shetlander hengst bij een grote merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kriene

shetlander hengst bij een grote merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 13:47

hallo allemaal,
ik heb een dringende vraag.
Ik heb een welh KxANdalusier merrie 1,55m en zoek een vriendje voor haar.(voor gezellig in de wei).
Nu heb ik een leuk klein hengstje in gezien op marktplaats (50 cm) maar zit niet te wachten op een veulentje volgend jaar. Kunnen deze 2 bij elkaar in de wei zonder dat er veulens dan komen, of kan ik dit beter niet doen.
groetjes korriene

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:48

Komen veulens, de merrie gaat liggen als ze hengstig is. Misschien kan je castreren of hoe oud is die shet?

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:08

Ze weten altijd wel een manier te bedenken hoor. Hoe klein ie ook is . Is castreren geen optie?

zasread

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:20

Mijn merrie heeft 2 jaar lang met 2 shetlanderhengstjes in de wei gestaan en er is nog nooit iets gebeurd. Ze hebben wel eens een poging gewaagd maar het is ze nooit gelukt, ze waren gewoon weg te klein.
Mijn merrie was overgens 1.50 en de ene shet was zo'n 70 cm, de andere tegen de 100cm.

Gr00viejjj

Re: shetlander hengst bij een grote merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:20

Uiteraard veulens en ik denk niet dat dat nou zo geslaagd is van een grote merrie en een kleine shet

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:22

zasread, dan heb jij heel veel geluk gehad

Wat al gezegd is, de merrie gaat er rustig voor liggen als de hengst er niet bij kan

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:24

Ik heb ook een merrie van 1.55 en een Shetlandhengst van zo'n 95 cm.
Of beter gezegd: had een Shetlandhengst
Hercules is begin deze maand 2 jaar geworden en ik had geen zin in ongelukjes en heb hem daarom zo'n 3 weken geleden laten castreren. Is voor hem een stuk fijner (niet meer zo sexueel gefrustreerd omdat hij er niet echt bij kan) en voor mijn merrie een stuk rustiger (niet constant die voorhoefjes van hem op haar rug en geen opjagend gedrag meer).
Hij heeft zelfs nog een jaar uitstel gehad doordat mijn merrie nu drachtig is anders had ik hem vorig jaar al laten castreren.

Ik zou zeggen: wil je het beestje graag hebben dan gewoon laten castreren en dan ben je van al het gedonder af.

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:25

Ja inderdaad
ik ken een a welshje die een paard van 1.70 heeft gedekt ofzo
De merrie was in een greppel gaan staan zodat het welshje er bij kon
heeeel crea hahaha

pressent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:28

ja idd laten castereren, je weet het nooit zeker en voor de shet ook een stuk fijner

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:03

Nooit bij elkaar zetten! Als ze graag genoeg willen verzinnen ze wel een manier. Castreren lijkt mij ook de beste optie.

marsi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:08

Nou, ik heb mijn merrie van 1.55m ook bij een hengstje van zo'n 85 cm hoog staan. Als mijn merrie hengstig is, moet ze écht niks hebben van dat hengstje! Dan staat ze het liefst gewoon helemaal alleen. Dit gaat zo al enkele jaren goed, dus ik zie geen reden om ze uit elkaar te halen.
Daarnaast hebben we nog twee grotere merrieshetjes en de ene is waarschijnlijk wel gedekt, maar de andere is niks van te zien (kan nog komen, maar ik denk het niet en scannen willen ze niet).

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:08

ik had samen met een vriendin van mij mijn shethengst (85cm) bij haar pony gezet (1.48m) we dachten: dat gaat wel goed, ravenna (die merrie) is toch te groot... dat mochten we willen... ravenna ging mooi door de knietjes voor Tarek (mijn shet). gelukkig zagen we het optijd, dus wij ernaar toe rennen zodat die merrie weer overeind sprong!

dus het zou misschien wel kunnen, maar ik zou het risico niet lopen... dan zou ik hem laten castreren!

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:10

ik ken iemand en die heeft gewoon een shet hengstje en een haflinger merrie samen lopen. gaat al jaren goed...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:10

Wel eens een Shet een Belg zien dekken? Ja dus, dat kan, dus zo'n onderdeurtje van 1,55 is helemaal geen probleem. Het kan twee hengstigheden kosten voordat ze het door hebben, maar dan is merrie drachtig hoor, schriftelijke garantie.
Dus waarom een hengst? Er zijn bosjes ruinen en merries te koop. Daarbij een Shet is niet echt goedkoper dan een grotere pony, waar je misschien meer nuttige dingen mee kunt.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:04

Ja bij mij in de buurt stond een vrouw met een paar paarden, die had een drachtige grote tinker. Zij zei dat haar paard gedekt was door haar minihengstje (al geloof ik haar niet 100 % ). Ik zou het risico niet willen lopen hoor, wie weet wat eruit komt!

Gr00viejjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:19

Vogel schreef:
ik ken iemand en die heeft gewoon een shet hengstje en een haflinger merrie samen lopen. gaat al jaren goed...

Dan heeft diegene héél erg veel geluk want 9 van de 10 keer gaat het dus niet goed.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:36

Ik zou het risico niet nemen. Mijn hengst(94 cm) heeft ook veel bij een KWPN merrie gelopen, maar alleen als die merrie al drachtig was(mijn hengst kijkt nl enkel naar hengstige merries omdat hij altijd in de groep loopt).

Ik ken ook iemand waarbij het goed gegaan is, maar ik zou het risico niet nemen.

fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:30

Ik zou het niet gokken. Merrie gaat idd liggen.