, gelukkig is ze het vertrouwen in mij niet kwijt geraakt. Maar mijn hoefsmid heeft dikke problemen met haar gehad om haar te bekappen, hij is dan ook nog is een man, maar na een half uurtje ging het gelukkig een stuk beter.

Ik doe mijn paarden dus nooit meer naar een opfok, door mijn slechte ervaring nu.

Mijn jaarling staat nu dus in een kudde van 10 paarden van shet tot paard. Er staan 2 "oude" ruinen tussen 1 van 15 en 1 van 18 de rest is allemaal 3 en 4. Ik begin er nooit meer aan.

Gr. Angelique

P.S. Als je bij een opfok gaat kijken, kijk aub hoe de veulens, jaarlingen enz. erbij staan, kijk naar hoeven, uiterlijk, enz enz. Scheelt een hoop ellende. Er zijn ook goede opfokadressen hoor, dat wil ik ook wel even kwijt, maar voor mij in ieder geval niet meer.

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:07

Mijne staat op een pension stal waar hij dagelijks op de wei gaat met leeftijd genootjes pension stal en opfok in 1 en hij doet het hier beter dan in alleen een opfok waar hij eerst stond. Ben zeker wel voor een opfok maar moet het wel een goeie zijn.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:46

Toen ik Walter kocht was hij bijna 2 jaar en had hij anderhalf jaar op de hengstenwei gestaan. Toen zag hij er zo uit.
Afbeelding
Niet als een hengst van bijna 2 dus, hij had ook makkelijk een jaar jonger kunnen zijn.

Nadat ik hem kocht heb ik hem op een pensionstal gezet waar hij wel hele dagen buiten kwam. Omdat hij naar mijn zin toch te weinig buiten kwam is hij nu weer verhuisd naar een wei met schuilstal. Toch is hij in die tijd al wel enorm bijgekomen, hij komt nu goed mee in een groep paarden. Sterker nog: hij is ze de baas.
En hij ziet er een stuk beter uit.

Afbeelding

Mijn advies: zet een paard alsjeblieft niet te jong in een opfokgroep. Een paar maanden leeftijdsverschil kan er voor zorgen dat jouw paard onderin de rangorde komt en echt te kort krijgt.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:53

Ik ben voor opfok maar dan moet de groep wel uit verschillende leeftijden bestaan anders gebeurt er niet veel aan opvoeden.
Bij ons loopt de jaarling nu in een groep met moeders en oude fjord en 2 shets. Ze wordt zo goed opgevoedt is het niet dat het een hele dominante dame is en vaak de rest opvoedt. Maar het is toch wel belangrijk dat ze veel buiten komt.
's winters loopstal met paddock en nu 24/7 buiten.
Belangrijk in een opfok vind ik dat ze regelmatig in de hand komen gezien ons andere jonge paard in een echte jaarling groep heeft gestaan en toen hij terug kwam niet meer de jonge lieverd was die wij weg brachten dus doen we het nu maar zelf.
Naar wat voor een paardje ben je trouwens op zoek?

Groetjes Chantal

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:56

Ik ben ook voor de opfok, alleen met mijn merrie heb ik nu zoveel pech dat ik toch echt twijfel om haar naar huis te halen. (ze is ondertussen al wel 3 jaar hoor), maar ik heb haar al moeten verplaatsen omdat de opfok waar ze eerst stond ernstige zomerexceem had, en nu zit ze onder de teken...
viewtopic.php?f=3&t=581063&view=unread#unread

Ik vind dus wel dat je er goed over na moet denken of je het verstandig vind dat er zo weinig toezicht op is.
Ja mijn merrie wordt dagelijks gecontroleerd, maar die teken vallen alleen op als je heel goed kijkt. Ze zijn namelijk ontzettend klein...

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:59

ik ben voor opfok en toch ook weer een beetje niet
ik vind dat de veulens met andere veulens moeten staan zodat ze kunnen spelen en veel dingen kunnen leren.maar ik vind het ook belangrijk dat hij aan mensen went en dat je hem af en toe eens poetst,en wat met hem om knuffeld.
mijn veulens hebben nooit in de opfok gestaan,wij hadden zoiezo wel elk jaar 3 veulen en die konden dan mooi met ze 3e opgroeien.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 09:50

Controle en verzorging zijn inderdaad puntjes waar ik me ook wel een beetje zorgen over maak. Als ik op een plek terecht kom dat niet echt in de buurt is, zal ik misschien niet wekelijks in staat zijn om langs te gaan.
En toch wil ik daar met een gerust hart mijn paardje achter kunnen laten. Ik vind een goede, verstrouwde plek belangrijker dan de afstand.
Een van de criteria waar ik nu voornamelijk naar kijk is of de eigenaar de paardjes af en toe eruit mag halen. Ik wil wel zelf al wat kunnen poetsen en stukje wandelen, dat soort dingen.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 09:52

@ Wendy
Jouw paardje ziet er inderdaad niet erg florisant uit op die eerste foto. Ik had er niet bij stil gestaan dat de rangordebepaling zo'n impact heeft op een jong dier. Dat is ook weer iets om in de gaten te houden.
Op je tweede fotot heeft hij zich tot een mooie vent ontwikkeld, trouwens!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:51

Ik ken trouwens iemand die tinkers fokt, weet niet of dat iets voor je is... bericht is nav je onderschrift.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:48

Mijn 3 jarige merrie heb ik zelf opgefokt, nu mag ik niet klagen omdat wij een melkveehouderij bedrijf hebben en dus beschikken over voldoende grasland.

Wat mij tegenstond om haar weg te brengen naar een opfok was:

- 2 x per jaar bekappen, bij het de wei opgaan en winterdag voor ze op stal komen
- 2 x per jaar ontwormen, als er uberhaupt al ontwormd werd
- Algemene zorg.

Nu wil ik niet zeggen dat alle opfok bedrijven niet aan mijn eisen zouden voldoen, maar ik wil mijn paard geregeld kunnen opzoeken, niet aan allerlei regels vast zitten qua visite en tsja, als je de hele grote opfokstallen hebt ze komen gewoonweg weinig tot niet in handen.

Dan was voor mij de keus snel gemaakt mooi aan huis opfokken en dan paarden bij huis halen. Het is goedkoper en naar eigen zeggen is het prima gegaan. Mijn merrie is nu drie, altijd in handen geweest dus erg handzaam, maar ook kern gezond omdat ze het hele jaar door buiten liep en zomerdag 24/7 op de wei staat.

Momenteel hebben we weer 2 jaarlingen erbij die dag en nacht buiten lopen, daar komen straks (in aparte weides) nog 2 merrie`s met veulens bij en mijn 3jarige die nu gedekt is gaat straks met een enter hengst ook de wei op. Volle bak dus. Maar ook de eigenaren zeggen, we weten zeker dat de controle en verzorging 200% is, en dat is ze meer waard dan een duur prijskaartje aan een opfok stal