ruiterbewijs - Ook als iemand mee gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

ruiterbewijs - Ook als iemand mee gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 14:46

Als je samen met nog 2 anderen bijv. op buitenrit gaat, en 2 hebben er wel een rb en jij niet, mag je dan mee te paard?
En, als je met iemand mee gaat, jij op de fiets-anderen te paard.. jij hebt een rb, mag dat dan ook?

Oke, ik hoop dat je het snapt..

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:48

Als je gewoon zelf met je eigen pony of verzorgpony op pad gaat dan maakt het helemaal niets uit of je een RB hebt of niet.

Er zijn enkele gebieden in NLd waar je een RB moet hebben (stukjes veluwe), maar verder maakt het niets uit en kun je gewoon altijd met je pony naar buiten.

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 14:51

Apple schreef:
Als je gewoon zelf met je eigen pony of verzorgpony op pad gaat dan maakt het helemaal niets uit of je een RB hebt of niet.

Er zijn enkele gebieden in NLd waar je een RB moet hebben (stukjes veluwe), maar verder maakt het niets uit en kun je gewoon altijd met je pony naar buiten.

Maar, als je daar dan gaat rijden? ( ben ik nu moeilijk aan het doen.. )

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:51

Als je daar gaat rijden dan moet je gewoon een rb hebben.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:40

Volgens mij kan je ook een klein bedrag betalen (4 euro ofzo). Misschien kan je bellen met staat-bosbeheer/natuurmonumenten?

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 15:43

waarom een klein bedrag betalen?
( wou het alleen maar weten hoor, voor 'als' snap je? )

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:46

Met dat kleine bedrag dat je moet betalen koop je een toegangsbewijs voor bepaalde gebieden (drunense duinen bijvoorbeeld of de bepaalde stukken van de noordzeekust). Dat zegt niets over 'al dan niet ruiterbewijs'.

Dat staat daar geheel los van.

sara0

Re: ruiterbewijs - Ook als iemand mee gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:59

volgens mij (maar weet niet zeker) is er ook zo iets dat wanneer er een persoon een ruiterbewijs heeft dat je dan een of twee personen mee magnemen (te paard) maar ik weet het niet zeker.. maar het is nog niet overal verplicht dat weet ik wel, zelf heb ik even geinformeerd of in de regio waar ik woon je wel een ruiterbewijs moet hebben.. dan weet je het iig zeker..

Shannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:18

Ja als je een ruiterbewijs hebt mag je iemand meenemen (weet niet of dat er 1 of 2 zijn).
Ik heb hem paar jaar terug gehaald want toen werd er gezegd dat het spoedig verplicht zou worden. Nou ik heb hem nooit bij me met rijden want ik ben nog nooit gecontroleerd ofzo. Niemand heeft er ooit naar gevraagd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:44

nonixjuh schreef:
Als je samen met nog 2 anderen bijv. op buitenrit gaat, en 2 hebben er wel een rb en jij niet, mag je dan mee te paard?
En, als je met iemand mee gaat, jij op de fiets-anderen te paard.. jij hebt een rb, mag dat dan ook?

Oke, ik hoop dat je het snapt..

Yep, vraag volkomen duidelijk
Er zijn twee mogelijkheden:
1) Gebied waar RB verplicht is.
ALLE ruiters MOETEN een RB hebben.
2) Gebied zonder verplichting.
Ruiterbewijs heeft geen enkel nut of waarde.

Of je moet betalen om ergens te mogen rijden staat volledig los van het ruiterbewijs. Echter, er zijn enkele gebieden waar je een ruiterbewijs moet hebben om een toegangskaart te kunnen kopen.

opm.: Op de Veluwezoom is het ruiterbewijs niet meer nodig. Je koopt een toegangskaart en klaar ben je.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:11

sara0 schreef:
volgens mij (maar weet niet zeker) is er ook zo iets dat wanneer er een persoon een ruiterbewijs heeft dat je dan een of twee personen mee magnemen (te paard) maar ik weet het niet zeker.. maar het is nog niet overal verplicht dat weet ik wel, zelf heb ik even geinformeerd of in de regio waar ik woon je wel een ruiterbewijs moet hebben.. dan weet je het iig zeker..

Ik weet heel zeker dat dit NIET mag.

Ik heb 2 jaar terug bij Goois natuur reservaat een vergunning gekocht voor een paar dagen. Ik heb een ruiterbewijs, mijn rijmaatje een Duits ruiterbewijs wat in NL dus NIET geldig is.
Ze mocht NIET op mijn ruiterbewijs meegaan.
Volledig illegaal hebben we door de boosen van het Gooi gereden