manen snijden,hoe en wat?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QueJira

manen snijden,hoe en wat?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 13:01

Ik werk nu dus bij een fokker en daar staat heel wat jong spul wat getoilleteerd moet worden.Nu zitten daar ook een hoop paarden bij met echt hele lange manen die niet zo dik zijn.ALs ik die zou gaan trekken worden ze echt te dun dus ik zat te denken om er gewoon de schaar in te zetten en dan de laatste paar cm die ik inkort al snijdend te doen...Is dit een idee? En met wat voor kammetje/mesje/dingetje of wat dan ook zou dat het beste gaan?(zodat het er dus niet zo geknipt uitziet)

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:03

Er zijn speciale snijmesjes te koop in ruitersport winkels.
Ik zelf heb een chirurgen mesje gebruikt [pas wel op je vinger want die zijn heel scherp!]

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:05

ik heb deze

Afbeelding
Solocomb

Degelijk mesje voor het pijnloos en perfect toiletteren van de staart en de manen. U geniet van het gemak van het mes en het ziet eruit alsof de manen en/of staart perfect getrokken zijn.

ideaal voor paarden die trekken niet fijn vinden, en jonge bewegelijke paardjes
Het is een mesje dat snijd het af, de haren worden niet dunner van, en het ziet er niet zo geknipt uit.

gebruiksaanwijzing staat achterop de verpakking als het goed is, maar je doet dus gewoon als met trekken, plukje haar pakken, met het kammetje omhoog kammen en dan druk je de 'knop' bovenop in en dan snijd ie het plukje af

Annettjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:06

ik heb zo'n snijmesje bij divoza gekocht, hij was 5 euro.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:07

Verplaatst naar VMR-VSW.

Eilandje

Re: manen snijden,hoe en wat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:25

Ik heb een paard met een dikke bos manen die begint te freaken als ik haar manen wil trekken, dus ik knip ook.

Zo’n solocomb heb ik ook, maar ik vind het toch niet echt een handig ding, en de mesjes zijn volgens mij bot, want het werkt nu helemaal niet meer

Ik maak allemaal vlechtjes, knip van elke vlecht een even lang stukje met een gewone schaar, en ga dan de uiteinden van de vlechtjes te lijf met een uitdunschaar (ik zit daar dan gewoon in het wilde weg wat in te knippen ). Dan doe ik de vlechtjes er weer uit, en voila, het is min of meer recht en het ziet er redelijk natuurlijk uit.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:35

haha

Ja sommige types haar doet die solocomb het niet zo goed op, heb ik uitgevonden

gelukkig wel op mijn paard.

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:43

Ik gebruik een snijmesje/uitdunmesje dat bij m'n stijltang zat En een effileerschaar.

mo_mo

Re: manen snijden,hoe en wat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:57

bij ons op de manege deed iemand het soms gewoon met een zakmes, bij haar zag het er altijd mooi uit maar weet niet of het echt heel makkelijk is om te doen.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:48

kanj e ook gewoon met een schaar doen, half dicht en dan 'snijdend' door het haar.

Maar met een snijkam is het een stuk makkelijker, maar je moet wel echt snijden en niet alleen kammen, dan werkt het niet
Echt een pluk pakken en afsnijden.

Ik heb het nu gewoon weer geknipt, is sneller, en zo recht valt het bij mijn paard toch niet met die kroesharen

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:33