veranderlijk of onveranderlijke schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

veranderlijk of onveranderlijke schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:18

Hai!

ik weet niet of m'n vraag hier goed staat... maar wist niet waar die anders moest. Hoe weet je of een pony een onveranderlijke of een veranderlijke schimmel is?

groetjes

ImkeTarek

Re: veranderlijk of onveranderlijke schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:57

een onverandelijke schimmel word al als schimmel geboren. een veranderlijke schimmel word als bruin, zwart of iets anders geboren en word naarmate hij ouder word steeds lichter...

miss_penny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:39

Dat merk je toch vanzelf Of hij verandert ... of hij verandert niet

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 15:44

Ja dat wist ik al, dat een veranderlijke zwart (of een andere kleur) geboren worden. En ja je merkt het ook vanzelf hihi Maar dat paardje is al 6 jaar... dus hoe kun je dan zien of het een veranderlijke of onveranderlijke schimmel is?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:49

Dat moet je dan bij een paard van zes jaar al lang hebben gezien.Als hij nu al helemaal wit is veranderd de kleur niet meer. Als hij wat grijzig met zwart is wel.Of het moet een grijs bonte zijn zoals die van mij dan veranderd hij niet van kleur (hoop ik )

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:14

volgens mij kon je het ook aan de kleur van de huid zien... als het een veranderlijke schimmel is, is de huid donker. is het een onveranderlijke schimmel dan is de huid roze...
dacht ik hoor...

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:18

Kijk naar de ouders.

Is 1 van beide een schimmel(die wit geworden is) heb je een 'gewone' schimmel.
Verkleurt er 1 van beide met de seizoenen en het vuelen is ook wittig heb je een roan.

Ik heb er van beide 1 lopen. Ze hebben allebei een donkere huid(de echt witte is zwart geboren, de ander heeft als basiskleur vos).

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:18

Een onveranderlijke schimmel heet dan toch gewoon Albino?> die hebben roze huid..

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:37

Bij een albino heb je dan toch ook te maken met een afwijkende oogkleur?

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 20:39

Ja volgens mij wel

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:44

ceesje schreef:
Bij een albino heb je dan toch ook te maken met een afwijkende oogkleur?

Ja, dat heeft er ok mee te maken.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:19

ik heb een veranderlijke schimmel (volgens mij), ze is in de winter helemaal wit (behalve bij haar kop) en in de zomer krijgt ze allemaal vlekjes bij haar kont en hals. Foto's ter illustratie:

Afbeelding
Wintervacht

Afbeelding
Zomervacht

Nu ze weer gaat verharen, zie je weer de bruine vlekjes terug komen, erg leuk gezicht. Ik heb dus in de winter en zomer een heel ander paard

Ik heb eigenlijk nog niet gezien wat haar huidkleur is. Ik heb haar net een maand. Ik vraag me af of dit zo blijft of dat ze dus steeds witter wordt, ze heeft wel in haar manen en staart ook een voskleurige gloed. Ze is nu gedekt door een bruin-bonte dekhengst, ook vraag ik me dus af hoe de genetica zit. Krijg ik een buin-bont veulen of zal het ook schimmel(roan) worden. Ze is zelf als vos/roan omschreven.

Ben erg benieuwd... en hoe zie je dan dat het veulen schimmel is?

