weide-paard-zaai-probleem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

weide-paard-zaai-probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 18:21

Onze weide wordt morgen opnieuw gezaaid, dit is echt nodig, het gras is echt aan hernieuwing toe.
Tussen onze 2 weides (1 wei verdeeld in 2 stukken) is 1 poortje. Dat poortje is bedoeld om de stukken te scheiden als 1 stuk moet rusten.
Omdat er morgen gezaaid moet worden, is het plan om 1 stuk 2 weken dicht te laten, zodat het gras zachtjes kan groeien. Het poortje moet dus dicht. Nu het probleem: Jamal (of de ezels, ze doen het nooit als ik erbij ben) is vandaag al voor de 2de keer gewoon door de draad gelopen, om op het grotere stuk te kunnen crossen, het poortje houdt hem dus niet tegen. Tot nu toe is hij nog niet gewond geraakt, maar ik zie het niet goed aflopen als hij het blijft doen.
Wat kan ik nu best doen? Zoals ik nu alles zie, denk ik: de 3 beesten 2 weken op stal zetten en elke dag even op de weide laten, op het niet-bezaaide stuk, hen laten crossen en beletten dat ze door het poortje lopen.
Ziet iemand een andere mogelijkheid?

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 08:39

Misschien meer draad spannen? Staat er wel stroom op? Als er flink stroom op staat horen ze er eigenlijk niet doorheen te lopen. Verder denk ik dat 2 weken wat optimistisch is, wij hebben 3 weken geleden ingezaaid en er komen nu pas sprietjes op.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 08:55

Het maakt niet uit voor hoe lang, er moet gewoon een oplossing zijn, en ik denk dat op stal zetten het beste gaat zijn.
Er staat op dit moment geen stroom op het poortje, maar die komt er wel (later). We kunnen dat nu niet doen om verschillende redenen.
Ik denk dat het dus een paar weken stal wordt voor mijn 3 musketiers. Ik heb ze er nu alledrie ingezet om eens te kijken hoe ze reageren, dan zien we wel...

Bravura

Re: weide-paard-zaai-probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:45

Misschien een paar flinke stukken rood-wit plastic band dat wappert aan het poortje knopen? Of stukken zilverpapier dat afschrikt? Ook stroom er op als dat nog niet is....dan blijven ze ook wel van dat wapperende lint af.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 10:46

Ja, bedankt voor die tip! Ga ik zeker proberen!

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 14:09

Ben begonnen me het zaaien. De weide heb ik afgesloten en er lintjes van vuilniszak aangehangen. Dit schrok een beetje af, maar nog niet genoeg vond ik. Op de koop toe is het hier in de straat ook nog carnavalstoet, wat hij niet kent, hij werd compleet wild bij het horen van de muziek, heb hem dus nu op stal gezet.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:59

Een degelijke en goede omheining plaatsen

Hebben jullie de wei INgezaaid of DOORgezaaid? Het is vaak beter bij opnieuw inzaaien de zoden aan te sterken door het weiland voorlopig niet te gebruiken

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 17:59

ingezaaid, daarom moeten ze er alle3 voor een paar weken af. Mijn paard heb ik op stal gezet en de ezeltjes lopen nog in het kleine stukje weide voor de stal, dus altijd in het zich van Jamal. 's Nachts komen de ezeltjes ook in de stal te staan.
De lintjes werkten aanvankelijk goed, tot ik zojuist ben gaan kijken. 1 ezel stond ze rustig op te kauwen, weg dus, de lintjes. Heb ze er maar allemaal afgehaald, wil geen ezel met koliek...
Op stal gaat het goed, beter dan verwacht. Jamal is rustig (zolang hij de ezeltjes kan zien) en hij raakt het gewend. Het is dus blijkbaar een goede oefening voor hem om in de stal te staan...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 11:10

Als het echt in gezaaid is met je met een paar weken nog niet zomaar klaar. Het land kun je het beste geregeld maaien en bloten zodat de zoden ook steviger worden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:07

Tjee, wat een stelletje boeven heb je daar zeg!

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:08

Ja.. Echt ingezaaid of niet, ik ken er zelf niet zoveel van, hoe dan ook, het zaaien is gewoon het probleem niet Maar ondertussen loopt alles op rolletjes, hopelijk blijft het zo...