Hoe krijg je je zwarte pony weer zwart ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Everest

Hoe krijg je je zwarte pony weer zwart ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:47

(kweet niet of deze vraag hier goed staat... maar dit was het topic dat naar mijn gevoel t meeste bij mn vraag past... )

Naja ik heb dus een zwarte pony.... maar door de zon is hij verkleurd naar bruin... Hij wordt nou eenmaal vlug bruin...

Weet iemand hoe je hem weer zwart krijgt?

Iemand gaf al als tip om koffiedras door zn voer te doen.. .maar betwijfel of t helpt... iemand tips/ideeen?

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:49

iemand?

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:51

watervaste stift

Noompiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:51

ik had gehoord dat er soort poeder voor is die je door het eten moet doen en er voor zorgt dat je paard zwart blijft, zal even zoeken hoe het heet.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:52

Dat is bij mijn pony ook, in de winter zo goed als zwart en in de zomer bruin. Maar wat maakt dat uit? En waarom wil je je pony persee zwart? Het is toch apart een pony die telkens van kleur verandert of niet?

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:52

De enige manier om hem zwart te houden is door hem uit de zon te houden. Dus de pony overdag binnen houden of een deken opleggen. Persoonlijk zou ik dat er nooit voor over hebben om een pony zwart te houden. Het voeren van koffiedras of supplementen is totale onzin.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:53

Maar als je nou een zomer dekentje opdoet. is zijn rug in ieder geval niet bruin meer

Ik heb ook wel beetje bij mijn fries, is normaal pik zwart. en nu ineens heeft ze een bruine gloed zeg maar.

Noompiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:54

of een vliegendeken met hele kleine gaatjes is het niet te warm en misschien toch net niet die zon op zijn rug

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:57

BrittKitt schreef:
watervaste stift

hahahaha.. naja alsk nou helemaaaal geen oplossing kan vinden... kan ik altijd dit nog proberen

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:59

Ymmik schreef:
Dat is bij mijn pony ook, in de winter zo goed als zwart en in de zomer bruin. Maar wat maakt dat uit? En waarom wil je je pony persee zwart? Het is toch apart een pony die telkens van kleur verandert of niet?

Ehh tsja.. ik vind t hem ook niet misstaan.. maar zijn ras is een fell pony en die horen nou eenmaal zwart te zijn... bruin is wel toegestaan... maja ik vind hem zwart toch mooier.... (niet datk minder van hem ga houden als hij bruin is... want hij blijft mn lieverd... maar tog )

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 12:00

Dekens e.d. vind ik ook niet echt opschieten... dan laat hem maar bruin worden... t misstaat hem niet... maja stel dat er iets zou zijn... waarmee je hem makkelijk zwart houdt

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:00

Ik heb 's zomers op mijn fries een zomerdeken.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:02

Ik ben er ook ooit eens voor naar de ruitersportzaak geweest. Dat supplement 'black as night' werkt volgens hun (wat klanten zeiden) helemaal niet.
Hun advies was ook: uit de zon houden. Daarna vertelde ze dat sommige mensen hun fries een zwarte kleurspoeling geven (gewoon met mensenverf). Dat gaat me dan net iets te ver
Ons zwarte paard krijgt zeewier door zijn voer. Hier wordt hij echt diepzwart van. Maar tegen de zon kun je niet opboksen

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:03

ik heb shampoo voor zwarte paarden. Nu heb ik een donkere vos... (lijkt echt zwart als ze zweet ) maar die ga ik daar van de zomer ook wassen met dat spul! weet echter (nog) wat voor effect het heeft.

