help!! mijn paard loopt rondjes in zijn box

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trowing

help!! mijn paard loopt rondjes in zijn box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 19:04

ik ben sinds dec in het bezit van een nieuw paard. nu loopt hij rond voertijd of als ik zijn buurman train de hele tijd rondjes in zijn stal. daardoor is zijn box elke dag helemaal vies en het lijkt mij ook niet goed voor hem.
wat zijn jullie ervaringen hiermee? en wat eraan te doen?

_Dunja_

Re: help!! mijn paard loopt rondjes in zijn box

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:26

Je kan er helaas weinig aan doen,
paarden willen rond etenstijd rare dingen uithalen zoals jij dus al noemt rondjes lopen of stampen of bokken of soort weef gedrag hebben (vast nog wel meer vreemde actie's)...

Wat je wel kan doen is speeltjes ophangen zodat als je de buurman aan het trainen bent dat hij zich dan niet zo verveelt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:28

Waarschijnlijk verveelt hij zich heel erg. Kan hij niet veel naar buiten? Rond etenstijd is hij waarschijnlijk gewoon ongeduldig en wil hij graag eten hebben zoals vlasta al zei.

ellepel

Re: help!! mijn paard loopt rondjes in zijn box

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:51

naar buiten is t mooiste natuurlijk.
paarden doen het vaak uit gebrek aan beweging, maar kan ook zijn omdat ze dan zich wat in een roes voelen( vergelijkbaar met weven en luchtzuigen)

orrzaak wegnemen helpt vaak al een hoop, voeding aanpassen vaak ook, minder krachtvoer en meer hooi ----hooi is afleiding en dus goed tegen vervelen.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:16

Mijn paard liep ook altijd rondjes in zijn stal als hij de hele dag op stal werd gehouden. (grrr, kan er nog boos om worden, had afgesproken dat hij iedere dag buiten zou komen)

Toen hij naar een andere stal ging was (en is) hij het schoonste paard op stal. Een paard moet afleiding hebben en zich wat uitkunnen lopen.
Ook als Mega in een stal stond waar hij niet naar buiten kon kijken maakte hij een zooi van zijn stal, als hij het erf kon overzien en alles in de gaten houden ging het beter.
Nu staat hij de hele dag buiten met anderen en 's avonds en 's nachts genoeg hooi in zijn stal en gaat het ook goed.

Als je paard teveel krachtvoer krijgt kan het ook zijn dat hij zijn energie niet genoeg kwijt kan en dat uit door rondjes lopen in zijn stal.

trowing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:25

mijn paarden staan bij een kennis die gooit de paarden er iedere ochtend uit en als ik uit school daar kom haal ik de paarden weer binnen. dus hij staat langgenoeg buiten.
hij krijgt 2maal daags 1 kilo krachtvoer dat vind ik niet veel aangezien hij ook 6dagen in de week getraint word.
ik zal zeggen dat hij mess wat meer hooi moet hebben en wat minder kuil en zal een speeltje ophangen mess dat het dan beter word
bedankt voor jullie reacties

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:29

Hoi daar,

Niet teveel zorgen om maken. Mijn paard komt elke dag 4 uur buiten, loopt elke dag, staat verder lekker naar buiten te loeren en heeft zat afleiding.

Hij doet al Zolang ik hem heb, elf jaar nu !!! rondjes lopen in de box.
Soms wat meer, soms minder. Natuurlijk is het niet goed voor hem maar hij is nu 18 en doet het nog prima.

Het kan zijn ontstaan uit verveling o.i.d, hoewel hij manegepaard is geweest en op stand stond, maar nu is het net zo'n vervelende gewonte als weven of luchtzuigen.

Nou, doe mij dan maar rondjes lopen !

Qazwsxedc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:07

mijn pony doet dat ook weleens, omdat hij ongeduldig is..