Hoevaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

p0nyl0ver

Hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:01

Hoi
Hoevaak moet je de hoeven invetten? En de hoofdstel/zadel invetten?
En de staart/manen wassen??
En uitmesten?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-06 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:09

1x is genoeg hoor;) Maar t legt eraan wat voor hoeve hij/zij heeft ik doe/probeer altijd elke week en voor de wedstrijd nog een keer. Het zadel hoofdstel doen ik 1keer in de 2 weken of als ik wedstrijd heb nog een keer. Uitmesten elke dag in elk geval de drollen eruit...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:11

1 is meer dan genoeg heb geduld.
Ik vet het hoofdstel bijna nooit in en de hoeven doe ik nooit.

En elke dag uitmesten.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 17:57

Hoeven doe ik helemaal niets mee. Die zijn sterk van zichzelf en daar kom ik dus niet aan.

Hoofdstel en zadel doe ik veel te weinig, misschien 3 keer per jaar, moet het zeker vaker gaan doen (*neemt zich voor het morgen te doen).

B_have

Re: Hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:07

Hoeven hebben vocht nodig, geen vet. Door het invetten sluit je ze juist af. Wel kan je vochtige hoeven invetten. Wij doen het alleen voor een keuring ofzo.

Zadel en hoofdstel, iedere keer als ze vies of nat zijn. Schoonmaken met zadelzeep en dan invetten.

Wassen van een paard? Ook alleen als ze na de keuring moeten. In de natuur worden ze toch ook niet gewassen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:20

Citaat:
Hoeven hebben vocht nodig, geen vet. Door het invetten sluit je ze juist af. Wel kan je vochtige hoeven invetten. Wij doen het alleen voor een keuring ofzo.

Zadel en hoofdstel, iedere keer als ze vies of nat zijn. Schoonmaken met zadelzeep en dan invetten.

Wassen van een paard? Ook alleen als ze na de keuring moeten. In de natuur worden ze toch ook niet gewassen?

helemaal mee eens!

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:22

Hoeven hebben vet ik bijna nooit. Alleen in het najaar/zomer als ze op het land staan en het land extreem nat is waardoor ook de hoeven veel vocht opnemen en brokkelen. Dan na het rijden hoeven nat maken en vetten.
En staart en manen was ik alleen voor iets byzonders. En de stal mesten ik dagelijks, de drollen en vieste plekken eruit.

jorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:30

hoeven kan je beter niet al te vaak invetten omdat dat slecht voor de hoeven is want ze worden dan te droog en gaan afbrokkelen en zadel en hoofdstel schoonmaken ehh.. alleen voor een wedstrijd

Canadi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:42

Je hoeft je zadel haast nooit in te vetten, want das slecht voor het zadel..Je kan het beter vaak schoonmaken met goede zadelzeep dan vaak vetten...Vetten zou ik hooguit 1 keer in de maand doen of je moet een wedstrijd hebben dan is het anders;)

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:13

Tuig invetten doe ik (als ik het niet vergeet ) 1x per maand en uitmesten iedere dag.
Wassen verschilt nog wel eens, dat doe ik alleen als hij weer jeuk krijgt (Auk heeft eczeem) met speciale shampoo.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:49

Hoeven vetten doe ik nooit.
Tuig invetten doe ik 1x per maand ongeveer. Grondig dan... 1x per week haal ik er even snel een vettig doekje overheen.

Staart wassen doe ik alleen voor een wedstrijd en dan maak ik er gelijk een vlecht in. Dan heeft hij de volgende dag een mooie volle staart met slagen erin.
Manen wassen doe ik nooit, misschien op een hete zomerdag dat ik hem wel is helemaal nat spuit, maar wassen met shampoo enzo nooit.
Evenals de voeten die doe ik niet met shampoo (heeft geen witte voetjes) alleen als hij wondjes heeft met betadine shampoo...

Uitmesten... iedere dag.

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:53

Hoe ik de dingen aanpak:

Hoeven vetten -> nooit(of het nodig is, dat ligt natuurlijk ook aan je paard)
Hoofdstel/zadel vetten -> eens per kwartaal
Staart/manen wassen -> In de winter nooit, tenzij er wedstrijd o.i.d. is en in de zomer als we wedstrijd hebben of als ze heel erg vies is
Uitmesten -> Minimaal 1x per dag

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:56

hoeven vetten doe ik nooit, als het heel droog is maak ik ze wel zeer regelmatig nat.

Zadel invetten nooit want die is van kunststof, hoofdstel wanneer is zin heb en hij erg vies is en voor wedstrijd uiteraard.

Staart en manen wassen doe ik ook alleen voor een wedstrijd en af en toe in de zomer helemaal met speciale shampoo tegen schuren.

Uitmesten, iedere dag....dat lijkt me vrij normaal

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:09

Tanja__Daisy schreef:
1x is genoeg hoor;) Maar t legt eraan wat voor hoeve hij/zij heeft ik doe/probeer altijd 1x per maand week en voor de wedstrijd nog een keer. Het zadel hoofdstel doen ik 1keer in de 2 weken of als ik wedstrijd heb nog een keer. Uitmesten elke dag in elk geval de drollen eruit...

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:21

Ik vet de hoeven nooit in, behalve als ik naar een keuring ga oid. En dat gebeurd niet zo vaak.

Mijn hoofdstel vet ik heel soms in, zadel nooit (is van kunststof, net zoals mn andere hoofdstel)

Uitmesten elke dag.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:03

p0nyl0ver schreef:
*Hoevaak moet je de hoeven invetten?
*En de hoofdstel/zadel invetten?
*En de staart/manen wassen??
*En uitmesten?

*meestal doe ik het bij mijn verzorgshetjes 1 keer per week
*dat ligt aan jezelf, 1 keer per week of 1 keer per 2 weken voor het hoofdstel en 1 keer per maand voor het zadel ongeveer (ligt er helemaal aan hoevaak je het gebruikt, je kunt het vaak ook wel zien of het alweer nodig is, maar zorg dat je daarmee op tijd bent )
*dat ligt eraan of de staart echt smerig is, ken mensen die doen het 1 keer per jaar maar ken ook mensen die het 1 keer per week doen, of 1 keer per maand
*uitmesten elke dag, nouja dat is wel het beste (hoe vaker hoe beter )

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:51

hoeven vet ik nooit om de reden van B_have. Zadel/hoofdstel vet ik gemiddeld 1x per maand in. staart en manen was ik misschien 3x per jaar. Uitmesten elke dag en 1x in de week hele stal leeg.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:53

hoeven doe ik nooit, uitmesten elke dag en zadel en hoofdstel ongeveer 1 keer in de twee maanden.