Teren en/of Vetten of allebei niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ik_Floppy

Teren en/of Vetten of allebei niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 19:58

haai,
ik heb een vraagje, als een paard elke dag in een paddock staat en 's avonds naar binnen gaat, moet je dan teren,vetten of allebei, of moet je het gewoon laten en elke dag afspoelen?
ik snap dus echt geen bal van de hoefverzorging, dus help me A.U.B.!

groetjes van Mij...!!!

ImkeTarek

Re: Teren en/of Vetten of allebei niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:05

als de hoeven te droog zijn (erg droog aanvoelen, of afbrokkelen) dan moet je ze eerst nat maken en dan vetten...

zijn de hoeven te nat (zacht en je kunt aan de binnekant erin "drukken") dan moet je ze teren...

teren doe je alleen aan de binnenkant. vetten aan buiten- en binnenkant

ik_Floppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 20:06

ok, bedankt!
ik ga morge meteen voelen...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:35

Niks doen. Vooral de modder erin laten zitten.
Als de hoeven de hele dag in de modder staan trekt er veel vocht in (vocht is goed voor hoeven) daardoor zetten ze iets uit. Krab je de hoeven uit voor je je paard op stal zet dan onttrekt het strooisel al het vocht uit de hoeven waardoor ze iets krimpen. Als dit elke dag gebeurd kunnen er uiteindelijk scheuren ontstaan.
Laat je de modder erin zitten dan trekt het strooisel eerst het vocht uit de modder en niet inene alles uit de hoef. Bovendien krijgt urine minder kans om bij de straal en zool te komen. Urine veroorzaakt meer ellende dan modder.

Nog een handig iets van modder. Het plakt in de hoef als het nat is, het vocht trekt langzaam in de hoef net zolang tot de modder uitgedroogt is, dan valt het eruit en kan er weer nieuwe modder in. Slim geregeld van de natuur, daar zijn geen smeerseltjes voor nodig en het werkt nog beter ook doordat het vocht langzamer en langer in de hoef trekt.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:39

Ik doe heel af en toe hoefvocht van de paardendrogist op de hoeven van mijn paard. Mijn paarden staan gewoon overdag op wei en savonds op stal. Hij is trouwens wel eentje die last had van brokkelige hoeven. De andere pony's/paarden hebben daar geen last van.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:04

ik teer of vet d ehoeven nooit... het vet sluit de hoef af.... en dna komt er geen vocht mee rin.. teer sluit ook af.. en als de hoef niet goed schoon is voordat je gaat teren, dan zitten er allemaal bacterien onder enzo, en dan kan je paard er juist bijv. rotstraal door krijgen... ik vind het gewoon onzin... net als olie... ook onzin..

denk dta je het beste gewoon dan savonds de hoeven kan afspuiten, of gewoon goed uitkrabben en het ergste vuil eraf borstelen, en dna op stal zetten.... en natuurlijk gewoon regelmatig op tijd laten bekappen..

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:09

ik teer dr hoeven bijna nooit en vetten doe ik wanneer ik er erg in heb of wanneer de smid komt worden ze standaar ingevet, en met t droge weer nu in de wei, doe ik dr hoeven 1x in de 2 weken een keertje vetten s'avonds

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:24

ik vet de hoeven van mijn paard nooit in. Zo sluit je de hoef idd af voor vocht. Teren doe ik nu heel soms, omdat mijn paard een scheur in zijn hoef heeft, dan teer ik de scheur zodat er geen vuil inkomt.
En hoefvocht moet ik nog even aanschaffen, zo hoop ik dat de hoeven van mijn paard wat meer vocht krijgen.
En elke dag maak ik de hoeven even nat (het helpt pas echt als je ze 15 minuten nat houdt) maar toch die ene minuut moet toch ook een beetje helpen hoop ik

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:37

Mijn hoefsmid vertelde me vorig jaar eens te proberen azijn en olie samen te voegen en dat er op te smeren van binnen en buiten.
Naiade heeft sinds dien veel minder brokkel hoeven dus werkt prima en is goedkoop (gewoon olijfolie!)

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:48

naiade schreef:
Mijn hoefsmid vertelde me vorig jaar eens te proberen azijn en olie samen te voegen en dat er op te smeren van binnen en buiten.
Naiade heeft sinds dien veel minder brokkel hoeven dus werkt prima en is goedkoop (gewoon olijfolie!)

Slaolie kan ook! Hier zit namelijk biotine in, wat brokkelen van de hoef helpt te voorkomen.

manonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:09

Als de hoeven heel droog en brokkelig zijn, dan vet ik ze en als de binnenkant zacht dan teer ik ze.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:12

Vetten heeft geen zin tegen droge hoeven, dat maakt het alleen maar erger.
Teren heeft is ook niet nodig. Als de hoeven droog zijn kun je ze beter regelmatig natmaken.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:08

Ik spuit de benen altijd af na het rijden, maak de hoeven meteen schoon en vet ze in.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:43

Je hoeft in iedergeval niet elke dag te teren. maar als de
hoeven van binnen een beetje zacht zijn.. dan zou ik wel
beginnen met teren.
En vetten dat hoeft ook niet vaak hoor.

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:13

Ik vet & teer ook nooit, de reden is in de vorige berichten al duidelijk uitgelegd.
Ik spuit ze wel regelmatig af.

groetjes Petrarca

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:19

Vet sluit de hoef alleen maar af heb ik altijd begrepen.

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:39

Als je de hoeven eerst nat maakt niet dat sluit het juist het water af zodat het water erin blijft.
Maar als je gewoon op droge hoeven vet dan sluit het idd water af.
Ik vet eigenlijk nooit meestal alleen als ik wedstrijd heb en dan spuit ik de hoeven eerst even af.
Teren doe ik heel af en toe eigenlijk alleen als zijn voeten stinken.

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 07:17

Ik vet en teer nooit, ik heb het een tijdje gedaan op advies van de hoefsmid, maar er was geen verbetering, hij bleek de hoeven gewoon verkeerd te bekappen. Andere smid was toen de remedie

Elke keer krijg weer complimenten over de staat van de hoeven, terwijl ik er niets aan doe

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:28

Ik vet en teer ook nooit, nog nooit gedaan trouwens ook. Idd, door goed bekappen, goed voer, voldoende beweging en een goede (stal)ondergrond worden de hoeven goed. Mijn paard heeft echt spijkerharde hoeven en ik krijg nooit opmerkingen van de smid.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:44

Als je paard alleen maar in de paddock en in de stal staan en niet op de wei, dan heb je grote kans dat de hoeven zijn uitgedroogt. Ik raad jou dus ook vetten of olieën aan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:01

Als je paard gewoon buiten kan huppelen en dus de hoeven met vocht in contact komen, netjes bekapt wordt, goed gevoerd etc. dan zitr je als het goed is al goed.
Mijn paard heeft ontzettend goede hoeven, af en toe een likje olie als de hoeven amper ik contact komen vocht ofzo. Teren doe ik nooit..

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:23

Eerst goed nat maken en dan invetten, dan blijft het vocht mooi in de hoef zitten en kan het strooisel in de stal het niet onttrekken uit de hoef.

krisjje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:17

ja! ik ga mee met Sjonniej