Dikkere hals door langer hengst zijn??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjef

Dikkere hals door langer hengst zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 10:59

Is dit nu een fabel of niet??
Krijgen paarden inderdaad een dikkere hals als ze langer hengst blijven??

Of maakt dit niets uit en zou je bij wijze van een hengstje netzo goed al vroeg kunnen laten helpen??

Spruit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:00

Ja paarden krijgen wel een dikkere hals als ze langer hengst zijn. Dekhengsten hebben immer ook altijd een dikkere nek dan ruinen? mijn paard is nogal laat 'geholpen' en heeft ook best een dikke nek....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:01

Nee, het klopt inderdaad dat ze door langer hengst zijn een dikkere hals krijgen

Sjef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 11:06

Maar als het inderdaad daardoor komt, hoe komt het dan dat je ook geregeld (onbeleerde) merrie's tegenkomt met een gigantische hals of hengsten die al ruim 10 jaar hengst zijn en nogsteeds een iel halsje hebben??

Wie kan dit dan verklaren?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:35

Sjef schreef:
Maar als het inderdaad daardoor komt, hoe komt het dan dat je ook geregeld (onbeleerde) merrie's tegenkomt met een gigantische hals of hengsten die al ruim 10 jaar hengst zijn en nogsteeds een iel halsje hebben??

Die verklaring is vrij simpel, het is voor een belangrijk deel een onzin-verhaal.
Het klopt wel dat de mannelijke hormonen invloed hebben op de uitgroei van het paard, alleen wordt die invloed schromelijk overdreven.

Iets soortgelijks geldt voor drachtige merries die opeens opvallend hengstengedrag aan de dag gaan leggen. Dan zouden ze drachtig zijn van een hengstveulen. Nou, ik heb het van dichtbij meegemaakt en er kwam toch echt een merrieveulen uit!

MeMar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:42

Wij hebben ruinen die langer hengst zijn geweest en die hebben inderdaad een veel dikkere nek.maar het zal deels ook wel met de afstamming te maken hebben. Zo hebben we Welsh pony's die langer hengst zijn geweest, maar deze hebben van nature al een wat dikkere nek!

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:07

Het klopt wel dat laat gecastreerde hengsten vaak een dikkere hals hebben.
Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:00

Jazeker, je kan beter langer wachten met castreren, minimaal een jaar, omdat een echte hengst meer testosteron aanmaakt, een mannelijke hormonen; die bevorderen weer het 'ontstaan' van een mooie, mannelijke bouw, waaronder een dikkere hals.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:26

Onze 3 jarige hengst
Afbeelding
Hij heeft een behoorlijke nek
Ik denk idd dat hengsten een dikkere hals krijgen, ik heb nog een hengst gekocht die heeft 3 jaar in de opfok gestaan en die had pas een echte nek!
Ken ook verscheindene ruinen met echt iele nekjes, maar met goede training kweek je ook spieren waardoor je paard een dikkere nek krijgt

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:29

ikke schreef:
Sjef schreef:

Die verklaring is vrij simpel, het is voor een belangrijk deel een onzin-verhaal.
Het klopt wel dat de mannelijke hormonen invloed hebben op de uitgroei van het paard, alleen wordt die invloed schromelijk overdreven.

Iets soortgelijks geldt voor drachtige merries die opeens opvallend hengstengedrag aan de dag gaan leggen. Dan zouden ze drachtig zijn van een hengstveulen. Nou, ik heb het van dichtbij meegemaakt en er kwam toch echt een merrieveulen uit!

Inderdaad, het grootste gedeelte is een onzinverhaal, de hormonen zorgen wel voor een iets dikkere nek maar dat is echt maar zo'n koein beetje, het meeste is het genetisch bepaald, de nek hoort immers ook bij de bouw en elk dier dat hengst is/was heeft nu éénmaal een dikkere nek dan merrie's en de ene hengst heeft meer aanleg dan de andere. Sommige connemara's(hengsten) hebben ook een hele dikke nek en andere weer niet.. ligt er maar net aan

http://img432.imageshack.us/img432/373/dsc011912fr.jpg

Deze hengst heeft wel degelijk een dikke hengstennek

http://img154.imageshack.us/img154/4127/dsc011686vz.jpg

En deze dus weer veel minder

Het zijn allebij KWPN de zwarte van Libero H en de bruine van Ekstein... volgens mij ligt het puur aan de afstamming en het ras
Laatst bijgewerkt door Djilna op 16-04-06 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Te grote foto's

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:46

Hmmm het is een beetje groot hé sorry hoor maar kan ze even niet verkleinen

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 07:14

Mijn 3jarige hengst heeft ook een behoorlijk dikke nek gekregen nu, maar ik heb het gevoel dat dit vooral komt omdat hij zo vaak loopt te showen en dus heel erg opgericht loopt. Ik ben benieuwd wat ervan overblijft na de castratie, denk wel dat je het een beetje blijft zien, maar volgens mij nemen die spieren ook wel een beetje af omdat ze dan minder "stoer" lopen te doen voor andere paarden en dus de spieren anders gebruiken. Maar weet het dus niet zeker.