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:17

verandelijke schimmels zijn heel eenvoudig, die worden met de karen witter, tot ze echt helemaal wit zijn.
Onverandelijke schimmels worden soms niet eens als echte schimmel geboren. Een roan kan bij de geboorte redelijk normaal bruin van kleur zijn, of zwart. Met de jaren komt het roan er steeds meer doorheen, en in de inter hebben ze een andere kleur dan in de zomer. Maar dit soort schimmel zal nooit wit worden.
Als je een 6 jarig paard hebt waarvan je de ouders niet kent, en je kent het paard ook nog maar net, dan moet je even kijken waar ze precies wit is en waar ze gekleurd is. Een echte schimmel heeft meestal op die leeftijd nog donkere knieen terwijl de rest al wit is. Ook hebben ze vaak appeltjes, donkere vlekjes, die als laatste op de schouder en op de kont nog zichbaar zijn.
Een onveranderlijke schimmel heeft dat niet, die heeft geen appeltjes, en is meer gespikkelt van kleur. De knieen zijn niet per defenitie donker gekleurd, maar kunnen net zo gespikkelt zijn als de vacht zelf.
De foto hier boven lijkt mij een geval van een onveranderlijke schimmel. Die zal de rest van haar leven elk seizoen een andere kleur hebben. Raar eigenlijk dat ze dat onveranderlijk noemen. Ze veranderen juist meer van kleur dan de gewone schimmels

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:21

Heb wel eens een zwartschimmel gezien die met een jaar of 13 nog steeds heel donker was. Die veranderde dus niet echt qua kleur enz.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:36

dat is een moorkop schimmel, een soort van roan. Die veranderen ook niet.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:17

Een moorkopschimmel word ook zwart roan genoemd. Het is een roan met als basis kleur zwart.

Ik heb een vosroan(op papier vosschimmel genoemt), die is 's winters vos en zomers schimmel(pittig stekelharig).

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:25

klopt, en dan hebben we bij de shire ook een blue roan. Dat is echt een byzonder mooie kleur.
Zal hieronder even een fototje zetten. Anders is de kleur echt niet te beschrijven
Afbeelding

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:21

Een schimmel wordt bijna nooit wit geboren. Schimmel ontstaat namelijk door een factor die zorgt voor sneller pigmentverlies. Een schimmel wordt dus bijna altijd in een andere kleur geboren. Alleen heel af en toe verkleurd het veulen al in de baarmoeder, maar dit komt weinig voor.
Een geheel wit veulen is of helemaal wit door de bontpatronen die zijn kleur bedekken of het heeft OLWS, dat is een dubbel Splash-gen, het veulen wordt dan geheel wit geboren maar sterft spoedig.

Ook las ik wat over roan uit een schimmelouder. Dit is alleen mogelijk als de andere ouder roan-kleurig is. Roan kan namelijk niet ontstaan als beide ouders geen roan dragen.

Dit wilde ik even recht zetten, het verschil tussen (on)veranderelijke schimmels weet ik niet.

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 19:45

Zegt de kleur manen niets over of het een veranderlijke of onveranderlijke schimmel is? Als een pony op 6 jarige leeftijd nog bijna zwarte manen heeft...?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:59

Onveranderlijke schimmel is een ander woord voor Roan. De naam onveranderlijke schimmel is eigenlijk fout, omdat roan genetisch helemaal niets met schimmel te maken heeft.
Het verschil tussen een schimmel en een roan is vrij duidelijk te zien. Een roan houdt altijd een donker hoofd en donkere benen en is alleen licht op het lijf, vrijwel nooit echt wit. Daarbij veranderen ze heel duidelijk met de seizoenen, in de winter donker, in de zomer licht op het lijf.
Een echte schimmel verkleurt geleidelijk helemaal en zal ieder jaar witter zijn.
Roan:
Afbeelding
Afbeelding
Schimmel:
Zie vooral het verschil in kleur op het hoofd:
Afbeelding
Afbeelding
Schimmels worden uiteraard uiteindelijk helemaal wit.
Schimmel veulens zijn overigens vaak wel te herkennen, ze worden vaak geboren met een 'brilletje', witte haren rond de ogen.

Albino's bij paarden bestaan trouwens niet. Wel cremello's, perlino's en smoky creams. Dit zijn paarden die een dubbele dosis van het cremegen hebben, en dat is het gen wat zorgt voor palomino's. valken en smoky zwarten. Krijgen ze dit dubbel dan wordt de kleur 2x verdund, en deze paarden zijn dan ook bijna wit, maar nooit zuiver wit maar een beetje creme-kleurig, en ze hebben blauwe ogen. Een albino heeft helemaal geen pigment, en zou dus zuiver wit met rode ogen moeten zijn.
Sjonniej schreef:
Een geheel wit veulen is of helemaal wit door de bontpatronen die zijn kleur bedekken of het heeft OLWS, dat is een dubbel Splash-gen, het veulen wordt dan geheel wit geboren maar sterft spoedig.

