Vlasstrooisel ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kalioux

Vlasstrooisel ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 13:23

Wie heeft er ervaring met vlasstrooisel? Hoe kan je voorkomen dat je paard de hele box leeg eet en hoe kan je uitglijden voorkomen?
Mijn paard staat sinds vandaag op vlasstrooisel, dat moest van de DA.
Maar hij eet heel zijn box leeg en daarnaast is het heel glad en hij glijdt erop uit.
Wat kun je hier aan doen?

Alvast bedankt

LukieBradley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:23

Wat vreemd dat je paard het opeet.. een oude verzorgpony van mij staat er ook op en er is niks aan de hand hoor.. hij glijd ook niet echt uit, het is juist veel beter voor haar maar ik denk niet dat je er wat tegen kunt doen tegen het leegeten. Of misschien iets in zijn stal leggen, een zoutblok of zow. Misschien helpt dat, of iets anders een bal ofzo om mee te spelen want misschien eet hij het op uit verveling. mijn oude paard deed dat bij zaagsel en een zoutblok hielp zienderogen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:25

Heb je wel eerst de stal nat/vochtig gemaakt? Dan is er een onderlaag en kan je paard niet meer zo snel uitglijden.
En misschien wat azijn bij het vlas. Vaak stoppen paarden vrij snel met vlas eten.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:07

bij ons staan ze ook op vlas en met het bijvullen van nieuw vlas willen ze wel eens een hapje nemen maar zeker geen hele stal leeg eten, is ook niet echt gezond want vlas absorbeert enorm dus de kans op verstopping is dan wel aanwezig, je kunt het vlas besprenkelen met azijn wij zij overgegaan op meerdere keren ruwvoer voeren per dag dan blijfen ze bezig.

Humpertje

Re: Vlasstrooisel ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:13

Eet jou paard vlas Raar wij hebbn ook vlas maar hier blijven ze er vanaf. Ze hebben het 1x geprobeert te eten maar ze vonden het volgens mij erg vies. Ik vind dit best wel grappig naja. Ik weet niet hoe je dit probleem oplost. veel suc6 met en oplossing vinden.

Saartje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 09:52

wij hebben ze ook op vlas en idd als ze er een nieuw pak in hebben nemen ze een hap maar meer niet,misschien idd wat vaker hooi of kuil voeren??

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 10:01

Die van mij is ook op het idee gekomen dat vlas erg lekker blijkt te zijn.
Ik heb er een mengsel van groene zeep en water ( veel water, weinig zeep) overheen gesproeit. Dit lusten ze niet en na een paar happen( of ze ruiken het al) stoppen ze wel. Zo is het mij gelukt om hem eraf te krijgen

Sucses ermee!
Noraly

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 10:04

Of strooi er een plakje stro overheen als afleiding. Dat vult ook een beetje.
Rare mengsels zou ik niet an beginnen. het is niet de bedoeling dat hij dat binnen krijgt

Succes!

Noor17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:26

Wij hebben de paarden ook al een hele poos op vlas staan zo gauw als je een onderlaag hebt is het niet meer glad die van ons eten het alleen als je nieuw in de stal gooit verder blijven ze er van af we hebben al meerdere paarden gehad een een manege bij ons in de buurt die hebben zo;n 100 paarden op vlas staan geen enkel probleem

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:47

Ik heb geen ervaring met vlas, maar wat ik erover hoor is vaak positief! Zelf staat mijn paard op tarwestro.

kalioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 17:15

Dank je wel voor alle tips!
Kalioux staat nu op vlas gemengd met wat oud vies zaagsel zodat ze niet uitglijdt (was net bambi....) en ik heb er een mengsel overheen gesproeid van water met azijn. Ze begon bij terugkomst in de stal weer enthousiast te eten maar viel dat even tegen.....hihi. Alleen heb ik nu gemerkt dat mevrouw een kuiltje graaft en dan weer lekker begint te knagen, dus maar weer een lading azijn erover.....
Trouwens krijgt ze de hele dag door hooi, heeft ze een liksteen, een speelbal en genoeg afleiding....ze is gewoon op het moment gruwelijk vervelend......maar goed gaat ook wel weer over(hoop ik)we zijn pas vanaf november met de dames aan het tobben...zucht

