Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Teuntje111 schreef:Bonita is ook erg gevoelig voor hoefbevangenheid en het manenvet is een goede graadmeter.
Pak de manenkam dussen duim en vingers, ongeveer 3 cm onder de aanzet van de manen. Begin bij de oren en ga met je vingers laar de schoft. Daar ergens tussenin voel je als het goed is een overgang van een dunne manenkam naar een dikke manenkam. Zit die overgang erg dicht bij de oren (minder dan 10 cm) , pas dan op, zit de overgang niet in de buurt van de oren is er nog niks aan de hand. Wel dagelijks controleren. Komt de overgang steeds dichter in de buurt van de oren, zet hem dan op een kleiner stukje of met meer paarden op hetzelfde stuk als hij niet dominant is.
Ook toegenomen mok kan een indicatie zijn van teveel eiwitten en fructaan binnenkrijgen. Dat is bij mijn paardje wel het geval..
Het manenvet voelen komt trouwens van een wijze, zeer ervaren hoefsmit, met ook een gedegen medische achtergrond.
Mijn bijrijdtinker is nogal dik en heeft ook een hele dikke manenkam, als je de manenkam ergens vast pakt is hij duidelijk dik en hard. Ik ga morgen gelijk kijken of dit ook in de buurt van de oren zo is!
) 

chas schreef:ben ik even opgelucht dat floor ook in de winter overdag buiten stond ,(en de laatse paar weken wou ze niet eens sàvonds binnenkomen )
vanaf vandaag gaat ze officeel 24/7 de wei op ..lekker voor d`r .
ik gaat van de week ook tinkerbrok halen ...toch geen eiwitten in ...beter

Teuntje111 schreef:Tinkerbrok is een merk biks, geproduceerd door HiPro en de samenstelling is speciaal gemaakt voor tinkers.. Er zitten weinig eiwitten in, zeer veel vitamine en ook zeer veel Biotine. Er zitten ook meer ruwe vezels in en extra calcium en magnesium.
http://www.tinkerbrok.nl/pages/homepag.html