Paard alleen op de wei s nachts???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Paard alleen op de wei s nachts???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:05

Ik ben van stal verhuisd in januari. En waar ik stond stonden de paarden altijd 24/7 op de wei.

Op deze stal behoort dit wel tot de mogelijkheden MAAR:

Niemand doet dit!!!

Dus ik mag haar wel laten staan, maar dat bgetekent dan dat ze s avonds en s nachts alleen staat!!!

Zou dit kunnen????

Ik ben bang dat ze misschien in paniek gaat raken als ze alle andere paardjes ziet gaan, en zij alleen achter blijft!

Maar vind het zo lekker voor dr als ze toch dag en nacht de wei op mag...

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:34

Ik heb het bij met de mijne op mijn vorige stal wel gedaan. Ik wist alleen heel zeker dat hij absoluut niet gek zou gaan doen als hij andere paarden weg zag gaan of alleen zou staan.
Bij daglicht goed uitgetest en in de gaten gehouden en het is prima gegaan.
Nou is hij zowieso wat dat betreft wel een koele kikker, zal nooit langs het draad gaan rennen of zo. Als zijn vriendinnetje nu even wordt opgehaald wacht hij ook gewoon bij het hek tot ze terugkomt.
Ik denk dus dat dit per paard verschillend is of het wel of niet kan.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:44

Bij de meeste paarden lukt dit niet en gaan ze echt uit hun stekker als ze alleen achterblijven. Een enkeling (meestal merries) vinden het niet zo erg en blijven rustig. Ik zou iiig eens kijken hoe ze reageert als de rest eruit gaat (verdekt opgesteld). Gaat het niet dan zou ik haar er gelijk uithalen. Kans op blessures is nl. groot. Bij mijn vorige paard hadden ze tegen de afspraak in alle paarden in de omliggende weilanden eruit gehaald en die brak zijn griffelbeen. Is uiteindelijk wel geheeld maar dan ben je maanden verder en een hoop dierenartskosten.
Probeer anders een iemand over te halen of die ook zijn paard buiten wil laten.

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:07

het ene paard word compleet gek als je de rest binnen haalt en hij/zij blijft alleen achter, het zijn en blijven kuddedieren! als je echt wilt dat zij s'nachts buiten blijft staan zou je eerst eens een keer kunnen kijken hoe ze reageerd als ze in haar eentje buiten staat en anders misschien een shetje als vriendje erbij??

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:11

De mijne kan absoluut niet binnen staan eigenlijk. De boer zegt ook (en die kan haar de hele dag op een afstandje zien) dat het in het geval van mijn paard beter is om haar in haar uppie buiten te laten, dan om haar in haar hok te proppen, terwijl ze knetter wordt van de warmte en de vliegen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een hele zelfstandige merrie heb, en er wel schapen en koeien bijlopen als andere paarden naar binnen gaan.

ikke

Re: Paard alleen op de wei s nachts???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:44

Hhmmm, het zou niet mijn eerste optie zijn. Wat je zou kunnen doen is gewoon kijken wat er gebeurt. Als je paard de eerste twee uur alleen goed doorkomt, is de kans groot dat het goed gaat, zeker als het een aantal dagen op rij goed gaat.
Dat mensen hun paarden 's nachts niet buiten willen laten kan ik me wel iets bij voorstellen. Het is ook niet een absolute noodzaak, mits de paarden dan overdag buiten staan.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:29

Ik zou het ook niet gauw doen. In jouw geval zou ik dan toch kiezen voor de nacht op stal, zolang ze overdag maar naar buiten kan!

Mijn pony stond eerst ook dag en nacht buiten, en op deze stal ook niet meer. Maar ze is er zeker niet slechter op geworden, juist beter! Maargoed, dat kan ook aan andere factoren liggen.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 21:33

Ja ga toch nog proberen of er niet een pony of paard is die erbij kan dan...

Anders moet ik dus het hele seizoen gaan regelen dat ze binnen en buiten komt. want ze zou in principe buiten gezet worden door de mensen daar.

Alleen kunnen ze niet garanderen dat ze dan elke dag buiten komt!

dus ja dan heb ik liever dat ze eventueel met een vriendje lekker op de wei kan blijven

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:00

Ohja in dat geval sowieso ja!

Ik heb het geluk dat de stalhouders de paarden binnen en buiten zetten, hoef me daar dus geen zorgen over te maken!

