Wat vinden jullie van de stapmolen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Wat vinden jullie van de stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:43

Wij hebben een stapmolen voor 4 paarden en ik vind het geniaal. Goed voor de pezen en zo krijgen ze toch beweging. Het schijnt alleen niet goed te zijn dat ze steeds rondjes lopen. Wat vinden jullie ervan? Ik vind het trouwens niet geestdodend want ze lopen bij ons lekker buiten

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:45

Handig hulpmiddel, maar moet niet vervanging zijn voor voldoende beweging in wei of aan de longe of onder het zadel/voor de wagen.
Hoe groter je molen, hoe groter de draaicircel, hoe beter het voor de paarden is.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:52

Ik vind het ondingen! Maar ach ligt misschien ook aan mijn paard; die gaat stilstaan en wegdraven met blessures tot gevolg.

Daarbij vind ik het eigenlijk iets voor mensen die te lui zijn om hun eigen paard zelf genoeg beweging te geven door te rijden en ze in de wei/paddock te zetten.
Het probleem is namelijk vaak dat door de hoeveelheid paarden een molen makkelijker is dan ze alleen 3-4uur los te hebben op een dag wat op sommige stallen niet eens mogelijk is (2 kleine rotbakjes of bv alleen in zomer op de wei etc).

Zunzuncito

Re: Wat vinden jullie van de stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:00

Ik ben even vergeten waar ik het ook alweer had gezien, maar een aantal maanden, weken? geleden was er volgens mij een programma op tv waarin dat de TU Delft (geloof ik) was gaan kijken hoe paarden het beste getraind konden worden. Ze hadden een paard met ruiter, rubberen band met gewicht erachter vastgemaakt en daarop apparatuur om te zien wat voor kracht er gezet moest worden. Zo waren ze bezig om paarden te trainen op een manier die "aantoonbaar" verbetering moest geven qua sportprestatie. Ik kan me nog herinneren dat die man niet zo heel erg weg was van de manier waarop dat veel mensen hun paard trainen, omdat hij vond dat dat een beetje ouderwetse niet gestoelde ideeën waren, maar ik kon me nog wel herinneren en NU komt dan het punt: Dat hoe vaak je een paard ook in een stapmolen zet om hem een betere conditie te geven, dat dat nooit lukt aan de hand zo'n molen. Erop, voor de kar: allemaal prima, maar niet in een stapmolen. ik vond het echt reuze interessant. Als je een X-aantal paarden op een dag rijdt dan kan ik me voorstellen dat in een stapmolen wat in- en uit laten stappen erg handig is.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:01

ik vind het superhandig, helemaal als je meerdere paarden te doen hebt. 1 zet je in de molen om warm te stappen, je gaat rijden met de ander. zet die in de molen om uit te stappen en gaat met de ander rijden.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:03

lekker makkelijk, heb pas mijn paard er aan laten wennen, en het is gewoon echt prettig dat ze lekker uit kan lopen na het rijden of als ik een keer wat minder tijd heb.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:06

Ik vind ze ook erg handig. We hebben op stal een trainingsmolen. Ik gebruik hem vaak als ik heb gelongeerd om nog ff uit te stappen. En als ik op vakantie ben staat ie er om de dag een half uurtje in. Net genoeg voor zijn spiertjes dat ze niet teveel verdwijnen en ook dat ie toch niet te veel in conditie achteruit gaat. Verder staat ie dan de hele dag op de wei.
Maar ik vind ze wel handg hoor.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 18:52

Ik gebruik het ook vaak voor in-en uitstappen Ht is ook goed voor de pezen he..

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:30

Als het rondje te klein is, is het nie zo goed voor de pezen, omdat er dan constant in een wending gelopen wordt. Het beste voor de pezen is lekker rechtuit stappen op harde bodem.

