Aankoop van een paard; van keuring tot chip overschrijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demian

Aankoop van een paard; van keuring tot chip overschrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 12:39

Hoewel ik wel al zo ongeveer weet wat ik wil; een veulen, grote pony, met of zonder papieren (gelieve geen commentaar hierover), zit ik wel met een aantal overige vraagjes:

1. Bij de aankoop van een veulen, wel of niet (klinisch) laten keuren? En zoja, wat houdt dit in? Stand van de benen checken en kijken naar beweging?

2. Het paardje heeft geen stamboek, maar wel een chip. Wie laat de chip bij aankoop overschrijven? De vorige eigenaar of jijzelf? En waar en hoe gebeurt dit?

3. Nog even verder op een 'rasloos' paard; hoe bewijs je dat hij na aankoop van jou is? Stel dat hij wel papieren had, maar die zijn achter gehouden?

4. Betalen; hoe doe je dit? Je schrijft 't over en de volgende dag haal je het paard met z'n paspoort enz. op?

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:17

Ik heb mijn veulen niet laten keuren toen ik die kocht.
Wel heb ik naar de stand van de benen gekeken heb ik hem zien bewegen in de bak. En heb ik zijn voetjes opgetild.

Heeft het paard al een paspoort? Zoja dan stuur je het paspoort op naar de uitgever. "En laat je hem op jouw naam zetten.

Ghjkl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:53

Paspoort hoef je niet over te laten schrijven maar mag natuurlijk wel. Dat is dan voor jouw rekening.

Papieren zijn geen eigendomsrecht.
Heb ooit een stukje gelezen wat hierover ging. Weet niet meer precies hoe het zat, alleen nog maar dat het papier dus niet per definitie bewijst wie de eigenaar is, ik denk eerder het bankafschrift!

Voor de keuring kun je denk ik het beste een mailtje sturen naar een kliniek, deze sturen wel iets terug. Of vraag het aan het pavo grooming team, daar krijg je ook zowiezo een antwoord.

Meestal wordt er contant betaald. Alleen offieciele handelaren willen het over de bank overgemaakt hebben ivm belasting enzo.
Wanneer je betaald moet je dan met de handelaar in kwestie afspreken.

ikke

Re: Aankoop van een paard; van keuring tot chip overschrijve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:57

Dragqueen schreef:
Hoewel ik wel al zo ongeveer weet wat ik wil; een veulen, grote pony, met of zonder papieren (gelieve geen commentaar hierover), zit ik wel met een aantal overige vraagjes:

1. Bij de aankoop van een veulen, wel of niet (klinisch) laten keuren? En zoja, wat houdt dit in? Stand van de benen checken en kijken naar beweging?

@@ Je kunt een veulen laten keuren, maar besef dat dat relatief is. Als je een jaarling koopt die gewoon netjes in z'n vel zit en jij gaat er vervolgen met 1,5 al op rijden, dan zal het paardje niet lang gezond blijven.
Waarmee ik wil zeggen dat de tijd totdat je verantwoord kun gaan werken met je paard behoorlijk invloed heeft op de levensverwachting en gezondheid.

2. Het paardje heeft geen stamboek, maar wel een chip. Wie laat de chip bij aankoop overschrijven? De vorige eigenaar of jijzelf? En waar en hoe gebeurt dit?
@@ Als ie gechipt is, is er een paspoort bij. Laat de paspoortuitgever weten dat jij eigenaar bent, jouw verantwoording dus.
Let wel: Paspoort en chip zijn geen eigendomsbewijs!!!

3. Nog even verder op een 'rasloos' paard; hoe bewijs je dat hij na aankoop van jou is? Stel dat hij wel papieren had, maar die zijn achter gehouden?
@@ Laat de verkoper een verklaring opstellen waarin hij het paard aan je verkoopt.

4. Betalen; hoe doe je dit? Je schrijft 't over en de volgende dag haal je het paard met z'n paspoort enz. op?
@@ Alle paarden die ik ooit gekocht heb (jaja, twee stuks ) heb ik altijd contant betaald, boter bij de vis.

Lijkt me duidelijk, alle antwoorden in rood.
Meer vragen? Barst maar los.

aannjjaa: Stamboekpapieren geven wel degelijk eigendomsrecht, mits alles goed is geregistreerd bij het stamboek. Paspoort geeft geen eigendomsrecht.

Demian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:38

Wanneer is zo'n koopvereenkomst rechtsgeldig? Kun je zo maar wat op 'n A4tje typen, beide een handtekening eronder zetten en klaar?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:22

Dragqueen schreef:
Wanneer is zo'n koopvereenkomst rechtsgeldig? Kun je zo maar wat op 'n A4tje typen, beide een handtekening eronder zetten en klaar?

Yep, dat is rechtsgeldig. Wel ieder een kopie houden.