pony hoefbevangen...!??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

p0nyl0ver

pony hoefbevangen...!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:50

Hoi
Pony is zwaar hoefbevangen maar toch merk ik dat het elke keer beter gaat want eerst was al der gewicht helemaal achter en nu tog een beetje naar voren.. en is liep ze helemaal achter en nu meer naar voren,, zou het zo kunnen zijn dat het vanzelf over kunt gaan?? want der 2 voorhoeven staan wel helemaal naar voren als ze loop kan je gewoon in der hoef kijken een stukje.. en is het handig als je der met rust laat of ga wandelen?? vorige keer 4 weken geleden ging ze naar andere wei en liep ze wel veel beter over de weg.. dan in de wei!! Dus mag je wel over de weg lopen of gaat de gewicht dan helemaal op der voorbenen dat het dan eerger word? of gaat het dan minder?? sorry voor dit allemaal maar wil graag weten wat ik beter kan doen

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:33

uhm als je pony hoefbevangen is lijkt het me niet slim om dr veel gras te laten eten..... en het lijkt me verstandig een veearts of hoefsmit ofzo erbij te halen....

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:35

wandelen, en rustig opbouwen. zet je pony op een heel kaal weitje, ze mag eigenlijk bijna niks eten. inderdaad hoefsmid erbij, en de da om te onderzoeken en je advies te geven.

_MelisDayka_

Re: pony hoefbevangen...!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:45

idd eigenlijk gewoon niet op de wei zetten (doen wij) en wel natuurlijk wat hooi geven in haar stalletje en de dierenarts bellen en misschien haar benen afspoelen

p0nyl0ver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:54

Hoi, ze hebben de pony omdat ze veel te veel gras hadden en ze vonden een pony wel leuk.. waar ze nu staat is het heel kaal maar is het niet zo dat als ik ga lopen over de weg dat het erger word?? ik heb vaak gezegt dat de heofsmid moet komen ze is wel een keer wezen bellen maar elke keer komt het niet. en ik heb zelf ook 3 keer gebeld maar die zouden weer de eigenare belle en dat is ook niks van gekomen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:03

ja dan schiet het niet echt op....

JO93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:23

Wat ook wel wil helpen is de pony met haar hoeven in de modder te zetten. Stukje land/bak afzetten, goed natspuiten zodat het goed modderig wordt en pony met voorbenen er in laten staan. Heeft bij onze pony veel verbetering gebracht.

Branca

Re: pony hoefbevangen...!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:08

Ponylover schreef:
vorige keer 4 weken geleden ging ze naar andere wei

Schandalig! En dan staat de pony nu weer bevangen!?
Zo kan je natuurlijk niet omgaan met een dier.

ponylover schreef:
ze hebben de pony omdat ze veel te veel gras hadden en ze vonden een pony wel leuk

DUS, WEER bevangen geworden..he he

ponylover schreef:
ik heb vaak gezegt dat de heofsmid moet komen ze is wel een keer wezen bellen maar elke keer komt het niet. en ik heb zelf ook 3 keer gebeld maar die zouden weer de eigenare belle en dat is ook niks van gekomen

Ik zou nog maar eens goed je best doen voor dit dier.
De smid kan een stuk van hoef afvijlen en een adertje (bij erge spanning) openen..dan is de druk eraf.
Pony moet op stal in stro en arm/oud hooi, that's all.

Ik hoop dat je iets kan betekenen, dit is echt 10x niks zo.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 19:03

JO93 schreef:
Wat ook wel wil helpen is de pony met haar hoeven in de modder te zetten. Stukje land/bak afzetten, goed natspuiten zodat het goed modderig wordt en pony met voorbenen er in laten staan. Heeft bij onze pony veel verbetering gebracht.

is dit nu serieus bedoeld? dit vind ik niet normaal. Wil je mok ofzo? ik zou dit niet doen. gewoon aan een lijntje in een kale wei is voldoende. het liefst natuurlijk in een bak met een heel klein beetje hooi om te knabbelen.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 06:34

Dat wordt vaker geadviseert Hollybolly. Het zorgt voor verkoeling en dat brengt verlichting.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 08:32

dan liever in een bak, vind het zelf maar een rare manier, maar goed. het zal wel goed zijn.