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:42

Een hele goede uitvinding Wij hebben er nu geen, maar "vroeger" liet ik mijn paard er altijd in uitstappen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:07

Ik vind het heel handig maar mijn driejarige bijv. zet ik er niet in, die rondjes vind ik niet ideaal. Ik vind het wel super om je paard nog wat extra beweging te geven naast het rijden. 's Ochtends vroeg in de stapmolen, dan de paddock op en 's avonds nog even onder het zadel: ideaal.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:26

Handig, zou er ook wel 1 willen.
's Ochtends paard lekker half uurtje in de molen, 's middags rijden.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:26

Als het het los buitenstaan vervangt vind ik het niet goed.
Als het daarnaast als gewoon wat extra beweging is, of als vervanging van rijden/longeren vind ik het prima. Ik zou mijn paard er alleen nooit in zetten, die flipt dan helemaal volgens mij

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:30

ik vind het een super uitvinding.
echter je moet wel toezicht hebben omdat sommige mensen bij het wissellen van de paarden niet goed kijkt of er ook kleine pony's in lopen en hierdoor de molen uit zetten met je pony er nog in

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:32

Het ligt er natuurlijk heel erg aan waarom je hem gebruikt. Als je de stapmolen gebruikt om je paard het uurjte beweging per dag te geven is het natuurlijk niet best. Ik zet mijn paard overdag in de molen en savonds rij of longeer ik hem.
De paarden kunnen nog niet de wei in. En om hem nou de hele dag op stal te laten en alleen savonds beweging te geven. Het is ook de afleiding.
Na 30 minuten molen zet ik hem nog even in de paddock.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:11

Als je op 1 dag meerdere paarden moet rijden is het superhandig natuurlijk!

Maar voor m'n ene paardje is het niet zo nodig..

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:17

Ik kan de paarden zo bij onze buren in de stapmolen als ik zou willen, maar ik wil niet!
Trainig erop is nog altijd beter denk ik!
en altijd maar die eeuwige volte..
Een van de paarden die ik voor m'n baas rijd heeft er een keer in vastgezeten
en is sindsdien alleen nog maar aan het klooien geweest..
Fysio hier Kliniekje daar je blijft bezig!!
Bij Manege Beukers hebben ze er eetje die ovaal loopt,
dat vind ik dan een mooier systeem..

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:44

Ik vind het alleen goed als je paard er extra beweging mee krijgt. Dus niet dat je paard dan ineens niet naar buiten hoeft ofzo. Paard hoord zoiezo iedere dag buiten ookal word hij gereden (mijn mening!).
Het is heel handig als je een keertje geen tijd hebt om te rijden zodat je paard tog een beetje beweging heeft.

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:56

Het is handig om je paard er extra beweging mee te geven op een dag, maar het moet niet de vervanging zijn voor het andere werk.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:04

Ik vind de molen vooral een uitkomst bij blessures. Wij mochten na maanden boxrust aan de hand gaan stappen met ons paard. Die sprong dus boven ons hoofd uit en het was echt levensgevaarlijk. Samen met andere paarden in de molen ging echter prima. Wij waren er dus mooi mee gered.

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:09

bij ons op stal gaan alle paarden 's ochtends in de molen, standaard!

En we hebben per dag veel paarden te rijden dus het uitstappen gebeurd ook in de molen, ook handig als je je paard hebt gewassen, dan kunnen ze lekker droogstappen.

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:11

Wij hebben een molen waar je paard in kan stappen en draven. Ze lopen met maximaal 6 paarden tussen flexibele stangen, mochten ze vallen bezeren ze zich niet. Er kan ook stroom op, voor de gene die erdoor heen lopen enzo.

Op zich ideaal, maar het wordt vaak gebruikt als vervanging.

Ik gebruik het meestal als extraatje of met een fleece/wollendekentje uitstappen

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:42

Bij ons op stal komen de paarden (die een abonnement hebben) elke dag op de stapmolen!
Ik vind het ideaal! Het word bij ons in ieder geval niet als vervanging gebruikt, meer als extra beweging!

Liezjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 13:58

ik vind het ook geniaal
wij hebben er een bij huis en onze paarden lopen er elke dag onder! 's ochtends zet m'n vader ze eronder en dan doet hij ondertussen stro enzo in de stallen. er liggen stenen en rubber matten onder en dat is hel goed voor de benen, ze worden er sterk van en krijgen er een goede basisconditie van. dan is het ook niet zo erg als ze eens niet gereden worden .. en wij doen ook nog wel eens als een paard moeilijk rond te rijden is dan zetten we hem onder stapmolen bij, zodat hij aan die 'aan de teugel houding' went, en die spieren ontwikkeld en dan is het weer makkelijker met rijden. en zo krijgen ze elke dag minstens een uur beweging.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 14:24

Lijkt me ideaal, ben alleen wel bang voor ongelukken ofzo.
Ed King Hill van de Nieuwe Heuvel brak zo ook z'n been en kon het wel vergeten.