help mijn tinker gaat de wei in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spocky

help mijn tinker gaat de wei in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 10:14

ik ga mijn tinker per 1 mei verhuizen naar een pension stal
ik heb altijd met haar op de mange gestaan maar ik wil mijn paard
de hele dag in de wei hebben staan dus vandaar.

mijn tinker heeft dit jaar nog niet in de wei gestaan en is gevoeling voor hoefbevangenheid en heeft een eiwit arm dieet.

ik rijd haar meestal anderhalf uur en op zondag 4 uur.

nou is mijn vraag hoe kan ik het beste de uren in de wei opbouwen
en hoeveel biks , hooi of musli moet ik geven als ik gewoon blijf rijden

snachts staat ze zoizo in stal

je kom me ook mailen dowdii@hotmail.com

DianneM

Re: help mijn tinker gaat de wei in

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:58

Ik zou haar NU alvast laten wennen aan gras eten..

Op www.paardnatuurlijk.nl kan je de fructaanindex bijhouden.

De vraag is alleen hoeveel gras er staat. Staat er weinig gras in de wei, dan zou ik hooi bijvoeren, als je haar flink traint een handje bix/muesli per dag erbij. Ik geef zelf ook een pavo summerfitkoek erbij, voor de vitaminen, want het land is nu nog schraal.

het stukje wei zou ik zeker de eerste periode heel erg klein houden, zodat ze zich niet meteen volvreet.

Ook goed haar manenvet in de gaten houden, wordt haar manenkam dik, tot aan de oren, direct van het land halen!

spocky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:38

Ook goed haar manenvet in de gaten houden, wordt haar manenkam dik, tot aan de oren, direct van het land halen!

dit ken ik niet is dat een symtoom voor iets

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:16

Ja, zeker! Paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid slaan de geproduceerde gifstoffen op in de manenkam. Normaal gesproken heeft een paard weinig manenvet, maar bij veel gifstoffen, wordt het manenvet meer. Heeft het manenvet de oren bereikt, is ook de maximale tolerantie bereikt en slaan de gifstoffen op de benen en dus hoeven. Daarna ontstaan er ontstekingen in de laminae in de hoeven, deze sterven daardoor af, kortom hoefbevangenheid.

spocky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 15:58

danjewel

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:32

wat bedoel je met manenkam dik/vet

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:22

Bonita is ook erg gevoelig voor hoefbevangenheid en het manenvet is een goede graadmeter.

Pak de manenkam dussen duim en vingers, ongeveer 3 cm onder de aanzet van de manen. Begin bij de oren en ga met je vingers laar de schoft. Daar ergens tussenin voel je als het goed is een overgang van een dunne manenkam naar een dikke manenkam. Zit die overgang erg dicht bij de oren (minder dan 10 cm) , pas dan op, zit de overgang niet in de buurt van de oren is er nog niks aan de hand. Wel dagelijks controleren. Komt de overgang steeds dichter in de buurt van de oren, zet hem dan op een kleiner stukje of met meer paarden op hetzelfde stuk als hij niet dominant is.

Ook toegenomen mok kan een indicatie zijn van teveel eiwitten en fructaan binnenkrijgen. Dat is bij mijn paardje wel het geval..

Het manenvet voelen komt trouwens van een wijze, zeer ervaren hoefsmit, met ook een gedegen medische achtergrond.

spocky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:52

ik hoop dat ik dat begrijp

maar mijn tinker krijgt nu 3 kilo over de hele dag smorgens en en savonds 1
als ik in de wei metr haar moet opbouwen hoeft ze dan echt geen biks

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:57

Da licht ook aan het werk wat je verricht met het dier, ik zou zeker wel minderen maar niet helemaal stoppen daar mee,
teuntje bedankt voor de uitleg, ik zal zo eens voelen of er verschil in zit

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:50

Mijn tinker kreeg eerst 2 handjes biks en 1/2 kilo Hartog balance per dag en nu nog maar 1 handje biks en 1/4 Hartog balance en 1 pavo summerfitkoek, maar er staat wel weinig gras op het land bij ons.

Bonita werkt elke dag zo rond 1 tot 1 1/2 uur en 1 dag in de week is ze vrij.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:21

Teuntje111 schreef:
Bonita is ook erg gevoelig voor hoefbevangenheid en het manenvet is een goede graadmeter.

Pak de manenkam dussen duim en vingers, ongeveer 3 cm onder de aanzet van de manen. Begin bij de oren en ga met je vingers laar de schoft. Daar ergens tussenin voel je als het goed is een overgang van een dunne manenkam naar een dikke manenkam. Zit die overgang erg dicht bij de oren (minder dan 10 cm) , pas dan op, zit de overgang niet in de buurt van de oren is er nog niks aan de hand. Wel dagelijks controleren. Komt de overgang steeds dichter in de buurt van de oren, zet hem dan op een kleiner stukje of met meer paarden op hetzelfde stuk als hij niet dominant is.