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 12:04

neej precies... t zal grotendeels wel door de zon komen... maar zomers moet ik hem zoiezo veel binnenhouden (ivm met zomereczeem) dus ik denk dat hij vaneigens wel weer donkerder wordt... nu zn wintervachtje dunner wordt.. wordt hij ook al wel donnkerder...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:07

Met zwarte shampoo krijg je je paard echt niet zwart hoor.
Je hebt van die dekens tegen zomerexceem, dus dan kan je paard gewoon naar buiten. Sommigen houden ook UV-licht tegen en volgens mij moet je die hebben om je zwarte paard zwart te houden. Maar goed, ik ben meer van de schimmels

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:11

Hihi.. toverbal effect!
Maar dekentje lijkt mij het makkelijkste, maar niet het fijnste

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 12:17

Misz_J schreef:
Hihi.. toverbal effect!
Maar dekentje lijkt mij het makkelijkste, maar niet het fijnste

en ik heb liever dat t voor mn pony fijn is.... dan dat ik er vanalles voor moet doen... om hm mooi zwart te houden...

Naja we houden hem maar lekker bruin dan

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:21

ja bij ons op de fokkerij (friezen) lopen er ook een paar die in de zomer geheel bruin zijn....ze hebben ook geen deken en worden zo natuurlijk mogelijk gehouden..helaas hebben we niet genoeg weide om ze dagelijks het hele jaar door allemaal naar buiten te laten! bedoel de hengsten staan nu ook al in friesland (merries gewoon in limburg) maargoed bij ons is het een nadeel als ze bruin zijn omdat friezen nu eenmaal gitzwart moeten zijn...en op de keuringen speelt dat soms wel een grote rol!
maar ik snap zelf ook...dat als ik een zwart paard koop ik ze eigenlijk het hele jaar door zwart wil hebben...het helpt vaak ook ze niet bezweet in de wei te zetten van de zomer...droog ze dan goed af...beste nog spoel dr met water af en dan afdrogen...laten drogen waar schaduw is of op stal en dan lekker de wei weer in

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 12:23

AlexandraM schreef:
maargoed bij ons is het een nadeel als ze bruin zijn omdat friezen nu eenmaal gitzwart moeten zijn...en op de keuringen speelt dat soms wel een grote rol!

Daarom vroeg ik het dus ook... het ras van mijn pony.. is n fell pony.. en die horen eigenlijk ook zwart te zijn.... andere kleuren mogen wel... maar zwart is eigenlijk... de hoofdkleur...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:32

Mijn Merens is ook echt niet zo gitzwart in de zomer zoals hij er in de winter uitziet.

Vergeet je bezweette paard niet om goed af te spoelen! Van zout worden ze bruin.

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:36

mijn verzorg merensje is in de zomer ook altijd wat bruiner,,
vorigjaar ahd ik er een vriegendeken op liggen en dat werkt ook wel
maarje,, hoe caval er ook uit ziet, hij blijft toch altijd evenmooi

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 12:36

ja meestal alsk gereden heb.. dan doek hem afspuiten.. en n zweetdeken op.. als hij droog is mag hij weer naar buiten:)

Anoniem

Re: Hoe krijg je je zwarte pony weer zwart ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:32

Tja, je doet er weinig aan.
Je zou 'Black as Night' kunnen voeren, als je het er voor over hebt.
Ook speciale shampoos, bijv. van Dreamcoat of Oster Black Pearl zijn speciaal voor donkere vachtkleuren.
Afbeelding
Afbeelding
Dit is mijn Fries, zomer en winter. Duidelijk verschil, maar ik moet toegeven dat het me in de zomer amper opvalt, behalve die rode maanpuntjes

ikke

Re: Hoe krijg je je zwarte pony weer zwart ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:41

Zwarte schoenpoets?
Ik vrees dat je ermee zult moeten leven. Mijn paard is heel wijselijk als donkerbruin opgegeven In de winter is ie echt zwart, in de zomer kleurt hij naar donkerbruin, maar niet zo erg als getoonde fries hierboven.
Mijn vorige paard was een koffievos. Als je oude foto's ziet, dan is ze egaal van kleur. Op latere foto's zie duidelijk dat manen en staart veel lichter zijn. Ze is een aantal jaar mee naar zee op vacantie geweest en dan gingen we regelmatig zwemmen. Al dat zout is niet zo goed voor de kleur Aangezien manen en staart niet zo erg groeien, groeide het kleurverschil er niet meer uit, terwijl het lijf wel gewoon verhaarde in voor- en najaar.