Tot welke leeftijd schimmel worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Tot welke leeftijd schimmel worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 11:24

Misschien een hele stomme vraag, maar ik vroeg mij af tot welke leeftijd paarden schimmel kunnen worden.
En dan bedoel ik niet een paar witte haren

Ik heb namelijk sinds 1,5 een ponie merrie.
Ze was 6 jaar toen ik haar kocht, en wordt dit jaar dus 8.
Toen ik haar kocht was ze heel diep rood, met hele donkere rode manen.

Het viel mij vorig jaar al op dat ze steeds lichter leek te worden, en ik vond af en toe wel een wat witte haren in haar manen die ik eruit trok.

Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en het valt mij op dat haar manen wit worden. Ze heeft inmiddels lange manen (heb ze nooit getrokken) en je ziet overduidelijk een verschil tussen de oude lange haren, en de bovenkant van haar manenkam.
Stel ik zou ze trekken tot eenlengte van een handbreedte zou het richting palomino gaan. Ook haar voorpluk is bovenin helemaal wit geworden (en 2x zo lang gelukkig ) maar omdat deze een keer afgeknipt is door grapjassen lijkt het net alsof ze dat al jaaaaaren heeft.

Ook op haar lichaam wordt ze steeds lichter, ze is inmiddels twee keer geschoren (elke keer voor de winter) en elke keer lijkt ze wel lichter te worden. Nu krijgt ze ook over haar lichaam her en der witte haren.

Haar moeder is bruin, haar vader vos.
Ik weet dat er van vaders kant ook heel veel schimmel in de lijn zit.
Van de moeder weet ik het niet, al die paarden zijn volgend het internet 'onbekend'

Hoe kan het dat mijn pony zo licht wordt?
Echt oud is ze niet, dus daar kan ik (lijkt mij) niet aan komen.

NFkim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:33

Mijn pony had dit ook, maar dan in lichte vorm. Dat ik haar kocht was ze koffievos met donkerbruin/zwarte manen, ze was toen 6 jaar. Door de jaren heen kreeg ze over heel haar lichaam steeds meer witte haartjes, ze bleek stekelharig te zijn. Maar toch werden de witte haartjes elk jaar erger en het jaar dat ik haar verkocht was ze 11 en had ze zelfs een aantal witte vlekken op haar lichaam en was de donkere 'koffie' kleur veranderd in een lichtere kleur bruin. Net een toverbal

Ik weet niet of jouw ponny helemaal schimmel zou kunnen worden over haar hele lichaam maar het kan makkelijk dat er steeds meer witte haren bij komen!

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 11:34

Ja aan stekelharig zat ik zelf ook al te denken.

Hier even twee foto's.
Op de eerste foto had ik haar een half jaar (ze was dus nog donkerder), de tweede is vorige week gemaakt. Een beetje onduidelijk omdat het ingevlochten is (aan de andere kant) maar zo kunnen jullie wel ongeveer zien wat ik bedoel. Ik zal kijken of ik betere foto's kan maken eerdaags.

Afbeelding

Afbeelding

De 2e foto zelf is een beetje donker dus de vacht is niet goed te zien, maar je kan wel duidelijk zien dat het begin van haar voorpluk/manenkam wit is/wordt.
Laatst bijgewerkt door co2 op 20-04-06 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Re: Tot welke leeftijd schimmel worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:46

Je kunt niet zeggen wanneer een paard wat doet, als er schimmel in zit. Ook is het niet te zeggen wat het uiteindelijke resultaat wordt.
Kortom, rustig afwachten, je merkt vanzelf wel wat er gebeurt.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:22

Sommige paarden zijn met 1 jaar al spierwit en andere paarden kunnen er bijna hun hele leven (!) over doen om wit te worden (of in ieder geval ieder keer te verkleuren als een toverbal )
Rustig afwachten dus..

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:26

Een schimmel is een toverbal. Zoals Arabstables al zegt: De ene schimmel is in korte tijd spierwit, de ander blijft heel lang donker, en de ander houdt donkere benen.

Afwachten dus. Met een schimmel heb je ieder jaar een ander paard

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:07

Maar zolang de vader of moeder geen schimmel is, zal deze pony ook geen schimmel worden.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:12

Haar vader is Frisky van Dennenoord, een vrij bekende Arabische hengst.
Ik weet al vrij veel over hem, behalve de kleur. (vergeten )
Maar er staat mij iets van bij dat hij vos is, maar dat weet ik dus niet met 100% zekerheid te zeggen. Haar moeder is 100% zeker weten bruin, daar heb ik de papieren van.

[Edit] Ik heb even het stamboek gemaild, hopen dat zij mij de exacte kleur kunnen vertellen.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:17

Sjonniej schreef:
Maar zolang de vader of moeder geen schimmel is, zal deze pony ook geen schimmel worden.

Correctie: vader EN moeder. Schimmel is dominant. Als een van de ouders het schimmelgen doorgeeft, heb je een schimmelveulen.
Aan de andere kant geeft een schimmelmerrie en schimmelhengst niet per defenitie een schimmelveulen (ontdekte een oud-stalgenoot)

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:20

Dan klopt het toch wat Sjonniej zegt?
Als de moeder bruin is, en de vader schimmel, en deze heeft het gen door heb je toch een schimmelveulen?
Dan hoeft de moeder dus nier persee schimmel te zijn.
(Of ik heb je bericht verkeerd begrepen..)