Mocht er niemand zijn die zijn paard 's nachts buitenlaat, is er dan niet iets af te spreken met een stalgenoot?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:25

Mariek1983 schreef:
Ja ga toch nog proberen of er niet een pony of paard is die erbij kan dan...

Anders moet ik dus het hele seizoen gaan regelen dat ze binnen en buiten komt. want ze zou in principe buiten gezet worden door de mensen daar.

Alleen kunnen ze niet garanderen dat ze dan elke dag buiten komt!

dus ja dan heb ik liever dat ze eventueel met een vriendje lekker op de wei kan blijven

Huh? Afspraak is afspraak. Dagelijk buiten is dagelijks buiten, punt uit. Of begrijp ik verkeerd dat dat wel is toegezegd??
Ik snap dat niet zo goed. Je mikt alle paarden 's morgens buiten en dondert ze 's avonds weer binnen, hoe moeilijk kan dat zijn?
Persoonlijk zou ik nog twee keer nadenken of ik daar wel mijn paard zou willen hebben, maar mogelijk kijk ik er nu wat te zwart tegenaan.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 06:13

Ze hebben het in principe 'beloofd'. Maar ze willen hem ook wel wel buiten zetten, maar dan op hun tijden! Dus dat kan s ochtends zijn, maar net zo goed 15:00 s middags! En met binnen halen hetzelfde probleem! Dat kan laat op de avond zijn, maar ook al 16:00 s middags bij wijze van.

Er zijn 7 pensionklanten, waarvan het merendeel wat jongere meiden die toch al hele dagen daar zijn!

Ik wil niet meteen als "nieuwe"" klant zo hoog van de toren blazen!

Volgens staleigenaar viel eht allemaal goed te regelen onderling!

Maar ja de gedachte aan van mei tot en met oktober steeds rooster afstemmen, zie ik niet zo erg zitten eigenlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 06:24

Ik zou het zeker niet doen lals hij er net staat, paarden hebben tijd nodig met wennen. Dat kan maanden duren, al lijkt het dat hij in een korte periode gewend is.

Kijk eens of je kunt afspreken met een weidemaatje zijn baasje of ze samen buiten mogen blijven als de nachten lekkere temperatuur hebben. Ik vind het in de zomer ideaal, zijn ze lekker soepel als je gaat rijden. Vaak moet er 1 schaap over de dam zijn.
Als de weersomstandigheden ideaal zijn, gaan mensen eerder over stag. Nu is het ook al te doen voor de paarden,maar mensen hebben al snel het idee dat het te koud is of zo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 06:32

Mariek1983 schreef:
Ze hebben het in principe 'beloofd'. Maar ze willen hem ook wel wel buiten zetten, maar dan op hun tijden! Dus dat kan s ochtends zijn, maar net zo goed 15:00 s middags! En met binnen halen hetzelfde probleem! Dat kan laat op de avond zijn, maar ook al 16:00 s middags bij wijze van.

Er zijn 7 pensionklanten, waarvan het merendeel wat jongere meiden die toch al hele dagen daar zijn!

Ik wil niet meteen als "nieuwe"" klant zo hoog van de toren blazen!

Volgens staleigenaar viel eht allemaal goed te regelen onderling!

Maar ja de gedachte aan van mei tot en met oktober steeds rooster afstemmen, zie ik niet zo erg zitten eigenlijk...

Een rooster is wel beter, wordt er eerlijker verdeeld waardoor er minder kans op zure gezichten komt, je wat meer rechten opbouwd. Kun je ook kijken hoe het gaat met buiten en binnen. Wellicht leer je dan ook beter kennen welke paarden goed en minder goed met elkaar overweg kunnen en dan kan je misschien iets met iemand vast af gaan spreken over buiten zetten en jij binnen zetten, van jullie beiden paarden. Je moet er wat voor over hebben. MIjn ervaring in de praktijk is nl dat mensen die nooit de moeite nemen om hun eigen paard buiten te zettten het dus ivm tijdgebrek aan andere overlaat, deze paarden ook enkele dagen per week op het hok blijven staan. De eigenaar weet het toch niet. Al gauw is iets in de paardenwereld doen voor een ander (eigenlijk voor het paard) te veel. Kost al gauw te veel moeite.

