Graszaad gras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Graszaad gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 08:00

Ik heb mijn weiland nu ingezaaid met een mengsel voor paardenweiland.
Maar ik wil een stuk bij huren en daar staat nu graszaad gras op. Kunnen paarden hier ook op?

Ik wil komende jaren mijn land stukje bij beetje opnieuw inzaaien(ik kan niet mijn hele land missen en op deze manier kan ik het nieuwe stuk er dan zo bij trekken zodat ik geen rare rand in mijn land krijg) dus het zou voor 1 tot 3 jaar zo blijven.

Anders wil ik meteen overal nieuw gras op, maar als mijn pony's hier ook op kunnen hoeft het niet direct.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:02

Mijn vader is akkerbouwer en als hobby hebben we wat paarden. Vorig jaar hebben we het graszaad geoogst en hooi van gemaakt. Ze vonden het echt heerlijk. Het is namelijk al op.
Dit jaar gaat het er dus weer vanaf om er hooi van te maken!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 08:13

Het hooi er van eten mijn pony's dus niet .
Ik heb graszaadhooi gehad, maar dat heb ik uit eindelijk maar ipv stro gebruikt omdat ze het gewoon niet vraten .

Of ze het gras eten weet ik eigenlijk niet. Dan zouden ze gewoon pech hebben tot ik de boel opnieuw ingezaaid heb.

Het gaat me er vooral om of het kwaad kan(waar ik eigenlijk niet van uit ga aangezien je het ook kan hooien).

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:37

Ehm, ik weet het niet hoor, maar je wil je paard dus van de zomer op graszaad land zetten? Terwijl ze het niet lusten? Ga je ze dan bijvoeren met iets ofzo?
Je weet wat hooi is? Dat is gewoon gedroogt gras?
Ik zou er toch goed over nadenken of ik dat zou doen. Als ze ook het hooi al niet eten.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 09:07

Uiteraard weet ik dat hooi gedroogt gras is.
Maar heb ook een pony die als ik hem in de berm laat grazen vrolijk al het riet staat te eten en als het een keer wat gedroogt in m'n hooi zit eet hij het niet.
Ik heb er inmiddels ook andere pony's bij die het misschien wel eten. Dus dat is een kwestie van uit proberen.
Uiteraard ga ik bijvoeren als het nodig is(want met mijn huidige hoeveelheid land en aantal pony's is dat wel nodig).

Het gaat me er dus om of het kwaad kan.
Het word toch deel voor deel de komende jaren opnieuw ingezaaid om het weer knap te krijgen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:28

Ligt eraan welk ras het is. Sommige rassen bevatten een hoog gehalte aan lolitrem en daar krijgen paarden, koeien en schapen verlammingsverschijnselen van (ook van het hooi daarvan) Paarden kunnen er nog slechter tegen dan andere grazers. Kun je precies nagaan wat voor gras het is ? Anders is een optie een staal naar TNO op te sturen, die onderzoeken dan het lolitrem gehalte, kost niet zoveel omdat te doen, een jaar of 8 geleden kostte dit 25 gulden

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 12:19

Dan moet ik er ff achter aan wie het nu huurt en wat voor gras het is. Het is afgelopen herfst ingezaaid, dus ga er van uit dat het bij die boer bekend is(de boer waarvan het is verhuurt het, en ik weet dus niet aan wie, maar daar valt achter te komen).

Ze zouden dan 1/3 van hun land dat graszaad gras hebben.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:17

als je meer wilt weten over lolitrem, dan via google B-Lolitrem intikken of ray staggers (in het engels, daar is al veel over geschreven)

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 12:48

Niemand meer?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:35

Welk soort graszaad staat erop? Veldbeemd, Engels Raai kunnen ze zonder problemen op hoor

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 14:39

Is dat op het oog redelijk makkelijk te achterhalen? De boer waarvan ik het huur is niet zo vot met navragen nl. Ik kan zo het land op lopen om wat foto's van de grasjes te maken.

Spetter

Re: Graszaad gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:19

Vorig jaar zaten wij in precies dezelfde situatie. Wij hebben op de kalere plekken toen paardengraszaad bij gestrooid. Ze hebben heerlijk gegeten van het hoge graszaad en later kwam het lagere gras ook goed door. Dus bij ons is het prima gegaan met het graszaadlandje!