Ook toegenomen mok kan een indicatie zijn van teveel eiwitten en fructaan binnenkrijgen. Dat is bij mijn paardje wel het geval..

Het manenvet voelen komt trouwens van een wijze, zeer ervaren hoefsmit, met ook een gedegen medische achtergrond.

Mijn bijrijdtinker is nogal dik en heeft ook een hele dikke manenkam, als je de manenkam ergens vast pakt is hij duidelijk dik en hard. Ik ga morgen gelijk kijken of dit ook in de buurt van de oren zo is!
Maar stel dat dat het geval is, want kan ik dan het beste doen? Mag hij dan echt de wei niet meer in, net nu het weideseizoen er aan komt? Hij is sowieso nogal dik, en ik vind het eigenlijk wel wat zorgwekkend worden. Maar zijn eigenaresse hecht wel veel waarde aan weidegang en ik eigenlijk ook.

O ja, hij is al een hele tijd te dik en krijgt alleen 3 keer per dag een plukje hooi en een handje bix.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:17

Onze tinkers gaan nooit ineens het land op.

We bouwen vanaf maart het voer op dat we hooi voor de helft vervangen door voordroog/kuilvoer. Daarin zit al meer eiwit.

Zodra de wei open kan, bouwen we per half uur op. En dan nog zetten we slechts een klein stuk van de hele wei af. Het groepje gaat daar geheel in, dan is het het snelste kort gegeten.

Graadmeter: borrelen in de buik, erg suffig zijn en dunne mest. Dan is het dus teveel geweest. Meteen op hooi en korter de wei op. Je merkt vanzelf wanneer de mest weer vast wordt en je de tijd met 10 minuten/kwartier kunt gaan oprekken.

Zorg ook dat bewegingsplan in verhouding staat met het eten! Meer eiwit = ook meer aan het werk om het te verbranden allemaal.

Veel succes!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:10

Ben het met tinkerlady eens!
Alleen bouw ik voer niet op maar af!
Roos gaat echt de eerste week maar een half uurtje,de volgende week mag ze een uurtje,die week daar op een kleine 2 uur die week daar op weer wat langer.

Zuchten en steunen,en loom direct in korten die hap.
Heb zelfs een tink horen boeren vorig jaar die zich te rond had gegeten.

En lekker in beweging houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:55

TI --> VSW (Geen rasspecifieke vraag )

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:27

ben ik even opgelucht dat floor ook in de winter overdag buiten stond ,(en de laatse paar weken wou ze niet eens sàvonds binnenkomen )
vanaf vandaag gaat ze officeel 24/7 de wei op ..lekker voor d`r .

ik gaat van de week ook tinkerbrok halen ...toch geen eiwitten in ...beter

Thun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:01

Mijn paardje is nu ook een paar dagen dag en nacht buiten, in de winter heeft ze bijna alleen maar binnen gestaan, toen kreeg ze veel hooi, en stimix, soort granen, nu ze buiten staat dus alleen maar gras, moet ik nu de hele zomer door ook stimix voeren?? Of afbouwen, of overschakelen naar wat anders?

-x-

Thun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:42

chas schreef:
ben ik even opgelucht dat floor ook in de winter overdag buiten stond ,(en de laatse paar weken wou ze niet eens sàvonds binnenkomen )
vanaf vandaag gaat ze officeel 24/7 de wei op ..lekker voor d`r .

ik gaat van de week ook tinkerbrok halen ...toch geen eiwitten in ...beter

Wat bedoel je precies met tinkerbrok?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:39

Tinkerbrok is een merk biks, geproduceerd door HiPro en de samenstelling is speciaal gemaakt voor tinkers.. Er zitten weinig eiwitten in, zeer veel vitamine en ook zeer veel Biotine. Er zitten ook meer ruwe vezels in en extra calcium en magnesium.

http://www.tinkerbrok.nl/pages/homepag.html

Thun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:30

Dankjewel! ik ga op zoek!

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:43

Teuntje111 schreef:
Tinkerbrok is een merk biks, geproduceerd door HiPro en de samenstelling is speciaal gemaakt voor tinkers.. Er zitten weinig eiwitten in, zeer veel vitamine en ook zeer veel Biotine. Er zitten ook meer ruwe vezels in en extra calcium en magnesium.

http://www.tinkerbrok.nl/pages/homepag.html

dank je ...zag het te laat .......