Zo ben ik altijd iemand geweest die paarden van andere buiten zette. Die andere had ook wel eens de tijd om het te doen, maar het is gewoonte geworden en wel zo makkelijker, zeker in het weekend. Er is nu een moment gekomen dat ik het niet meer wil doen voor zulke mensen. Ik doe het als zij ook wat voor mij doen. Te veel misbruik is er van mij gemaakt nl. Nu heb ik een over en weer relatie met iemand en in de week doe ik idd vaak nog wel eens wat meer, maar niet meer alles en dat voelt goed. Idd een kleine moeite iemands paard buiten zetten en binnen halen, maar voelt soms ook wel eens rot. Zeker als de paarden tot na 18.00 kunnen blijven staan. Die persoon kan na zijn avond eten komen om de paarden binnen te halen, in de winter nll wordt zijn/haar paard elke dag binnen gehaald voor die tijd..... En dat gebeurd dan vaak niet, komen ze alleen om te rijden, dus alleen voor zich zelf en zoef weg zijn ze weer. Probeer ook niet zo een naam te krijgen.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:09

Mijn paarden staan bij huis en als ze alleen op de wei staan worden ze zou gauw het schemer begint te worden onrustig. Ik laat ze dan ook niet alleen buiten staan na schemer. Toen ik nog met twee paarden op een pensionstalling stond, ging ik ze regelmatig tegen schemer ophalen en ze waren toch altijd wat rillerig. De paarden die dan achter bleven, gingen soms echt door het lint. Als het heel warm is overdag, dan draai ik ht schema om, 's avonds op de wei, maar dan wel de hele kudde!

Misschien is het een kwestie van wennen? Maar ik doe het niet een paard alleen op de wei.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:17

Bij ons kan een koppel merries, waaronder mijn merrie zelf, ook prima alleen staan; wat niet wegneemt dat sociaal contact sowieso erg belangrijk is.
Wij hadden een merrie op stal die alleen in de nacht naar buiten mocht, vanwege de ernstige verbranding in haar kootholten en op haar neus, dit was slechts een onderdeel van het 'behandelingsplan' . Dat naar buiten gaan ging echter prima, ze stond dan wel met veulen.

Ik denk dat het een questie is van uitproberen..

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:26

kijk of je paard er na een 2 uur of langer rustig staat en haar ding doet. blijft ze onrustig dan zal je iemand zover moeten krijgen samen met haar een paard toch maar op de wei te zetten...of miss zelfs een vriendin zoeken die miss wel dr paard bij jou op de stalling wilt plaatsen zodat je met dat paardje als gezeldschap dr toch 24/7 buiten kan laten...of nog een pony kopen maarja dat word gelijk zo duur he maar een shetje kan meestal wel samen in de stal (als de stal ruim genoeg is) en kost niet zo veel...en idiaal als maatje samen in de wei. maar miss krijg je het financieel wel allemaal net gehaalt dan gaat een shet ook niet he en verder....als er echt niemand een paardje 24/7 op de wei laat dan kun je voor 2 dingen kiezen. of zoek een wei ofzo waar al een ander paard staat of waar nog een ander bij komt te staan en laat haar daae 24/7 staan met een degelijke schuilstal... of zet haar in een wei waar nog andere weides zijn met paarden zodat ze wel alleen staan maar andere paarden kan zien miss zelfs wel naast haar in de wei en dus kan aanraken...

ow vind het trouwes belachelijk dat echt NIEMAND ANDERS zijn paardje 24/7 weide gunt!!! als ik in de buurt zou wonen en een paardje had kon ze bij mijn paard(en) staan maarja daar schiet je nu niks mee op he

veel succes

frenneker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:30

Ik zou het zeker doen! En wie weet......Goed voorbeeld doet misschien wel volgen!
Succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:48

Een paard in zijn eentje op de wei en de rest van de kudde op stal en het wordt schermerig gaat meestal door het lint met alle gevolgen van dien. Dan toch op zijn minst met een ander maatje die overigens niet een paniekvogel moet zijn.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:16

Ik zet mijn twee paarden snachts ook appart. Eentje blijft altijd op wei omdat er een inloopstal is, en de ene gaat op stal. Dit gaat heel goed. Het scheelt denk ik ook dat ze dan eten krijgen en het daarom hun niet uit maakt zolang ze kunnen eten. Maar ze is het gewend, want ze heeft vroeger veel alleen op wei gestaan. Nu heeft ze gelukkig overdag een maatje.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:20

Persoonlijk zou ik niet een paard in zijn eentje in een voor hem nog nieuwe, onbekende wei 's nachts buiten laten staan. Veel te veel kans dat ie toch ergens van schrikt en in paniek raakt. Kun je hem niet zelf 's ochtends vroeg buiten zetten?