Bodembeslag, jouw paard in beslag genomen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bodembeslag, jouw paard in beslag genomen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:16

Hey iedereen,

Ik heb net een juridisch artikel gelezen in de hoefslag over het beslag op paarden.

Daarin gaat het ook over het bodembeslag, waarbij men alles wat op een bepaalde bodem staat in beslag kan nemen ... En dit geldt ook voor dingen die niet van de eigenaar van de bodem zijn! Dus stel dat jij je paarden bij iemand zet, en die persoon krijgt problemen waardoor er dingen in beslag moeten genomen worden dan kunnen ze ook zomaar jouw paarden in beslag nemen en verkopen!

Dit staat letterlijk in het artikel .. en moest toch wel even slikken bij het lezen hiervan...

Vinden jullie dat dit zomaar kan?
De eigenaar van een pensionstal ofzo kan rekeningen niet betalen, en dan gaan ze jouw paard maar even in beslag nemen en verkopen?

Pellie

Re: Bodembeslag, jouw paard in beslag genomen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:14

in eerste instantie zal het 'beslag leggen op' wel kunnen maar bij overhandiging van je juiste papieren zal dat niet geldig zijn en krijg je je paard terug.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:18

Daarom moet je er ook voor zorgen dat je zoveel mogelijk bewijzen hebt dat het paard van jou is. zoals aankoopbewijs, papieren op je naam, bewijs dat jij alle kosten van het paard betaald.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:25

Ok, maar goed dat het zo werkt
Het zou maar erg zijn anders ...

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:44

Inderdaad een beetje krom. Ik denk niet dat dit echt snel kan gebeuren, maar dan zal je je paard toch wel terug kunnen krijgen lijkt me.

gucci_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:50

ja inderdaad dat lijkt me ook! Het zou nergens op slaan als ze zomaar je paard in beslag kunnen nemen en verkopen! Ik denk dat daar wel iets anders voor geldt, want dat lijkt me heel vreemd

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:24

Bodembeslag kan alleen de belastingdienst leggen, maar wel alleen op de goederen van degene die belastingschuld heeft. Het houdt niets anders in dan dat een belastingdeurwaarder op stal komt en alles opschrijft wat er staat, van de barkrukken in de kantine tot de mestkruiwagen, en natuurlijk de paarden. Maar als je aan kunt tonen dat het paard van jou is- bankafschriften waar het stallingsgeld op staat, papieren e.d. dan is er niets aan de hand hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:28

Inderdaad, blijkbaar is het zo dat als je een bewijs hebt dat er niks aan de hand is .. Maar als je geen bewijs hebt dat het paard van jouw is (door welke omstandigheden dan ook) dan heb je dus wel pech ...

Sjef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:04

Denk dat een bankafschrift waarop je kan aantonen dat je maandelijks stalgeld hebt betaald voor dat betreffende paard, dat dit al voldoende bewijs is dat je de eigenaar bent.

Ik zou me daar dus niet zo'n zorgen over maken, zeker omdat je vaak ook nog eens papieren bij een paard hebt of tenminste een paspoort wat op jou naam staan.
Aangezien het chipnummer van het paard klopt met je paspoort lijkt me dat alweer voldoende bewijs

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:46

Pellie schreef:
in eerste instantie zal het 'beslag leggen op' wel kunnen maar bij overhandiging van je juiste papieren zal dat niet geldig zijn en krijg je je paard terug.

Precies... wij hebben daar ook wel eens over na gedacht, maar goed als je als eigenaar op je klompen voelt dat het verkeerd komt kun je je klanten maar beter optijd inlichten lijkt mij