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:05

Mijn twee ponies staan ook op vlas (de ene vanwege stofallergie en de andere omdat ze al haar stro opeet). Met uitmesten haal ik eerst de drollen eruit, daarna het ergste natte. Het overige meng ik met nieuw vlas. Het vlas werkt plas goed als het vochtig is. Droge vlas is link, daar glijden ze over uit. Als er veel nieuw bij moet, dan meng ik meer nat/vies vlas er doorheen, het ziet er dan wel niet prachtig wit uit, maar het is wel beter. Ik zorg dat het nog net vies genoeg is dat ze het niet eten. Te droog is ook niet goed voor de voeten. Vlas heeft de neiging om de pis goed te absorberen, dus de bovenlaag blijft vrij "droog". Je hoeft dus ook niet iedere dag pisplekken te scheppen. En inderdaad, bij mijn stro-eter gooi ik na t mesten 1 of 2 plakjes stro over het vlas. Maar zorg ook voor een goeie onderlaag, anders gaan ze op hun snuit !!!
Succes, Irene

treasure27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:53

mijn paard staat ook op vlas en die eet ook heel veel op.
Ik heb het opgelost door het vieze vlas dat los ligt te mengen
met het schone vlas. Dan is het ook minder glad en ze eet het
niet meer op omdat ze het vieze echt niet eet.

Groetjes

lascolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:57

op eten???? dat heeft die van mij nog nooit gedaan....en ik leg soms wat hooi door de stal zodat ie wat minder uitglijd en ok wat van het vieze mix ik met het schone

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:19

Op eten doet Prisca gelukkig niet, glijden ook niet. Een nieuw pak is inderdaad wel wat gladder, maar ben je een paar dagen verder, dan is het gladde er vanaf en vanaf dan ligt er steeds een gebruikte laag is, dus is je galdheid probleen denk ik wel over.

Stro erover kan juist bij de meeste paarden op vlas niet. (in ieder geval paarden die op aanraden van de da op vlas gaan) dat zal dus geen optie zijn

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:35

Bij Nim op stal staan ze ook op vlas.
Bevalt goed! stallen blijven lang 'droog' en keutels zijn er makkelijk uit te scheppen.
De praktische tips staan hierboven ook al beschreven!

Antistar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:23

Opeten? mijn paard staat ook op vlas en eet het echt niet op hoor..
Ook glijd hij er niet op uit, maar dat komt denk ik omdat mn stal als hij uitgemest word eerst word afgespoten.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:38

Uitglijden: vlas goed natmaken, het neemt dan vocht op en is dan minder glad.
Opeten: Apart, bij ons zijn er wel paarden die na een nieuwe vlasronde een klein hapje nemen, maar verder niks.
Het zal vanzelf over moeten gaan denk ik.. Er zal gewoon altijd voldoende hooi aanwezig moeten zijn.

Succes!

tiger17lisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:53

Weten jullie misschien ook of de mestboer ook vlas meeneemt, van zaagsel weet ik wel dat ze het niet willen hebben maar van vlas niet.
De rest van mij stal staat namelijk gewoon op stro maar mijn paard eet zovel stro dat is echt niet goed meer.
Alvast bedankt!

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:55

heej ik heb ook vlas in de stal liggen Heel fijn spul. Maar een paard mag dat toch niet opeten dacht ik? En het heeft zowiezo een vies smaakje zodat het paard het niet op gaat eten toch?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:50

Probeer eens vlasleem. Wat je het beste kan doen is de bodem van je lege stal even nat spuiten en daar als eerste een laag vlas op aanbrengen. Als je paard zijn stal leeg eet, wat uitzonderlijk is met vlas, zou ik hem een graasmasker voor doen. Wij hebben pakken van 130L en er gaan er 3 van in 1 box, moet er niet aan denken als mijn paarden zich daar aan vervreten, ze zouden dood ziek worden.

Onze leverancier garandeert met vlasleem dat paarden er niet van eten

Buitenzinnig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:53

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:55

Mijn vorige Fjord at het niet echt op...maar gebruikte het als kauwgum..naja kauwvlas dus

Dan kwam je de dag nadat je had opgestrooid in de stal en dan lagen er allemaal proppen vlas...en stond mevrouw zelf nog doodleuk op een propje te knauwen...

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:06

Trouwens onze leverancier zij dat als ze het toch aten je er Dethol overheen moest spuiten dan bleven ze er wel vanaf, misschien is dat een idee

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:08

justin4ever schreef:
Wat vreemd dat je paard het opeet.. een oude verzorgpony van mij staat er ook op en er is niks aan de hand hoor.. hij glijd ook niet echt uit, het is juist veel beter voor haar maar ik denk niet dat je er wat tegen kunt doen tegen het leegeten. Of misschien iets in zijn stal leggen, een zoutblok of zow. Misschien helpt dat, of iets anders een bal ofzo om mee te spelen want misschien eet hij het op uit verveling. mijn oude paard deed dat bij zaagsel en een zoutblok hielp zienderogen

Waarom is dat vreemd? het is ene natuurlijk product. Het paard van me zus eet het ook wel eens, maar niet zoveel dat zijn hele stal leeg is.