welke methode? voor manen en staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

imhotep

welke methode? voor manen en staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 20:08

Het word nu lekker weer dus tijd om die staart en manen eens te onstoffen. Alleen weet ik nu niet welk spul ik gebruiken moet omdat ik vorig jaar alles al geprobeerd hebt.
Ik heb al diverse merken van paarden shampoos gebruikt die niet
werken. En ook heb ik het behandeld met citroenen en ammoniak(stink,stink), babyshampoos niets helpt.
Het gaat om een fries met een ascociale dikke staart waar geen kam doorheen komt.
Wie weet nog een ouderwetse methode voor een doorkambare staart zonder afbraak van de haren.
Alle tips welkom.

loontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:10

Gewoon shampoo(de goedkoopste) gebruiken(wel een milde) en daarna wassen met cremespoeling of wat creme voeding er door heen doen'als je dat doet niet te veel anders wordt het vet"
Na een dag of 2 inspuiten met equishine.

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:57

Gewoon goed uitpluizen, dus echt haartje voor haartje en als het goed is kun je het daarna zo uitkammen.
Evt. kun je nog wat equishine gebruiken.

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:01

Wassen met groene zeep. Daarna goede antiklit (bijvoorbeeld gliss kur, is eigenlijk voor mensen en ook super duur maar zorgt ervoor dat het haar glanst, soepel is, niet afbreekt, niet statisch wordt, en ontklit is en blijft) er in sprayen. Zo veel als jij denkt dat nodig is
Daarna even laten inwerken en dan inderdaad met een gewone borstel plukje voor plukje uitkammen. Om te voorkomen dat er veel haren afbreken begin ik altijd aan de onder kant en werk dan langzaam naar boven.
Als je het elke dag bij houdt dan hou je je staart mooi

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:25

wij wassen onze vzpony's altijd met Betadine (die hebben ook behoorlijke dikke staarten, maar we houden het altijd bij met anti-klit dus ) maar dan spuiten we er heel veel anti-klit in en dan laten opdrogen en dan is de staart perfect schoon en uitgekamd

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:10

Ik doe nog niet zoveel aan de staart, dus ALS ik er wat aan doe ben ik wel even bezig. Dit is mijn methode:

-Goed wassen met goedkope shampoo, desnoods 2x als er veel stukjes troep inzitten. Heel goed uitspoelen de laatste keer anders wordt de staart dof.

-Als de staart nog nat is gelijk volspuiten met anti-klit/ equishine.

-Dan de staart met één hand vastpakken en per plukje onderaan beginnen met haren losmaken met je handen, daarna nog een keer de pluk doorkammen met een grove (mensen-)kam. Op deze manier raak je geen of weinig haar kwijt.

Mooie staart gegarandeert! Ik ben er wel bijna een uur mee bezig maar dan heb je ook wat!

Splinter

Re: welke methode? voor manen en staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:15

Ik doe wassen met shampoo en dan Cowboy magic erin,
resultaat een mooie klitloze pikzwarte staart

Werkt echt super, bij mij beter dan equishine en blijft ook langer in de staart zitten zeg maar, ook worden de haren zacht ipv dat gladde

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:12

gewoon erg goed wassen, met een milde shampoo, betadine of babyshampoo of een gewone paardenshampoo...

dan met creme spoeling wassen... goed uitspoelen natuurlijk...
dan even laten drogen, anti - klit erin spuiten ( nog niet uit gaan pluizen)

de volgende dag weer anti klit erin... en als dat gedroogd is uit gaan pluizen en eventueel borstelen met een speciale staart/manen borstel.... ( daarmee trek je geen haren uit zolang er geen klitten in de staart zitten en je gewoon onderaan begint )

als je hem uitgekamt hebt , gewoon dagelijks of om de dag wat anti klit erin spuiten, en ( bij mij iig wel) de staarten blijven mooi en klitvrij...