invlechten en trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sam_Elena

invlechten en trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 13:46

Heyzz even een vraagje, hoe zorgen jullie dat de manen van je paard op de goede lengte zijn om in te vlechten (handbreedte?) mijn paard is extreem gevoelig en ik kan ook dr manen niet trekken *ook niet als ze net gelopen heeft en dus een beetje warm/ zweterig is*
Iemand tips?? ik wil niet knipppen omdat t er zo onnatuurlijk uit ziet....

carlijn83

Re: invlechten en trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:01

Ik heb er ook 1 die ik met geen mogelijkheid de manen kan trekken, hij flipt helemaal.

Ik knip dan met een gewone schaar de manen op ietsje langer dan de gewenste lengte en vervolgens ga ik er met een uitdunmes/schaar door. Dan ziet het er niet zo geknipt uit.

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:02

snijden

miss_penny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:05

Ik knip altijd gewoon. Je kan ze ook gewoon laten groeien en zon hengstenvlecht maken.

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:05

inderdaad je kan het ook met een uitdunschaar doen, dan ziet het er heel mooi uit, en volgens mij zijn ze dan ook wel makkelijk in te vlechten..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:56

sax89 schreef:
snijden

Dat doe ik ook

amadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:21

Ik laat de manen altijd wat langer voor mooie knotjes.
Bij gevoelige paarden behalve na het rijden voer ik ook eerst, en niet alles in een keer trekken helpt ook wel een heel eind! Verdeel het over meerdere dagen.
Heb je het al met Tranquigel geprobeerd? (Dan natuurllijk wel in 1x trekken)
Ik ken ook mensen, die gewoon knippen en het ziet er redelijk uit. Succes!

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:54

Ik snij ze tegenwoordig, als ik trek dan kom ik niet verder dan 20 cm en mag ik niet meer in de buurt van zijn hals komen met een manenkam, ook als ik dan 2 maanden later wil vlechten wordt hij helemaal panisch.
Ik heb nu een heel mooi snijding en het ziet er erg netjes uit, ik kan ook weer lekker vlechten en het paard is ook weer blij
Het enige nadeel is dat zijn manenbos vrij dik blijft en met trekken dun je het automatisch uit.

Overigens maak ik meestal roosjes en daarvoor moeten de manen wel wat langer zijn dan een handbreedte.

Nog een tip, doe er nooit equistar oid dergelijks in, ik moest laatst een paard vlechten waarvan de verzorgersters dachten te helpen door de dag daarvoor de manen goed te behandelen met equistar, alle vlechten gleden er onmiddelijk uit. Nooit doen dus.

RhealLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:02

ingvdh schreef:
Nog een tip, doe er nooit equistar oid dergelijks in, ik moest laatst een paard vlechten waarvan de verzorgersters dachten te helpen door de dag daarvoor de manen goed te behandelen met equistar, alle vlechten gleden er onmiddelijk uit. Nooit doen dus.

ja idd, die kwibus op mn werk ook bij de hengsten , hij zelf kan niet invlechten en tja ikke vlecht niet vaak in, maar voor de veiling moet dat dus wel gebeuren doe ik samen met ander iemand van mn werk. Dus ik dacht gisteren mooi pakff een hengst om te proberen, nou ik kreeg er geen vlecht in , wat later bij de merries geprobeerd en jah hoor daar lukt het wel maar die hebben ook geen zooi in hun manen.

Rampzalig is dat, dus gebruik het enkelt voor de staart

over het trekken jah op mn werk is er een merrie daar mg je nog niet eens naar de manen wijzen, nou en dat beest ziet er niet uit, een zeer uit de kluiten gewassen shetlander dikke vacht en haar. Maar die doen we enkelt invlechten en trekken als het werkelijk waar nodig is, maar dan moeten we haar in de opvoelbox zetten en de dierenarts laten komen om even plat te spuiten, niet de manier maar jah kan echt niet anders bij haar.

Maar aan te raden is een enkele efileerschaar een dubbele zorgt gauw voor happen, of gewoon snijden maar let dan wel goed op dat je het niet te netjes doet

greetz

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 19:24

dank jullie voor de tips
@ Amadan, wat is Tranquigel?
@ ingvdh, wat bedoel je met roosjes ik ben niet zo'n supervlechter, by mn vorige pony (ruin) maakte ik een hengstenvelcht, mja die had machtige lange manen, en mn merrie nu heeft ook al weer niet zulke lange manen en een hengstenvlecht by n merrie tsja dat vind ik ook zoiets en mn paardje heeft al vrij dunne manen, dus uitdunnen is niet eens nodig

amadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:59

Tranquigel is (hele) lichte sedatie, voor bijvoorbeeld het scheren van paarden, die zich niet zomaar laten scheren. Tranquigel is gewoon in de winkel (ruitersport of dierenbenodigheden) verkrijgbaar. Je paard is er een antal uren wat slap en rustig door, zodat je b.v. de manen kunt doen. Voor sommige zeer gevoelige paarden is het eigenlijk in de voorgeschreven dosering te licht, maar dat zou je gewoon kunnen uitproberen.

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 20:13

okee dank je wel, als het manen snijden en/of knippen niet lukt ga ik dat eens proberen

karlijnd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:49

ik heb een ding, dan moet je de manen op stropen net als bij trekken en als je dat hebt gedaan knijp je in het handvat en dan snijd hij de manen er af, ziet er net uit als getrokken.

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 20:55

hee dat klinkt ook handig! heeft "het ding " ook een officiele naam ? en wat kost t ongeveer

caitton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:30

je hebt bij de dierenwinkel ook een honden trimkam daar zit ook een mes in die gebruik ik altijd eerst even knippen en dan die kam er door werkt super en geen gestrest paard succes

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:41

ik kan me paard niet trekken en ook niet knippen maar ik snij ze al een jaar ofzo en zelfs dat moet ik doen in 4 dagen
Laatst bijgewerkt door brenpasbeau op 16-04-06 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

brenpasbeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:42

ingvdh schreef:
Ik snij ze tegenwoordig, als ik trek dan kom ik niet verder dan 20 cm en mag ik niet meer in de buurt van zijn hals komen met een manenkam, ook als ik dan 2 maanden later wil vlechten wordt hij helemaal panisch.
Ik heb nu een heel mooi snijding en het ziet er erg netjes uit, ik kan ook weer lekker vlechten en het paard is ook weer blij
Het enige nadeel is dat zijn manenbos vrij dik blijft en met trekken dun je het automatisch uit.

Overigens maak ik meestal roosjes en daarvoor moeten de manen wel wat langer zijn dan een handbreedte.

hoe maak je die roosjes?

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:43

brenpasbeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:30

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 20:32

dank je
mijn knotjes waren al redelijk gelukt ik heb even foto's gemaakt, wel wat donker maar evengoed zichtbaar

Afbeelding
te donker en een zwart paard en 1 hand aan de longe gaat dus niet

Afbeelding
jaaaaa in het licht kunnen we het zien

Afbeelding
*is trots op dr vlechtjes* mijn mooie veroon

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:27

WD -V -> VSW

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:48

wat houd dat in

lottehaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:02

je kan ook met een gewone schaar verticaal in de manen knippen, of verticaal met een mes erdoor heen gaan.

beenyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:43

hoe doen jullie dat snijden dan? met wat voor apparaat of ding?