Essie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:25

Een pony echt in de modder zetten! Dit verlicht de pijn. Als dat niet kan afspuiten. Verder niet in de wei (of op een heel kaal klein stukje).
Ik zou ook een dierenarts en hoesmid erbij halen. Hoefsmid kan veel doen om de pijn te verlichten en er zijn medicijnen die iets helpen.
Over het wandelen kan ik zeggen als hij pijn heeft NIET DOEN. Voor dat hij bevangen werd had hij beweging nodig, nu doe je hem alleen onnodig pijn. Als hij niet veel pijn meer heeft kun je met hem wandelen, maar wel rechtuit. (Als je zelf pijn in je been of een gekneusde enkel hebt wil je er ook niet oplopen).

Chans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:49

Hollybolly schreef:
JO93 schreef:

is dit nu serieus bedoeld? dit vind ik niet normaal. Wil je mok ofzo? ik zou dit niet doen. gewoon aan een lijntje in een kale wei is voldoende. het liefst natuurlijk in een bak met een heel klein beetje hooi om te knabbelen.

Ook mijn dierenarts adviseerde dit toen mijn shetlander hoefbevangen was (door bijvoeren door mensen in de buurt zonder onze toestemming). Door de modder kon hij veel gemakkelijker lopen dan op het harde.

judithM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:54

Inderdaad in de modder zetten verlicht zeker de pijn.

De pony op een hele kale wei zetten zonder wat hooi moet je niet doen.
De pony kan dan vet in zijn bloed krijgen en ben je nog veel verder van huis (hyperlipemie (?))

Dierenarts en hoefsmid bellen, geen krachtvoer geven, geen vers gras geven maar gewoon oudachtig hooi met voldoende water!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:35

ja oke, modder verlicht misschien de pijn, maar let er dan wel op dat het niet TE modderig is, want dan trekt het toch vacuum als het dier loopt en dan is het toch voor het beestje helemaal onbegaanbaar?

noortjejacky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:48

ik heb met mij pony sarina precies het zelfde gehad.
wij zijn toen naar dierenkliniek emmeloord gegaan.
daar is ze toen een week gebleven en het was weer over.

ze hadden haar op speciaal beslag gezet

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:54

Die pony mag geen gras, brood, appels, wortelen, bix ofzo meer. Alleen oud hooi! En zet hem op zand, dat drukt alles weer terug. Of het zorgt er in ieder geval voor dat het minder pijnlijk is. Haal er ook zo snel mogelijk de VA bij!
Wandelen mag alleen op zachte ondergrond.
Mijn pony is vorig jaar bijna overleden aan hoefbevangenheid.

p0nyl0ver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 17:59

de dierenarts was er vandaag en die zecht dat er bijna geen kans meer is als ze nu de hoefsmid er niet bij halen maar ze halen der geen hoefsmid bij en het is zo erg dat ze niet meer kan lopen

judithM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:05

p0nyl0ver schreef:
de dierenarts was er vandaag en die zecht dat er bijna geen kans meer is als ze nu de hoefsmid er niet bij halen maar ze halen der geen hoefsmid bij en het is zo erg dat ze niet meer kan lopen

Onmiddelijk de dierenbescherming bellen! (hoe moeilijk misschien ook)

Niets doen aan hoefbevangenheid is pure dierenmishandeling.

Zij kunnen misschien dwingen dat er een hoefsmid bijkomt of in beslagname van de pony.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:35

judithM schreef:
p0nyl0ver schreef:

Onmiddelijk de dierenbescherming bellen! (hoe moeilijk misschien ook)

Niets doen aan hoefbevangenheid is pure dierenmishandeling.

Zij kunnen misschien dwingen dat er een hoefsmid bijkomt of in beslagname van de pony.

inderdaad, meid echt als je die pony wilt helpen doe het nu voordat het dood gaat... bel de dierenbescherming alsjeblieft. het is gewoon te zielig voor woorde, eerst dat het natuurlijk hoefbevangen werd maar nu dat ze m gewoon dood laten gaan, vreselijk gewoon.