Geheel witgeboren veulens komen inderdaad ook voor, inderdaad door een patroon wat alle kleur bedekt (Alleen Sabino kan dit doen), of inderdaad doordat het veulen OLWS (Overo Lethal White Syndrom)heeft. Dit wordt echter niet veroorzaakt door Splash, maar door een bontpatroon wat Frame Overo heet:
http://www.cowboydoasfalto.com/Cavalos_ ... .jpg[/img]
Alle paarden die Frame zijn, zijn heterozygoot (hebben maar 1 kopie van het gen), een homozygoot (2 kopieën), wordt wit geboren maar heeft daarbij ook een genetische afwijking waardoor de darmen niet ontwikkeld zijn en waaraan het veulen sterft.
sherwood schreef:
klopt, en dan hebben we bij de shire ook een blue roan. Dat is echt een byzonder mooie kleur.
Zal hieronder even een fototje zetten. Anders is de kleur echt niet te beschrijven
http://www.sherwoodshires.nl/stella2_500x379.jpg[/img]

Dit wordt bij Shires (en tinkers en een hoop andere rassen) inderdaad Blue Roan genoemd, oftewel zwart roan, maar dat is het eigenlijk niet. Dit is een vorm van Sabino, en dus geen Roan.
Het verschil tussen een Roan en een Sabino is te zien doordat bij een echte Roan het lichtere deel vrijwel egaal is, bij een Sabino is het meer extreem stekelharig, en bovendien is bij een Sabino de buik het meest wit, bij een roan is deze vaak juist donkerder. Ook is Sabino veel grilliger en echt 'gevlekt'.
Dit is een echte blue (zwart) roan:
Afbeelding

Overigens denk ik dat de tinker van Bianca wel een echte schimmel is, roans zijn namelijk juist in de winter donkerder.
Dat ze in de zomervacht wel weer kleur op haar lijf krijgt kan wel, het winterhaar bedekt dan de kleur in de winter, en in de zomer komt er weer kleur onder vandaan, maar dit zal ieder jaar minder worden.
Ook heeft ze op de oudere foto meer kleur in de manen en staart, en dit veranderd niet bij roans.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:41

Supertje, super verhaal
maar wat ik nog wou toevoegen, een schimmel word niet altijd blijvend wit, sommige worden vliegenschimmel (kleine witte stipjes in basiskleur, die per verhaarbeurt vermeerderen) of bloedvlekken (grotere stekelharige vlekken, in basiskleur; worden soms groter of duidelijker)

En wat betreft de tinker van bianca, ik denk niet dat die schimmel gen heeft.
Schimmel maakt namelijk 'zwart' (het vergrijst, de 'rode' haren worden vervangen door zwart en later witte), en deze (7 jarige) merrie is nog duidelijk vos, geen zwarte haar te bekennen....

Ik denk eerder dat ze toch een sabino of roan vorm heeft, maar daar kom je pas achter als je de kleur van de ouders weet.
Roan & schimmel móeten bij een van deouders teruggevonden worden, sabino niet...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:45

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:47

sherwood schreef:
Verandelijke schimmels zijn heel eenvoudig, die worden met de jaren witter, tot ze echt helemaal wit zijn.
Een echte schimmel heeft meestal op die leeftijd nog donkere knieen terwijl de rest al wit is.
Ook hebben ze vaak appeltjes, donkere vlekjes, die als laatste op de schouder en op de kont nog zichbaar zijn.

Afbeelding
Paard is hier 7 jaar.

Afbeelding
Paard is hier 14 jaar.

Veranderlijk genoeg