Schimmel x schimmel is ook wel logisch dat deze niet persee een schimmel veulen geven. Als deze namelijk heterozygoot, bijv beide drager voor bruin, dan heb je gewoon kans op een bruin veulen als beide ouders dat gen doorgeven.
Maar dat even terzijde..

Correct me if I'm wrong.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:23

Die wordt nooit spierwit. Het kan wel zijn dat het een stekelharige vos is. Sjonniej heeft helemaal gelijk. Een schimmel heeft altijd tenminste 1 schimmel ouder.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:42

Kyralovertje schreef:
Dan klopt het toch wat Sjonniej zegt?
Als de moeder bruin is, en de vader schimmel, en deze heeft het gen door heb je toch een schimmelveulen?
Dan hoeft de moeder dus nier persee schimmel te zijn.
(
Of ik heb je bericht verkeerd begrepen..
)

Schimmel x schimmel is ook wel logisch dat deze niet persee een schimmel veulen geven. Als deze namelijk heterozygoot, bijv beide drager voor bruin, dan heb je gewoon kans op een bruin veulen als beide ouders dat gen doorgeven.
Maar dat even terzijde..

Correct me if I'm wrong.

Hhmmm, wij begrijpen elkaar verkeerd, maar het is me even onduidelijk waar het fout gaat.
Niet alle schimmels geven per defenitie het schimmelgen door, inderdaad als ze hetrozygoot zijn. Dan kun je ondanks dat een van de ouders schimmel is, toch een niet-schimmel veulen krijgen.
Is de schimmel homozygoot, dan zouden alle kinders schimmels zijn.

Zitten we nu op dezelfde golflengte??

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:46

We bedoelen precies hetzelfde, alleen ik geef er een voorbeeld bij van een bruin gen.
Even een heel simpel voorbeeld, afkortingen even verzonnen:
S= schimmel
b= bruin

Sb (papa) x Sb (mama)
geeft 75% kans op schimmel;
25% kans op bruin (als beide ouders het b-gen doorgeven)

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:42

Kyralovertje schreef:
We bedoelen precies hetzelfde, alleen ik geef er een voorbeeld bij van een bruin gen.
Even een heel simpel voorbeeld, afkortingen even verzonnen:
S= schimmel
b= bruin

Sb (papa) x Sb (mama)
geeft 75% kans op schimmel;
25% kans op bruin (als beide ouders het b-gen doorgeven)

Ha ja, dan begrijpen we elkaar wel, maar het staat er dus soms wat ongelukkig. Het valt niet altijd mee om wat je wil zeggen ook goed over te laten komen.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:48

Mijn bescheiden mening is dat deze pony langzaam in een ijsbeer aan het veranderen is...

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:17

Zoals gezegt, een van beide ouders moet schimmel zijn.

Ik heb een merrie lopen die ik op haar 5e kocht, die was toen al helemaal wit(op een enkel zwart haartje na als je goed zocht). Haar dochter van 2 is nog bijna helemaal zwart, die heeft een klein beetje wit op haar hoofd en als je in haar vacht zit te prutsen komt daar ook wit haar te voorschijn.

Die gaat dus ook wit(ter) worden maar zal zeker niet zo snel wit worden als haar moeder!
Vandaag of morgen komt er nog een kind van die merrie uit rollen van een schimmel hengst, uiteraard hoop ik op een schimmeltje .

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 10:58

Zojuist een maik terug gehad van het AVS stamboek.
Helaas wisten zij mij niet te vertellen wat zijn kleur nou exact was
Wel heb ik begrepen dat de eigenaar van deze hengst ook de fokker is van mijn merrie, dus ik kan hem bellen (heb het nummer).
Even kijken of ik zo het lef ervoor heb, want voor mijn eigen merrie heb ik nooit durven bellen. Ik vind het zo onbeleefd over komen om zomaar een wild vreemde op te bellen

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:09

Gewoon doen! Het is toch niet normaal, die man heeft je afgezet! Je verwacht een leuke pony gekocht te hebben voor wedstrijden, en dan gebeurt er dit! IJsberen kunnen best hard rennen, maar of ze ook kunnen springen? Misschien willen ze haar bij Artis wel hebben!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:19

Vaak vinden fokkers het hardstikke leuk om nog eens wat van hun fokproducten te horen. Ik iig wel! (oke, heb nog maar 1 veulen verkocht, maar hoor daar nog regelmatig wat van ).

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 11:21

nikkigioa schreef:
Gewoon doen! Het is toch niet normaal, die man heeft je afgezet! Je verwacht een leuke pony gekocht te hebben voor wedstrijden, en dan gebeurt er dit! IJsberen kunnen best hard rennen, maar of ze ook kunnen springen? Misschien willen ze haar bij Artis wel hebben!

Huh, wat heb jij het nou over
Maf kind..

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:27

Ik heb het over Rhea die stiekem in een witte ijsbeer aan het veranderen is. Dat had ze altijd al willen worden! Echt hoor. Heb ik van Candor gehoord.