manen die recht afgeknipt zijn mooi maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

manen die recht afgeknipt zijn mooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 20:04

Ik heb een shetlander gekocht maar de manen zijn zeg maar echt recht afgeknipt . Dit ziet er nou niet bijzonder mooi uit .

De manen zitten aan 2 kanden . hoe kun je ze snel en eenvoudig naar een kant krijgen ?
Hoe krijg je snel en eenvoudig de manen weer in mooie vorm... dus dat het er natuurlijk uitziet ?

Hoefrot is toch te bestrijden door het heel schoon te houden en lekker schoon te boenen en daarna te behandelen met blauwspray?

loontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:08

Manen naar 1 kant vlechten en dan een week ofzo ze zo houden.
Om ze netter te krijgen kan je de puntjes iets trekken(+/- 1cm) dan is het niet helemaal recht meer,maar manen groeien snel zat hoor.

Hoefrot goed schoon houden met eventueel betadine behandelen zodat ze wat uitdrogen en als de smid net is geweest een week of 2 teren.Langer niet maar dan ook echt alleen als de smid de hoef helemaal schoon heeft gemaakt anders heeft het geen nut omdat je dan de bacterieën opsluit.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:11

Volgens mij moet je met hoefrot zo'n hoefzak gebruiken met soda.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:12

Het is juist leukl joh, 2 kanten manen!! En je kunt ze een beetje inknippen hier en daar, echt gewoon recht omhoog naar maantop, zo worden ze ongelijk, en toont het wat 'natuurijker'

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 20:13

neee dat maakt alleen maar zachter ... de hoef ... dat betadine is wel een goed idee

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 20:14

hmms .... Ik vind dat niet leuk het moet er netjes en natuurlijk uit zien en toch sjiek

Annemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:16

Manen naar een kant kan je inderdaad doen door ze een kant op te vlechten.
Dan duurt het wel eventjes voordat ze helemaal naar een kant hangen, maar dan heb je ook wat.

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:19

De manen kun je aan de onderkant in stukjes vast pakken en dan zoals je een strikje laat krullen met een schaar dit ook doen bij het manen

fjordnina

Re: manen die recht afgeknipt zijn mooi maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:24

Hoefrot kun je alleen met behulp van een smid daadwerkelijk bestrijden. Een van onze shet had het ook, daarmee zijn we naar de smid geweest die het netjes in orde heeft gemaakt en daarna hebben we 2x daags blauwspray gebruikt een week lang meen ik. Daarna wel afgebouwd naar 1x per dag totdat het uiteindelijk niet meer nodig was.

Manen die naar 2 kanten hangen groeien zo. Je kunt ze wel vlechten maar na een tijdje doen ze toch weer hun eigen zin. Het beste kun je ze gewoon laten groeien en tegen de tijd dat ze langer zijn, de losse haren eruit trekken, zo wordt het weer wat natuurlijker.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:36

je kan ook met suikerwater invlechten, een dag laten zitten, eruit halen en dan nog een keer met suikerwater invlechten!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:41

En hoe denk je dat suikerwater er weer uit te krijgen? Wassen zekers? Hoe zullen de manen na die wasbeurt staan? Waarschijnlijk net als voor het suikerwater. Dat het blijft zitten komt door de plakkerigheid van de suiker, haal je dat weg, blijft er van de rest ok niks meer over.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:38

heb het zelf niet geprobeert hoor had ik gehoord, maar je kan het toch ook aalleen maar met water eruit halen, gewoon goed spoelen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:10

dan zullen ze nog niet blijven staan omdat je met extra water aan de slag gaat en water wast schoon.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:05

adnariM schreef:
De manen kun je aan de onderkant in stukjes vast pakken en dan zoals je een strikje laat krullen met een schaar dit ook doen bij het manen

Je kunt manen inderdaad het beste snijden, ik neem aan dat adnariM dat bedoelt. Zo gaan de manen er weer natuurlijk uit zien, op de lengte die jij wilt. En ach, ik vind dat een shetlander er niet super netjes uit hoeft te zien hoor. Een beetje wild is zeker zo leuk!

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:29

ik snij de manen van mijn paard ook altijd met een mes!!
dan worden ze als het ware in laagjes gesneden en valt het niet recht!.

groetjes

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 09:19

ok ..... dat is ook een idee ... dat snijden doe je toch met zo n kammetje met een mesje er in ... ??

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:46

misschien zo kort knippen dat ze rechtop staan, zo'n fjordenkapsel als je dat leuk vind...

Mosea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:11

shadowflower schreef:
ok ..... dat is ook een idee ... dat snijden doe je toch met zo n kammetje met een mesje er in ... ??

jah zoiets, ik had nog een mes over van mn kappersopleiding
en dan gewoon het haar op dezelfde lengte afsnijden

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:27

Ok ..... na ja ik weet denk ik genoegt ... geloof dat het onhandig is de manen naar 1 kant te laten hangen dus laat het gewoon zo hangen en ga het netjes trekken/snijden